Nowa generacja kompaktowej Mazdy nie ma łatwego zadania. Zastępuje model, który wyprodukowano w serii liczącej ponad dwa miliony egzemplarzy. Jej twórcy musieli więc dołożyć wszelkich starań, by samochód był pod każdym względem lepszy od poprzednika. Po jazdach testowych wiemy, że plan udało się zrealizować. Nowa Mazda 3 jest bardziej oszczędna, szybsza, lżejsza, ładniejsza oraz lepiej wyposażona od auta produkowanego w latach 2003-2009.

Bazowa wersja nowości z Hiroszimy skrywa pod maską benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra. Moc 105 KM nie zapewnia oszałamiających osiągów, jednak w zupełności wystarczy do sprawnego przemieszczania się i bezstresowego wyprzedzania. Sprint do "setki" trwa 12,2 sekundy, natomiast prędkość maksymalna przekracza 180 km/h. Producent twierdzi, że samochód z najsłabszym silnikiem benzynowym na pokonanie 100 kilometrów będzie potrzebowało średnio 6,3 l/100km. 5-drzwiowy hatchback został wyceniony na 63 900 zł. Sedan jest o tysiąc złotych droższy.

Pojemnością 1,6 litra dysponuje również jedyny diesel w ofercie. Jednostka 1.6 MZ-CD wytwarza 109 KM i 240 Nm, co pozwala na rozpędzenie "trójki" do 100 km/h w czasie 11 sekund. Zdaniem producenta średnie spalanie wynosi 4,5 l/100km. Za najtańszego diesla w ofercie przyjdzie zapłacić 81 900 zł.

W cenniku znalazły się także silniki benzynowe o pojemności dwóch litrów. Mocniejszy, MZR DISI dostarcza 151 KM oraz 191 Nm. Został wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa oraz system i-stop, który wyłącza silnik na czas postoju pod światłami. Kombinacja obu rozwiązań ma zaowocować średnim spalaniem na poziomie 6,8 l/100km. Co ważne, oszczędność będzie połączona z przyzwoitą dynamiką. Prędkość maksymalna Mazdy ze 151-konnym silnikiem przekracza 200 km/h, a pierwsza "setka" może pojawić się na liczniku po 10,4 sekundy od startu.

Większy apetyt na paliwo wykazuje Mazda 3 z silnikiem 2.0 MZR (150 KM i 187 Nm) oraz automatyczną skrzynią Activematic. Konstruktorzy twierdzą, że po 100 kilometrach do baku przyjdzie wlać średnio 7,6 litra, natomiast przewidywane spalanie w obszarze zabudowanym wynosi 10,6 l/100km. Za przyjemność prowadzenia samochodu pozbawionego pedału sprzęgła przyjdzie zapłacić nie mniej niż 82 900 zł.

W przyszłości do oferty powinny dołączyć jeszcze trzy silniki - 2,2-litrowy diesel o mocy 150 i 185 KM oraz turbodoładowana, 260-konna "benzyna" pojemności 2,3 litra.

Wyposażenie nowej Mazdy 3 jest bogate nawet w podstawowej wersji Comfort. Do standardu należy sześć poduszek powietrznych, ABS, ESP, kontrola trakcji, elektrycznie sterowane lusterka oraz przednie szyby, klimatyzacja manualna, podgrzewane fotele, radioodtwarzacz oraz komputer pokładowy. Klientom chcącym posiadać naprawdę dobrze wyglądający samochód przyjdzie dopłacić za alufelgi, gdyż podstawowa wersja "trójki" jest oferowana na stalowych kołach o średnicy 15 cali. Głębsze sięgnięcie do portfela będzie także konieczne po złożeniu zamówienia na samochód z lakierem metalizowanym lub mikowym, który kosztuje dodatkowe 1900 złotych.

Felgi z lekkich stopów, podobnie jak dwustrefowa klimatyzacja i skórzana kierownica należą do standardu w wersjach wyposażeniowych Exclusive (68 900 - 82 900 zł), Exclusive Plus (72 900 - 81 900 zł) oraz Sport (93 900 - 94 900 zł).

Polskie przedstawicielstwo Mazdy zakłada, że do końca roku właścicieli powinno znaleźć ponad 500 egzemplarzy kompaktowej nowości. Klientów mają kusić doskonałe walory jezdne samochodu, efektowna stylizacja nadwozia oraz legendarna niezawodność.