Auto Świat Skoda Octavia RS | Sportowe ambicje

Skoda Octavia RS | Sportowe ambicje

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Co robi kierowca, który kocha szybkie samochody, gdy mu się rodzina rozrasta? Szuka większego szybkiego samochodu. Jeśli jeszcze jego bliscy się zgodzą, żeby auto było czerwone, to Octavia RS okazuje się propozycją wartą rozważenia.

Skoda Octavia RS - Sportowe ambicje
Zobacz galerię (10)
Auto Świat
Skoda Octavia RS - Sportowe ambicje

Sportowa Skoda występuje także w innych kolorach, ale klasyczne barwy Ferrari najlepiej sygnalizują, z jakim pojazdem ma się do czynienia. Oryginalnie zaprojektowany przedni zderzak bez listew ochronnych, za to z pokaźnym wlotem powietrza, duże koła ("siedemnaski" seryjnie, "osiemnastki" w opcji), podwójna końcówka wydechu i obniżone zawieszenie nadają jej bojowy wygląd. Reflektory ksenonowe otrzymujemy w standardzie.

Energicznie usposobiona głowa rodziny dobrze poczuje się we wnętrzu, w którym dominują stylowe czernie i aluminiowe szarości. Pokryta skórą, trójramienna kierownica doskonale leży w dłoniach, a kubełkowe fotele trzymają w mocnym uścisku. Prędkościomierz sięga do 270, czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się przy 6,5 tys. Rodzina lubi wygodę i bezpieczeństwo.

Poza tymi atrakcjami Octavia pozostaje dobrze znaną, rodzinną limuzyną z przyzwoitą ilością miejsca dla wszystkich - jak trzeba nawet pięciorga - podróżnych i przepastnym, 560-litrowym kufrem. W przypadku mniejszej liczby pasażerów i obszerniejszego bagażu kanapę można częściowo lub w całości złożyć.

Liczne schowki (w tym dwa chłodzone - przed pasażerem z przodu i w podłokietniku pomiędzy fotelami), uchwyty na napoje i siatka w bagażniku pomagają utrzymać porządek nie tylko podczas urlopowych wojaży, lecz także codziennych dojazdów do pracy i po zakupy.

Na wypadek nieszczęścia rodzina jest wzorowo chroniona: 4 airbagi plus kurtyny, do tego napinacze pasów na 4 miejscach i aktywne zagłówki z przodu. A żeby do nieszczęścia nie doszło, wszelkie elektroniczne układy sprzyjające bezpieczeństwu czynnemu, m.in. ABS, ASR, ESP i system kontroli ciśnienia w oponach, instalowane są seryjnie. Z tą uspokajającą świadomością można wystartować. 2-litrowy, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny budzi się do życia z gardłowym pomrukiem.

Po dodaniu gazu zachowuje przyjemne, basowe brzmienie, ale kierowca po chwili przestaje je słyszeć, bo dzieci zaczynają piszczeć z radości, gdy auto wyrywa do przodu z niezwykłą siłą, wciskając w fotele wszystkich podróżnych. Producent podaje, że maksymalny moment obrotowy 280 Nm osiągany przy 1800 obr./min dostępny jest aż do 5000 obr./min. A co to znaczy dla siedzącego za kierownicą? Tyle, że auto w całym tym zakresie obrotów fantastycznie przyspiesza.

Ma to pierwszorzędne znaczenie dla bezpiecznego wyprzedzania na wąskiej drodze, po której ciężarówki i samochody dostawcze poruszają się w karawanach. W każdej chwili łatwo znaleźć właściwe przełożenie 6-stopniowej skrzyni - biegi wchodzą precyzyjnie, dźwignia ma krótkie drogi przełączania, jak na pojazd o sportowych ambicjach przystało.Entuzjazm łagodnie kontrolowanyUkład jezdny bez problemu radzi sobie z temperamentem silnika.

Obniżenie zawieszenia o 12 mm w stosunku do zwykłej Octavii i wyraźnie sztywniejsze zestojenie doskonale wpływają na dynamikę. Auto pewnie reaguje na nagłe zmiany kierunku jazdy, a układ kontroli stabilności ESP włącza się dość późno, by nie zepsuć zabawy.Dlatego łatwo wybaczyć Oc-tavii częściową utratę komfortu jazdy. Zwłaszcza że poza tym czeska limuzyna stara się umilić podróżnym życie rozmaitymi udogodnieniami w rodzaju dwustrefowej klimatyzacji i 8-głośnikowego zestawu audio z odtwarzaczem CD.

Skoda w ogóle bogato wyposażyła swojego sportowca. Op-rócz urządzeń wymienionych wcześniej w standardzie RS-a są jeszcze takie elementy, jak czujniki parkowania z przodu i z tyłu, komputer pokładowy i pokrowiec na narty.

Pozostaje jeden problem: cena. Do wydania 108 800 zł z domowego budżetu będzie rodzinę trudniej przekonać niż do zaakceptowania czerwonego koloru nadwozia.Podsumowanie: Samochód, którym da się jeździć szybko i bezpiecznie, sprawiający przy tym wiele przyjemności, a do tego dobrze wyposażony i praktyczny jak rodzinna limuzyna.

To najkrótsza wizytówka Octavii RS. Ma ona jednak na rynku poważnych i tańszych kompaktowych konkurentów - dodatkowa para drzwi i duży bagażnik mogą nie wystarczyć do ich pokonania.

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków