Test Peugeota 308 1.2 PureTech umówiliśmy na rok z założeniem, że w tym czasie pokonamy 100 000 km. Żeby zrealizować to dość ambitne zadanie, ponad 30 kierowców użytkowało auto. Poruszali się nim zarówno w mieście, jak i przede wszystkim na dalekich trasach. Po półrocznym okresie eksploatacji zorientowaliśmy się, że europejskie wojaże i weekendowe wypady w Polskę to za mało, by pokonać w 12 miesięcy zakładany dystans. Dlatego postanowiliśmy przyspieszyć i jesienią 2016 roku poddaliśmy 308 intensywnej próbie jazdy non stop na dystansie 25 tys. km.
Test rozpoczął się w momencie, gdy licznik auta wskazywał 45 tys. km. Do tego czasu samochód odwiedzał warsztat jedynie podczas rutynowych przeglądów, na których nie stwierdzono żadnych usterek – przy przebiegu 23 tys. km na naszą prośbę wgrano jedynie nowe oprogramowanie systemu multimedialnego, który kilka razy się zawiesił.
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - ekstremalna próba
Przed próbą jazdy non stop wykonano przegląd, podczas którego oprócz standardowych czynności wymieniono przednie opony i wycieraczkę szyby czołowej. Nasze jazdy „308-ką” non stop (silnik wyłączaliśmy jedynie w czasie tankowania) po autostradach na odcinku Warszawa–Toruń–Warszawa po 9 dniach zakończyły się sukcesem. W trakcie intensywnej jazdy uzyskaliśmy średnią prędkość 125 km/h i spalanie 8,2 l/100 km.
Przegląd wykonany po tej próbie (przebieg 71 tys. km) nie wykazał żadnych niesprawności. Konieczna była jedynie wymiana tylnych opon (w aucie od nowości), gdyż starł się ich bieżnik, a jazda autostradowa przyczyniła się do ich wyząbkowania. Do osiągnięcia 100 000 km auto było już normalnie eksploatowane. Przy przebiegu 87 500 km zapaliła się kontrolka silnika. Po podjechaniu do ASO skasowano jedynie błąd czujnika układu rozrządu. Problem nigdy więcej już nie wystąpił. Gdy licznik wskazał 92 300 km, musieliśmy dolać oleju (0,5 l).
Niespełna 3 tys. km później Peugeot przeszedł rutynowy przegląd, podczas którego oprócz standardowych czynności wymieniono tarcze i klocki hamulcowe (drgania na kierownicy w trakcie hamowania). Użytkownicy pod koniec testu zauważyli, że sprzęgło przestało płynnie działać, choć nie ślizgało się, a z okolic tylnych lewych drzwi dochodziły trzaski. Wymienione klocki hamulcowe do końca testu denerwowały kierowców piszczeniem.
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - to nam się podoba
Znakomita dynamika, niskie zużycie paliwa (europejskie wojaże: 6,8 l/100 km), precyzyjna skrzynia, przyjemne prowadzenie, dobry komfort, pojemny kufer, rozsądna cena.
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - to nam się nie podoba
Na nierównościach głośna praca tylnego zawieszenia i nerwowe zachowanie, zawieszający się system multimedialny, skrzypienia fotela kierowcy.
Peugeot 308 1.2 PureTech 130 - nasza ocena
To, że 308 podczas testu 100 000 km nigdy nie odmówiło posłuszeństwa, jest sukcesem, także to, że jego podzespoły (z wyjątkiem sprzęgła) po takim przebiegu nadal są w świetnym stanie, ma duże znaczenie. Czy je polubiliśmy? Kierowcy chwalili dynamikę, prowadzenie i komfort. Narzekali zaś na małą kierownicę i zachowanie się tylnej osi na nierównościach.
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 |
Pojemnośc skokowa | 1199 cm3 |
Moc maksymalna | 130 KM/5500 obr./min. |
Maks. moment. obrotowy | 230 Nm/1750 obr./min. |
Prędkość maksymlana | 207 km/h |
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h | 3,6 s/9,6 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 6,6 s (4. bieg)/12,1 s (6. bieg) |
Kałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 57 dB/64 dB/68 dB |
Hamowanie ze 100 km/h | 37,8 (zimne)/37,2 (gorące) |
Skrzynia biegów/napęd | ręczna 6b/przedni |
Średnie spalanie testowe | 6,3 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa/zasięg | 53 l/840 km |
Pojemność bagażnika | 398-1206 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4253/1804/1457 mm |
Rozstaw osi | 2620 mm |
Opony testowanego egz. | 205/55 R16 |
Masa własna/ładowność | 1228/522 kg |
Średnica zawracania | 10,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 37,8/27,2 m |
Cena podst. testowanej wersji Style | 77 600 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy okresowe | co 25 tys. km/rok |
Cena testowanego egzemplarza | 84 450 zł |
14 marca 2016 roku odebraliśmy skonfigurowany przez nas egzemplarz. Na liczniku: 171 km.
23 270 km: początek lipca – pierwszy przegląd w ASO. Nie stwierdzono usterek. Wgrano nowe oprogramowanie multimediów .
45 807 km: 10 października po przeglądzie rozpoczęliśmy test jazdy non stop na dystansie 25 tys. km. Na starcie: Andrzej Aromiński i Robert Mucha.
70 896 km: po 9 dniach – zakończenie jazdy non stop (25 tys. km).
W akcji „25 tys. km jazdy non stop” udział wzięło 25 kierowców. Jeżdżące przez 9 dni ze średnią prędk. 125 km/h auto paliło 8,2 l/100 km.
Na przeglądzie nie wykryto usterek. Jedynie obie tylne opony były wyząbkowane. Wymieniliśmy na zimówki
96 000 km: 15 kwietnia 2017 roku. Czwarty rutynowy przegląd w ASO (interwał co 25 tys. km). Nie znaleziono żadnych usterek. Pierwsza wymiana klocków i tarcz hamulcowych na przedniej osi.
100 000 km: podczas wyjazdu do Włoch na liczniku Peugeota pojawiło się 100 000 km. Test zakończyliśmy 6 maja z przebiegiem 102 730 km.
308 zachowuje się stabilnie przy dużych prędkościach. Niestety, belka skrętna czasem hałasuje i na nierównym zakręcie potrafi lekko przestawić tył.
Wnętrze dzielnie zniosło próbę 100 000 km. Tworzywa deski nie miały zadrapań, a skóra kierownicy – pęknięć.
Obszerne i dobrze wyprofilowane fotele sprawdzały się w trasach. Siedzenie kierowcy czasem zaskrzypiało.
398 l to nie rekord w klasie kompakt, ale kufer 308 ma regularne kształty, które pozwalają maksymalnie go wykorzystać.