Tarcza sprzęgłowa jest zaciskana pomiędzy dociskiem a kołem zamachowym. Jeśli obracają się one (gdy silnik pracuje), tarcza sprzęgłowa także zaczyna się obracać. Naciśnięcie pedału sprzęgła oznacza odciągnięcie docisku od tarczy, a puszczanie dociskanie.

W autach z półautomatycznymi skrzyniami biegów sprzęgło mechaniczne obsługiwane jest elektrohydraulicznie. Funkcję pedału przejmują zautomatyzowane siłowniki. Początkowo w autach z automatycznymi skrzyniami do przekazania napędu z silnika na skrzynię biegów służyło sprzęgło hydrokinetyczne (potem zastąpione przekładnią hydrokinetyczną).

Tu ruch obrotowy wału korbowego przenoszony jest niemechanicznie poprzez ciecz. Wał napędzający wyposażony jest w wirnik poruszający ciecz (pompa), wał napędzany zaś w podobny wirnik odbierający od cieczy energię (turbina).

Stosuje się jeszcze inne sprzęgła. W automatycznych skrzyniach biegów oraz w układach rozdziału momentu obrotowego pomiędzy dwie napędzane osie wykorzystywane są sprzęgła wielotarczowe mokre.

Ich mechanizmy zanurzone są w cieczy, dociskanie (których jeden zestaw połączony jest z wałem zdawczym, a drugi z odbiorczym naprzemiennie) odbywa się hydraulicznie. W rozdziale siły napędowej pomiędzy dwie osie (lub koła jednej osi) zastosowanie znajduje także sprzęgło wiskotyczne pełniące wówczas rolę blokady mechanizmu różnicowego.

Tu tarcze sprzęgłowe zanurzone są w płynie magnetoreologicznym, który w miarę wzrostu różnicy obrotów między tarczami coraz bardziej gęstnieje, co doprowadza w końcu do całkowitego zniesienia uślizgu między tarczami sprzęgła.

Do przeniesienia niewielkich momentów (np. w skuterach) stosuje się sprzęgła odśrodkowe. Wewnątrz bębna odbiorczego na wale napędzanym zamocowane są elementy masowe, które w miarę wzrostu obrotów odśrodkowo rozsuwają się w stronę bębna.

Zaczynają o niego trzeć, dzięki czemu przenoszą napęd. Po zmniejszeniu obrotów ciężarki powracają do pozycji spoczynkowej i przepływ napędu zostaje przerwany. Istnieją także sprzęgła elektromagnetyczne, w których napęd z tarczy zdawczej przejmowany jest dzięki oddziaływaniu magnetycznemu.

Wśród takich sprzęgieł wyróżnić można rozwiązania z klasyczną tarczą (elektromagnes oddziałuje na docisk) oraz sprzęgła proszkowe.