• Przyszłą linię Kolei Dużych Prędkości do planowanego lotniska CPK wstępnie wytyczono na terenie ośrodka doskonalenia techniki jazdy w gminie Radziejowice
  • Ośrodek szkoleniowy to jedna z najnowocześniejszych inwestycji nie tylko w Polsce, ale i w Europie.
  • Planowane lokalizacje inwestycji związanych z budową CPK wciąż są konsultowane. Kolejne spotkanie z właścicielami działek zagrożonych wywłaszczeniem odbędzie się w połowie czerwca 2022 r.
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jeden z najnowocześniejszych w Europie ośrodków doskonalenia techniki jazdy z torami do jazdy po asfalcie i terenowym oraz zaawansowaną infrastrukturą może przejść do historii. Ogromna inwestycja Tomasza Kuchara, wielokrotnego triumfatora rajdowych samochodowych mistrzostw Polski w rallycrossie może zostać zniszczona (podobnie jak trzy inne biznesy w najbliższej okolicy), by zyskać miejsce na poprowadzenie nowej linii kolejowej Kolei Dużych Prędkości (KDP) do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Przebieg planowanej linii kolejowej do CPK wyznaczono przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy Driveland w gminie Radziejowice Foto: Driveland / Driveland
Przebieg planowanej linii kolejowej do CPK wyznaczono przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy Driveland w gminie Radziejowice

Cios dla kierowców

To ogromny cios nie tylko dla kierowcy rajdowego czy okolicznych inwestorów, lecz również dla planów poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce i niezbędnej edukacji kierowców, jak i kandydatów. Nie jest bowiem tajemnicą, że pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego jesteśmy na szarym końcu w Europie już od wielu lat (w europejskich statystykach ofiar śmiertelnych wypadków drogowych wyprzedzają nas jedynie Bułgaria i Rumunia). Wciąż także wiele brakuje w obecnym systemie szkoleń dla ubiegających się o prawo jazdy. W polskim systemie edukacji kluczowe jest przygotowanie do egzaminu zamiast nauczenie kierowców kluczowych nawyków jazdy po drogach różnych kategorii (nie tylko miejskie uliczki z licznymi skrzyżowaniami równorzędnymi) oraz opanowania stresu, by poradzić sobie w trudnych sytuacjach (choćby takich, gdy wpadamy w poślizg).

Ośrodek doskonalenia techniki jazdy Driveland w gminie Radziejowice Foto: Driveland / Driveland
Ośrodek doskonalenia techniki jazdy Driveland w gminie Radziejowice

Tomasz Kuchar w rozmowie z Auto Świat podkreśla, że jako miłośnik awiacji jest realistą i popiera potrzebę budowy CPK – "Jestem zwolennikiem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Choć teraz jest niepotrzebny, ale za 10-15 lat będzie niezbędny, kiedy wróci normalny ruch lotniczy sprzed okresu pandemii". Zdaje sobie sprawę także z tego, że "dla ogółu społeczeństwa nie jest ważne jak będzie wyglądać Driveland. Ośrodek pełni jednak ważną funkcję społeczną, patrząc w szczególności na tragiczne statystyki wypadków oraz ofiar śmiertelnych i rannych na polskich drogach”.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Wjedziesz na płytę poślizgową z prędkością 35 km/h? Lepiej się nie śmiej

W ośrodku szkoli się mnóstwo osób. To nie tylko kierowcy największych flot, ale także indywidualni kursanci podnoszący swoje kwalifikacje. "Znamienne, że zwykle ludzie reagują śmiechem, gdy mają wjechać na płytę poślizgową z prędkością 35 km/h. Nie są świadomi, że pozornie niewielka prędkość może być ogromnym wyzwaniem dla kierowcy. Przywykliśmy przecież do nowoczesnych, świetnie wyposażonych i dobrze wyciszonych samochodów, w których nie czujemy dużych prędkości. Tymczasem już pierwsze próby na płycie to świetna weryfikacja umiejętności, które zwykle znacząco odbiegają od naszych wyobrażeń. Po wszystkim przychodzi refleksja i pokora" – dodaje Kuchar. Nietrudno o refleksję, że podobnie jest z testami zderzeniowymi, które odbywają się przy znacznie niższych prędkościach niż te, które osiągamy na co dzień na drogach.

Tomasz Kuchar przyznaje, że problem z lokalizacją przebiegu linii kolejowej zgłaszał już od dwóch lat (samą nieruchomość po długich poszukiwaniach kupił w 2015 r. a działalność prowadził przez 3 lata nie zdając sobie sprawy z planów związanych z CPK) - "Przebieg linii kolejowej można przesunąć zaledwie o 150 m na przyległe nieużytki albo wykorzystać już istniejące pobliskie tory, po których regularnie kursują pociągi Pendolino. Apeluję o kompromis. Nie trzeba przecież wywracać kraju do góry nogami podczas realizacji ważnych inwestycji".

Losy ośrodka szkoleniowego nie są jeszcze przesądzone. Planowane lokalizacje inwestycji związanych z budową CPK wciąż są bowiem konsultowane. Kolejne spotkanie z właścicielami działek zagrożonych wywłaszczeniem odbędzie się w połowie czerwca 2022 r.

W poniższej galerii możecie zobaczyć, jak wygląda miejsce do treningu poślizgów, hamowania i innych manewrów na drodze: