Przód nadwozia, z poziomymi liniami osłony chłodnicy, podąża za aktualnym DNA designu marki, znanym z Volkswagenów Caddy, Amaroka i serii T5. We wnętrzu zastosowano nowe i wytrzymałe materiały. Opcjonalne, specjalnie wyprofilowane elementy poszycia drzwi tworzą drugi podłokietnik poprawiający komfort jazdy. Zmieniona została również deska rozdzielcza, która jest teraz jeszcze bardziej czytelna.

Nowe Craftery wyposażone są seryjnie we wskaźnik zalecający zmianę przełożenia na optymalny bieg, który ułatwia oszczędną jazdę. Dzięki nowym czterocylindrowym silnikom TDI udało się obniżyć wartości spalania i emisji CO2 nawet o 33 procent, a koszty paliwa i konserwacji o 25 procent. Równocześnie poprawiły się inne ważne parametry: ciężar użytkowy w zależności od silnika zwiększył się o prawie dziesięć procent.

Bezpłatna 3 letnia gwarancja producenta (do przebiegu 250 000 km) daje klientom, którzy używają Craftera do celów służbowych oraz administratorom floty jeszcze większe bezpieczeństwo planowania.

Udoskonalony pod względem technicznym Crafter ma podnosić standardy w segmencie dużych pojazdów użytkowych (dopuszczalny ciężar całkowity od 3,0 do 5,0 t). Istotną rolę odgrywają przy tym efektywne dwulitrowe silniki TDI z bezpośrednim wtryskiem Common Rail. Zastępują one, we wszystkich wersjach Craftera z 6-biegową przekładnią manualną, stosowane dotychczas silniki TDI o pojemności 2,5 litra. Nowe czterocylindrowe jednostki dostępne są w trzech wersjach mocy: 80 kW/109KM, 100 kW/136 KM i 120 kW/163 KM.

Crafter z silnikiem 2.0 TDI o mocy 120 kW/163 KM z BlueMotion Technology zużywa jedynie 7,2 l/100 km (emisja CO2 189 g/km), co oznacza redukcję spalania o 3,6 litra w porównaniu z jego poprzednikiem. Silnik ten, zastosowany w podobnej konfiguracji także w Amaroku i T5, dzięki doładowaniu bi-turbo rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm (+ 40 Nm), dostępny już od 1.800 obr./min i gwarantujący w każdej sytuacji doskonałą siłę ciągu.

Oszczędność i duże rezerwy mocy charakteryzują także dwa pozostałe warianty dwulitrowego TDI. W porównaniu z pięciocylindrowymi jednostkami o pojemności 2,5 litra i z taką samą mocą maksymalny moment obrotowy nowego silnika jest dostępny przez szerszy zakres prędkości obrotowych. W przypadku wersji 80 kW, 300 Nm jest do dyspozycji między 1 500 a 2 500 obr./min. W wersji 100 kW jest to 340 Nm (+ 10 Nm) dostępnych między 1 600 a 2 500 obr./min. Wartości zużycia paliwa i emisji spalin są takie same zarówno dla wersji 80 kW jak i 100 kW. Jednostka TDI z BlueMotion Technology w najoszczędniejszej konfiguracji samochodu zużywa zaledwie 7,6 l/100 km (Crafter Kombi) lub 7,9 l/100 km (Crafter skrzyniowy).

Pakiet BlueMotion Technology dla VW craftera obejmuje między innymi system Start-Stop, rekuperację (odzyskiwanie energii), tempomat oraz dłuższe przełożenie. Pakiet ten będzie dostępny dla wszystkich Crafterów z czterocylindrowym TDI. Wszystkie silniki TDI 2.0 l z turbodoładowaniem spełniają surową normę Euro5 oraz kryteria jeszcze bardziej surowej klasyfikacji EEV (Enhaced Environmental Friendly Vehicle). Norma ta jest obecnie najbardziej wymagającym europejskim standardem emisji substancji szkodliwych dla samochodów ciężarowych i autobusów.

Właściciele skorzystają na ofercie świadczeń gwarancyjnych, jakie marka Volkswagen Samochody Użytkowe przygotowała dla Craftera. Klienci nowego Craftera otrzymują trzyletnią gwarancję dla nowego samochodu. Zachowuje ona ważność do 250 000 kilometrów przebiegu. Jak wcześniej, Volkswagen Samochody Użytkowe udziela również dwunastoletniej gwarancji na nieprzerdzewienie karoserii.

Nowy Crafter oferuje trzy klasy masy pojazdu: 3,0, 3,5 i 5,0 ton; trzy rozstawy osi: krótki, średni i długi oraz cztery podstawowe typy nadwozia: furgon, Kombi, skrzyniowy oraz podwozie. Furgon i Kombi są dostępne z trzema wysokościami dachu, a furgon także z przedłużonym zwisem nadwozia. Specjalne miejsce zajmuje bus Hannover, którym może podróżować nawet 19 pasażerów.

Wszystkie dwulitrowe warianty silnika mogą być rozszerzone seryjnie o dodatkowe wyprowadzenie przystawki odbioru mocy. Duże znaczenie dla firm zajmujących się montażem wyposażenia specjalistycznego ma interfejs do układu elektronicznego samochodu, który można dowolnie programować. Pozwala on na wprowadzenie licznych, indywidualnych opcji sterowania funkcjami elektronicznymi.

Ceny nowego VW Crafter zaczynają się od 76 786 zł netto za wersję furgon ze 109-konnym silnikiem 2,0 TDI, od 77 196 zł netto za podwozie do zabudowy i 93 615 zł netto za model kombi z układem siedzeń 1+6.