Team Peugeot Total ma już na koncie udane starty w Chinach, włączając w to zwycięstwa modelu 908 w wyścigach długodystansowych w Zuhai w 2010 i 2011 r. W tym roku ekipa powróciła na największy rynek dla Marki, by zmierzyć się i zwyciężyć w odmiennej dyscyplinie sportu motorowego – na trasie Rajdu Jedwabnego Szlaku w Chinach. Te zawody cross-country, które zakończyły się dzisiaj (w piątek, 11 września) zapiszą się w historii Peugeot Sport nie tylko jako arena debiutanckiego zwycięstwa Peugeot 2008 DKR, ale też finiszu obu pojazdów na pozycjach 1-2.

W drodze na podium w Dunhuang, załogi Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (nr 181) i Cyril Despres/David Castera (nr 182) przez dwa tygodnie walczyły na odcinkach specjalnych o długości 2 tys. km, uzupełnionych dojazdówkami na dystansie 3479 km. Stéphane Peterhansel objął prowadzenie w rajdzie już drugiego dnia. W dalszej części zawodów utrzymał dobre tempo, dodając do wygranej PEUGEOT 2008 DKR na drugim odcinku specjalnym sześć kolejnych zwycięstw odcinkowych. Peterhansel odniósł pierwszy triumf Rajdzie Jedwabnego Szlaku zaledwie miesiąc po swoich 50. urodzinach!

Dublet Peugeot 2008 DKR zbiegł się z pierwszym dużym sukcesem Cyrila Despres za kierownicą samochodu. Niestrudzony perfekcjonista i pracowity eks-motocyklista każdego dnia robił postępy u boku swojego nowego pilota, Davida Castera. Determinacja tej załogi zaowocowała ich pierwszym zwycięstwem na jedenastym odcinku specjalnym i kolejnym, na SS13. W sumie, w przeciągu dwóch tygodni przyczynili się do zdobycia pięciu odcinkowych dubletów dla Teamu Peugeot Total. Ich konsekwentna jazda pozwoliła objęcie drugiej lokaty w klasyfikacji generalnej już po czwartym dniu zmagań i dowiezienie tego wyniku do samej mety.

Długa trasa rajdu była niezwykle zróżnicowana, a rytm zawodów zakłócony został odwołaniem trzeciego odcinka specjalnego i zmianą harmonogramu, by organizatorzy mogli upewnić się, że dalsze fragmenty trasy są przejezdne mimo ulewnych deszczy nawiedzających region, w którym rozgrywane były zawody. Tegoroczny Rajd Jedwabnego Szlaku obfitował w szerokie połacie, miejscami olbrzymich wydm i następujące po nich szybkie partie sprzyjające płynnej jeździe. Nie zabrakło też koryt rzek, skał, kamieni, a nawet błota. Załogi Teamu Peugeot Total rozprawiły się z wszystkimi rodzajami podłoża, korzystając z bezawaryjności Peugeot 2008 DKR. Ani Stéphane, ani Cyril nie doświadczyli żadnych usterek, a wszystkie zmiany przeprowadzone w samochodach przed zawodami okazały się skuteczne i pozwoliły nawiązać skuteczną walkę z rywalami. Peugeot 2008 DKR szczególnie błyszczały na wydmach i w szybkich partiach. Niektóre z dokonanych modyfikacji zostaną przeniesione do nowego Peugeot 2008 DKR 16, który weźmie udział w Dakarze 2016 w styczniu. Tymczasem Team Peugeot Total zamierza delektować się doskonałym występem obu załóg w Chinach i zdobytym dubletem przed planowanym powrotem do Europy.

Bruno FAMIN, Dyrektor Peugeot Sport: „Naszym celem [w Chinach] było nabicie kilometrów i zdobycie doświadczenia, tymczasem wracamy do domu po zajęciu dwóch najwyższych stopni podium. Jestem bardzo dumny z nakładu pracy, który włożyły nasze załogi, jak i z pracy zespołów w Chinach oraz w naszej siedzibie w Vélizy. Wszyscy trudzili się nad tym projektem przez ponad rok, a dzisiejszy wynik jest wielką nagrodą za ich wysiłki, choć naszym głównym celem oczywiście pozostaje Dakar. Wciąż mamy mnóstwo do zrobienia i wyzwanie jest bardzo złożone, ale dzisiejszy wynik dodaje nam sił. Stéphane [Peterhansel] i Jean-Paul [Cottret] zaliczyli świetny występ od startu aż do samej mety, ich sukcesu nie zawdzięczamy łutowi szczęścia. Także Cyril [Despres] i David [Castera] wypadli rewelacyjnie. To był ich pierwszy wspólny start a mimo to nie marnowali czasu na znalezienie wspólnego języka i zgrali się doskonale. Nie tylko skutecznie wypełniali dawane im polecenia, ale też zgarnęli dwa zwycięstwa odcinkowe. Wielkie brawa dla całej czwórki!”

Stéphane PETERHANSEL: „Jesteśmy dumni i zachwyceni, że udało nam się doprowadzić nową generację PEUGEOT 2008 DKR na pierwsze miejsce w rajdzie cross-country! Ostatni odcinek był bardzo stresujący, właściwie do samego końca. To ten moment, w którym zaczynasz się doszukiwać każdego hałasu w samochodzie. Cyril i David dogonili nas i wspólnie dojechaliśmy do mety. W mojej ocenie rajd był bardzo długi, choć duże dystanse nie przysparzały problemów dając sporo frajdy z jazdy wśród niezwykłych krajobrazów, szczególnie w regionie, w którym występowały zarówno jeziora, jak i wydmy. Od strony technicznej liczyliśmy na bezawaryjną jazdę i taka rzeczywiście była. Każdego poranka wiedzieliśmy, że możemy zaufać naszemu samochodowi i efektowi pracy, jaki włożył zespół po każdym ukończonym odcinku specjalnym.

To zawsze dobrze wpływa na morale. Żałuję tylko odwołanego odcinka nr 3, na którym wydmy zapowiadały fantastyczną jazdę. Na zawsze w pamięci zachowam koniec ostatniego odcinka i szczęśliwe twarze każdego członka zespołu. To był świetny widok!”

Cyril DESPRES: „ Nie posiadamy się z radości. Nie oczekiwaliśmy takiego rezultatu. To był długi rajd obfitujący w wiele nowych dla nas rodzajów podłoża. Zdawaliśmy sobie też sprawę z tego, że musimy poprawić się jako zespół i mam nieodparte wrażenie, że żadnego odcinka specjalnego nie przejechałem na 100 proc. Każdego dnia coś zdawało się stawać nam na przeszkodzie w pokonaniu całej trasy na maksimum możliwości. Mimo to zrobiliśmy z Davidem duży postęp i widzimy tego efekty, na przykład w sposobie analizy każdego odcinka zaraz po jego zakończeniu. Podobnie jak Stéphane żałuję, że musieliśmy zawrócić na start trzeciego odcinka specjalnego. Mieliśmy niezłe tempo na SS2 i to prawdopodobnie moje najlepsze wspomnienie z całych zawodów, jeśli mówimy o rywalizacji. Rytm rajdu pozwolił nam też stworzyć silne więzi z każdym i jak najlepiej wykorzystać te dwa tygodnie jako zespół.”

Rajd Jedwabnego Szlaku 2015 - klasyfikacja końcowa

  1. Stéphane Peterhansel (F)/Jean-Paul Cottret (F) Peugeot 2008 DKR
  2. Cyril Despres (F)/David Castera (F) Peugeot 2008 DKR +31:27 s
  3. Han Wei (ChRL)/Pan Hong Yu (ChRL) Haval +51:14 s
  4. Christian Lacieille (F)/Jean-Pierre Garcin (F) Haval +56:34 s
  5. Lui Kun (ChRL)/Liao (ChRL) Mitsubishi Pajero MPR11 +1:47:34 s