Współczesne wymagania w zakresie bezpieczeństwa pasywnego, dobrej aerodynamiki oraz design, spowodowały, że konstruktorzy stosują w samochodach przednie słupki pochylone pod stosunkowo dużym kątem. Jak się jednak okazuje, nawet niewielka zmiana, może powodować znaczne zmniejszenie pola widzenia z miejsca kierowcy.
W rzeczywistości taki szeroki lub podzielony słupek można znacznie zasłaniać widok kierowcy, a tym samym zwiększać ryzyko wypadku. Tylko w ub. roku na drogach Niemiec z tego powodu zginęło 5400 osób.
Niemiecku klub ADAC porównał parametry w niektórych wybranych modelach samochodów, oceniając je od 0,6 (najlepszy) do 5,5 punktów (najgorszy). Na obu końcach tabeli znalazły się pojazdy różnej wielkości. Najlepiej wypadł rodzinny MPV a najgorzej SUV.
ADAC: widoczność z miejsca kierowcy pod kątem w lewo - 10 najlepszych autKolejnośćmodelpunkty1.Renault Grand Espace1,12.Citroën C4 Picasso1,63.Daihatsu Trevis1,84.Ford Galaxy2,15.Mini Cooper2,26.Nissan Micra2,47.Opel Agila2,48.Suzuki Splash2,49.Ford Focus2,410.Smart ForTwo Cabrio2,6
Jak się okazuje zastosowanie rozdzielonego przedniego słupka i zamontowanie małego okienka pomiędzy szybę czołową a przednie drzwi, nie zawsze się sprawdziło. Takie rozwiązanie występuje w najlepszym w statystykach ADAC modelu Renault Grande Espace, a także w najgorszym pod tym względem Mitsubishi Colt CZ3.
Jako rozwiązanie zapobiegające zlikwidowaniu martwego pola widzenia ADAC zaleca zastosowanie przez producentów elektronicznego asystenta, który miałby wpływ na zmniejszenie liczby wypadków na skrzyżowaniach.
ADAC: widoczność z miejsca kierowcy pod kątem w lewo - 10 najgorszych autKolejnośćmodelpunkty1.Mitsubishi Colt CZ34,82.Hyundai Santa Fe4,73.Ssang Yong Rodius 2704,64.Dodge Nitro4,55.Fiat Idea4,56.Mercedes-Benz ML4,57.Peugeot 307 CC4,58.BMW Z44,59.Jeep Grand Cherokee4,410.Fiat Panda4,4