Trasa trzydniowej imprezy ma w sumie 1669 km podzielnych na 15 odcinków specjalnych o łącznej długości 405 km.

Po raz drugi w historii Rajd Monte Carlo, najstarsza impreza samochodowa na świecie, rozgrywana od 1911 roku, nie jest rundą mistrzostw świata. Zawody straciły rangę eliminacji mistrzostw świata dwa lata temu, gdy Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), w ramach ograniczania kosztów, zdecydowała się zmniejszyć liczbę imprez w sezonie.

Zmienione zostały także warunki techniczne, jakie muszą spełniać dopuszczone do startu samochody. W IRC nie ma aut WRC tylko S2000, które są o wiele tańsze w eksploatacji. Zdaniem specjalistów, utrzymanie w mistrzostwach świata zespołu jeżdżącego S2000 będzie tańsze od WRC w skali roku o około czterdzieści procent. Auta S2000 są czteronapędowe, mają silniki o pojemności 2 litrów bez turbodoładowania.

W sezonie 2010 zostanie rozegranych dwanaście eliminacji IRC. Tytuł mistrza IRC w 2009 roku wywalczył Anglik Kris Meeke, rok wcześniej triumfował Francuz Nicolas Vouilloz, a w 2007 roku Hiszpan Enrique Ojeda. Polscy kierowcy w cyklu IRC dotychczas nie rywalizowali.

Kalendarz rajdów IRC w sezonie 2010:

- 20-23 stycznia: Monte Carlo (nawierzchnia asfalt-śnieg)

- 4-6 marca: Kurtyby, Brazylia (szuter)

- 19-21 marca: Argentyny (szuter)

- 4-6 czerwca: Sardynii, Włochy (szuter)

- 24-26 czerwca: Ypres, Belgia (asfalt)

- 15-17 lipca: Aqores, Portugalia (szuter)

- 5-7 sierpnia: Madery, Portugalia (asfalt)

- 27-29 sierpnia: Barum, Czechy (asfalt)

- 9-11 września: Asturii, Hiszpania (asfalt)

- 23-25 września: San Remo, Włochy (asfalt-szuter)

- 14-16 października: Szkocji (szuter)

- 4-6 listopada: Cypru (szuter-asfalt)