W dużym uproszeniu jego działanie polega na tym, że podczas manewrów z prędkością do 60 km/h koła tylnej osi skręcają, a właściwie wychylają się pod kątem do 2,5 stopni w kierunku przeciwnym do kół przednich, a powyżej tej prędkości pod kątem nie większym niż 1 stopień, ale w tę samą stronę. W efekcie w pierwszym przypadku znacznie poprawiają zwrotność i zwinność, a w drugim stabilność.

Renault Megane GT
Renault Megane GT

System 4Control aż 100 razy na sekundę sprawdza kąt skrętu tylnych kół, tak by zapewnić ich optymalne ustawienie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Co ważne, działa on w każdym z czterech trybów jazdy, jakie można wybrać przyciskiem na konsoli środkowej. Tyle teorii, a jak to wygląda w praktyce? Przy manewrowaniu z niedużymi prędkościami można odnieść wrażenie, że auto ma mniejszy rozstaw osi niż w rzeczywistości. Dzięki temu jest bardzo zwinne i dobrze układa się w zakrętach, zacieśniając je. W trybie Sport, w którym tylne koła działają w opozycji do przednich do prędkości 80 km/h, takie nadstawianie tyłu można pomylić z nadsterownością, ale kontrowanie okazuje się zbędne, bo GT sunie jak po sznurku. Już po kilku dynamicznych przejazdach do takiego zachowania można się przyzwyczaić. Na szybciej pokonywanych łukach skręt tylnych kół w tym samym kierunku co przednich wirtualnie „wydłuża” rozstaw osi i sprawia, że auto lepiej trzyma się nawierzchni i jest łatwiejsze do opanowania.

Renault Megane GT
Renault Megane GT

Dynamicznej jeździe sprzyja mocny silnik, ale wiąże się to z większym pragnieniem. Próby na Torze Jastrząb oraz jazda z prędkościami autostradowymi sprawiły, że nie udało nam się zejść poniżej 9 l/100 km. Niepokój wywołała również skrzynia biegów, informując o przegrzaniu. Będziemy to monitorować.

Zalety:

*Aktywny tempomat sprawdza się podczas podróży autostradą.

* System audio firmy Bose zapewnia doskonałą jakość dźwięku.

* Dobrze wyciszone wnętrze.

Wady:

* Skrzynia biegów nie zawsze reaguje z należytą szybkością na kickdown, nawet w trybie Sport. Pewnym rozwiązaniem jest ręczna zmiana przełożeń łopatkami przy kierownicy.

Dane techniczne: 1618 cm3, R4, benz. turbo, napęd na przód, 205 KM, 280 Nm 6,0 l/100km 0-100 km/h: 7,1 s, 230 km/h 102 100 zł/119 610 zł (testowana)