Mercedes, uważany przez wielu specjalistów za najpiękniejsze auto w dziejach motoryzacji, wystawiony był na aukcji RM w Arizonie (USA) pod koniec stycznia 2016 r.
Mercedes 540 K Special Roadster to wielka rzadkość nawet na najbardziej prestiżowych aukcjach – pojawia się raz na kilka lat i zawsze towarzyszy temu wielka sensacja.
Tak było i tym razem w Arizonie. Atrakcyjność Mercedesa podnosił fakt, że od nowości, czyli od 1937 roku przejechał on zaledwie 10 tys. mil (ok. 16 tys. km).
Auto jest w doskonałym stanie, jego oryginalność potwierdzili specjaliści z Mercedesa.
Mercedes 540 K Special Roadster był najbardziej luksusowym modelem, jaki produkowany był przed II wojną światową w zakładach w Sindelfingen pod Stuttgartem.
Jego cena w 1937 roku w Niemczech wynosiła 28 tys. Reichsmark, a w USA ok. 12-14 tys. dolarów.
Auto powstawało tylko na specjalne zamówienie, w odmianie Special Roadster zbudowano zaledwie 26 egzemplarzy.
Mercedes 540 K ma pod maską gigantyczny silnik rzędowy, 8-cylindrowy o pojemności 5,4 litra. Moc – 117 KM wzrastała do 183 KM po załączeniu sprężarki Rootsa.
Mimo że auto ważyło ponad 2,5 tony, na autostradzie mogło rozpędzić się do 170 km/h.
Cena prawie 10 milionów dolarów, jaką wyłożył za Mercedesa 540 K Special Roadster bogaty kolekcjoner, wydaje się bardzo wysoka. Jednak w przypadku tego modelu nawet 10 mln dolarów (40 mln złotych) nie jest ceną przesadzoną.
Auta kolekcjonerskie, takie jak wylicytowany w Arizonie Mercedes, drożeją w ostatnich latach po kilka-kilkanaście procent rocznie. Ich zakup to doskonała i bezpieczna lokata.
Można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że za kilka lat cena Mercedesa 540 K będzie o co najmniej 50 proc. wyższa niż obecnie. Takiego zysku nie zagwarantuje żaden bank ani żadne akcje giełdowe.
Galeria zdjęć
Mercedes 540 K Special Roadster
Mercedes 540 K Special Roadster
Mercedes 540 K Special Roadster – silnik 8-cylindrowy ze sprężarką Roots
Mercedes 540 K Special Roadster – wnętrze 2-osobowe
Mercedes 540 K Special Roadster
Mercedes 540 K Special Roadster
Mercedes 540 K Special Roadster – charakterystyczny dla Special Roadstera wydłużony tył z kołem zapasowym
Mercedes 540 K Special Roadster – silnik
Mercedes 540 K Special Roadster
Mercedes 540 K Special Roadster
Mercedes 540 K Special Roadster
Mercedes 540 K Special Roadster
Mercedes 540 K Special Roadster
Mercedes 540 K Special Roadster
Mercedes 540 K Special Roadster