Model z kodem JF powstał na identycznej praltformie jak obecna generacja Hyundaia Sonata, z rozstawem osi 2805 mm. Wymiary zewnętrzne auta zostaną z niewielkimi zmianami zachowane.

Zmieni się natomiast design nadwozia i wnętrza. Dotychczas Kia Optima była produkowana jedynie w wersji sedan, a wraz z nową generacją producent zapowiada także wersję kombi, która oczekiwana jest przez europejskiego użytkownika.

Oferta jednostek napędowych w Europie, to przede wszystkim zmodyfikowany czterocylindrowy turbodiesel 1.7 CRDi oraz benzynowy 2.0 l. W 2016 roku pojawi się plugin-hybrid, stanowiący połączenie jednostki wysokoprężnej z silnikiem elektrycznym. W USA auto dostępne be∂zie z czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 2.4 l.

Światowa premiera najnowszej generacji samochodu Kia Optima odbędzie się 3 marca 2015 r. podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie.