Dodge Viper SRT10 ACR-X to samochód wyczynowy, a więc nieprzewidziany do jazdy w warunkach ruchu publicznego (non-street legal). Jego debiut na torze wyścigowym nastąpi latem 2010 roku.

- Dodge Viper ACR-X reprezentuje najwyższy jak dotąd poziom osiągów w gamie Vipera i adresowany jest do szerszej grupy kierowców, od dedykowanego amatora sportu samochodowego aż do profesjonalisty – powiedział Ralph Gilles, szef i CEO marki Dodge. Jest to wynik nie tylko ogromnej wiedzy konstrukcyjnej i wieloletnich doświadczeń zespołu SRT ale także pasji i zaangażowania społeczności Viper Nation, by kultywować legendę Vipera na torach wyścigowych Ameryki i całego świata.

Viper ACR-X może poszczycić się osiągami lepszymi od dopuszczonego do ruchu na drogach publicznych (‘street legal’) Dodge Vipera ACR (American Club Racer) oraz wyposażeniem bezpieczeństwa prosto z mistrzowskiego Vipera Competiton Coupé.

Jego napęd stanowi przygotowany przez SRT silnik V-10 o pojemności 8,4 litra rozwijający (ze standardowym kolektorem wylotowym oraz niskooporowym układem wydechowym) moc 640 KM – a więc o 40 KM więcej niż seryjna jednostka montowana w „zwykłym” ACR. Charakterystykę zawieszenia zmodyfikowano do jazdy na torach wyścigowych, a masę samochodu (w porównaniu do seryjnego ACR) obniżono o niemal 73 kg.

Efektem poprawy własności aerodynamicznych jest zwiększenie siły docisku do nawierzchni, a więc także lepsza stabilności i przyczepności na łukach przy wyższych prędkościach okrążeń.

Podobnie jak Dodge Competition Coupé – Viper ACR-X posiada liczne elementy bezpieczeństwa, m.in. fabryczną klatkę bezpieczeństwa, bezpieczny zbiornik paliwa oraz sportowy fotel kierowcy.Szczególne wymogi w zakresie trwałości i niezawodności w warunkach torowych zapewniają dodatkowe elementy i wyposażenie typu wyścigowego.

- Dzięki nowym konstrukcjom tak na tor jak i do użytku publicznego rok 2010 zapisze się jako najbardziej ekscytujący w dotychczasowej historii Vipera. ACR-X powstał z myślą o tych entuzjastach wyścigów torowych, którzy chcą poznać smak triumfu w najlepszym samochodzie sportowym Ameryki – mówił dalej Ralph Gilles.

Miejscem pierwszego poważnego sprawdzianu Vipera ACR-X był tor wyścigowy Laguna Seca. Prowadził Kuno Wittmer, zawodowy kierowca wyścigowy SCCA Pro Racing SPEED w serii mistrzostw World Challenge Touring Car Championship, który osiągał regularnie czas 1 minuty 31 sekund i 00 setnych na dystansie 2,238 mili (ok. 3,6 km) liczącego 11 zakrętów okrążenia Laguna Seca.

To o ponad 3 sekundy lepiej niż rekordowy czas okrążenia tego toru,uzyskany 24 listopada przez ‘street legal’ Dodge Vipera SRT10 ACR.

- Dodge Viper ACR-X jest wprost fantastyczny. Po krótkiej rozgrzewce moje czasy okrążenia były równe osiąganym przez egzotyczne bolidy klasy GT. Moc i przyspieszenie ACR-X’a powala na kolana, podobnie jak łatwość brania zakrętów i możliwości jazdy na maksimum. Wszystko w tym aucie działa razem bezbłędnie pod dyktando napędu. To coś wspaniałego dla kogoś, kto od amatora chce dosięgnąć poziomu GT. Wielkie brawa dla Dodge – stwierdził Kuno Wittmer.

Dodge Viper SRT10 ACR-X wystawiany będzie w zawodach Viper Racing League, Sports Car Club of America oraz National Auto Sport Association. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na wiosnę 2010 roku, a według sugestii producenta cena detaliczna (MSRP) tego samochodu wynosić będzie około 110 000 dolarów.

Dodge Viper Cup

Debiut Dodge Vipera SRT10 ACR-X na torze wyścigowym planowany jest latem 2010 roku w nowej serii mistrzowskiej Dodge Viper Cup (o Puchar Dodge Vipera) – w ramach istniejącej ligi Viper Racing League. Do zawodów dopuszczone będą tylko samochody Viper ACR-X.

Mistrzostwa Dodge Viper Cup obejmować będą 10 wyścigów, po dwa w czasie każdego z pięciu weekendów według następującego programu: 9-11 lipca 2010: tor Virginia International Raceway, 14-15 sierpnia: Hallet Raceway, 11-12 września: Pocono Raceway, 1-3 października: Miller Motorsports Park – z finałem na torze Daytona International Speedway w dniach 22-24 października.

Sponsorami mistrzostw Dodge Viper Cup są Dodge Motorsports i Mopar, a wysokość nagród w roku 2010 przekroczy kwotę 200 000 dolarów. Nagrody wypłacane będą w gotówce oraz w voucherach Mopar na zakup części i akcesoriów tej firmy.

W każdym wyścigu za miejsce:Kwota w gotówceWartość voucheru MoparŁączniePierwsze6 500 $1 000 $7 500 $Drugie4 500 $500 $5 000 $Trzecie2 500 $250 $2 750 $Czwarte1 250 $150 $1 400 $Piąte500 $100 $600 $

Zdobywcy trzech pierwszych miejsc w Dodge Viper Cup premiowani będądodatkowo. Champion 2010 otrzyma kwotę 25 000, pierwszy wicemistrz - 10.000, a drugi – 5.000 dolarów.

Wyścigowa historia Dodge Vipera

Historia sukcesów wyścigowych Vipera ma swój początek w roku 1996 wraz z wystawieniem do zawodów pierwszej wersji GTS-R, która zdobyła pięć międzynarodowych tytułów mistrzowskich klasy GT oraz w latach 1997-1999 – tytuły championa GT FIA.

Jako pierwszy amerykański samochód wyścigowy pochodzący z seryjnej produkcji – Viper GTS-R odniósł ponadto imponujące zwycięstwo w klasyfikacji generalnej wyścigu Rolex 24 Hours na torze Daytona w roku 1999.

Kolejnym rozdziałem historii był wprowadzony w roku 2003 Dodge Viper Competition Coupé. Samochód ten bazował na wersji SRT10 iposiadał karbonowo-kevlarowe nadwozie w stylu coupé oraz zawieszenie przystosowane do warunków jazdy torowej.

Swoją wartość udowodnił zdobywając tytuły mistrzowskie w SCCA Speed World Challenge 2004, serii zawodów driftingowych Formula D Drifting w latach 2004 i 2006 oraz British GT Championship 2007 i 2008.

Dane techniczne

INFORMACJE OGÓLNE-NadwozieCoupéLiczba miejsc1Zakład produkcyjnyConner Avenue, Detroit (Michigan)

SILNIK-Typ/rodzaj10-cylindrowy, widlasty 900, chłodzony ciecząPojemność skokowa8,4 litra (8359 cm3)Średnica cylindra x skok tłoka103,0 x 100,6 mmRozrządOHV, Variable-valve Timing (VVT), 20 zaworów, popychacze hydrauliczne, rolkoweWtrysk paliwaElektroniczny, sekwencyjny, wielopunktowyKonstrukcjaKadłub i głowice aluminiowe, żeliwne tuleje cylindroweStopień sprężania10,2 : 1Moc maksymalna (SAE net)640 KM (477 kW) przy 6100 obr/min (76 KM/l)Moment maksymalny (SAE net)793 Nm przy 5100 obr/minMaksymalna prędkość obrotowa6250 obr/minZalecane paliwobenzyna bezołowiowa L.O. 91 Octane (R+M)/2Pojemność układu olejenia10,4 l (wraz z filtramiPojemność układu chłodzenia15,0 l

SKRZYNIA PRZEKŁADNIOWAOpiscałkowicie zsynchronizowana, elektroniczna blokada biegu wstecznego; nowy, ‘skrócony’ mechanizm sterowaniaPrzełożeniaBieg 12,66Bieg 21,82Bieg 31,30Bieg 41,00Bieg 50,80Bieg 60,50Przełożenie przekładni głównej3,07Przekładnia głównahipoidalna przekładnia stożkowa, mechanizm różnicowy GKN ViscoLok o samoczynnie zwiększanym tarciu wewnętrznym

WYMIARY I POJEMNOŚCI-Rozstaw osi2510,0 mmRozstaw kół przednich1565,0 mmRozstaw kół tylnych1547,0 mmDługość całkowita4459,0 mmSzerokość całkowita1911,0 mm (wszerz progów)Masa własna1447,0 kgRozkład masy (przód/tył)49,0/51,0 %Współczynnik oporu aerodynamicznego0,38

WNĘTRZE-Nadmuch na szybę czołowąwymuszony (dmuchawa)Pedalieraz odlewu aluminiowego, elektryczna regulacja położeniaZestaw wskaźnikówprędkościomierz analogowy wyskalowany do 355 km/h z licznikiem przebiegu dziennego, obrotomierz wyskalowany do 7000 obr/min, woltomierz, miernik ciśnienia oleju, miernik temperatury płynu chłodzącego, wskaźnik poziomu paliwaLusterko wsteczne wewnętrznez ręcznym przełącznikiem dzień/nocFotelewyścigowy RaceTech tylko dla kierowcyKolumna kierowniczaz regulacją w poziomieKierownicawyścigowa, z możliwością szybkiego demontażu, obszyta powłoką zamszową

NADWOZIE-Panele nadwoziazagruntowane pod finalną powłokę lakiernicząSpojler przedniczteropłatowyŚwiatła głównewyładowawcze - HID (mijania i drogowe)Lusterka zewnętrznepo obu stronach nadwoziaDyfuzor przedniz włókna węglowego, zabezpieczony listwą ochronnąWycieraczki szyby czołowejdwubiegowe z funkcją biegu przerywanego, pióra płaskie, niskoprofiloweSkrzydło tylnesiedmiopozycyjne z włókna węglowegoOpcje wyposażeniawg katalogu producentaZESPÓŁ NAPĘDOWY I PODZWOZIE-Mechanizm różnicowymechanizm różnicowy GKN ViscoLok o samoczynnie zwiększanym tarciu wewnętrznym z zewnętrzna chłodnicą typu wyczynowegoElektroniczna ochrona danych dynamometrycznychsilnik, skrzynia przekładniowa i mechanizm różnicowyElektroniczny moduł sterujący silnikaoprogramowanie (upgrade) wyczynoweUkład wydechowydwa kolektory wylotowe, układ przewodów dwustronny, burtowyKoło zamachoweniskomasoweChłodnica oleju silnikowegoNapęd akcesoriówdolnym kołem pasowym z wału korbowegoZAWIESZENIE-Przeciwdziałające przechyłom bocznym, regulowane na wysokośćRodzajniezależne wszystkich czterech kół, wahacze i zwrotnice aluminiowe typu wyczynowego, sprężyny śrubowe, regulowane amortyzatory 2-zakresowe KW Suspensions z zewnętrznymi zasobnikami, rurowe stabilizatory poprzeczneUKŁAD KIEROWNICZY-Rodzajprzekładnia zębatkowa, wspomaganie hydraulicznePrzełożenie przekładni kierowniczej16,7 : 1Liczba obrotów koła kierownicy2,4 (pomiędzy położeniami skrajnymi)

HAMULCE-Rodzajz systemem przeciwblokującym ABSPrzednie – typ/rozmiardwuczęściowe tarcze wentylowane StopTech nacinane łukowo 355,0 x 32,0 mm; zaciski przeciwbieżne Brembo 44/40Tylne – typ/rozmiardwuczęściowe tarcze wentylowane StopTech nacinane łukowo 355,0 x 32,0 mm; zaciski przeciwbieżne Brembo 42/38Wspomaganiedwumembranowy siłownik podciśnieniowy o zerowym skoku jałowym.OBRĘCZE KÓŁ-Kolorbłyszczący lakier czarnyTyp i materiał“Sidewinder”, odkuwane z lekkiego stopu aluminiumRozmiarprzednie: 18,0 x 10,0 cali; tylne: 19,0 x 13,0 caliBEZPIECZEŃSTWO-Regulowana pedaliera moduł pedałów przyspieszenia, hamulca i sprzęgłaSystem przeciwblokujący ABSdziałający na cztery kołaAkumulatorsuchy (Dry Cell)Klatka bezpieczeństwawewnętrzna, ośmiopunktowaElementybezpieczna kolumna kierownicy, gaśnica przeciwpożarowaBezpieczny zbiornik paliwaz przechyłowym zaworem odcinającymZaczepy holowniczez przodu i z tyłu pojazduWykładziny zabezpieczającewewnętrznej klatki bezpieczeństwa, standard SFISiatki bezpieczeństwaboczne okienne i centralne kolanoweWyłącznik prąduawaryjny zewnętrzny przerywacz obwodu akumulatora

ALTERNATORszybkoobrotowy, 180 A.