Patrząc na pierwsze zdjęcia Bertone B99, nie tylko fani Jaguara będą wzdychać. Koncept zaprezentowany w Genewie przez włoskie studio stylistyczne wygląda bowiem tak atrakcyjnie, że najchętniej widzielibyśmy go w roli następcy niezbyt popularnego modelu X-Type, którego produkcja zakończyła się w 2009 roku.
Przygotowanie projektu B99 przez Bertone nie było przypadkowe. Obydwie firmy współpracowały już wcześniej, a spod ręki włoskich stylistów wyszły takie samochody jak: XK 150 z 1957 roku, studyjny FT z 1966 roku, Pirana z 1967 roku oraz Ascot z 1977 roku.
Jaguar od dłuższego czasu pracuje nad nowym pojazdem klasy średniej, który mógłby nawiązać równorzędną walkę np. z BMW serii 3 czy Mercedesem klasy C. Samochód o wewnętrznym oznaczeniu X760 ma przejąć rozwiązania techniczne z większego modelu XJ oraz kolejnej generacji XF – włącznie z tylnym napędem oraz aluminiową strukturą karoserii.
Na aluminium postawiło również studio stylistyczne Bertone. Nadwozie limuzyny o wymiarach 4,50/1,95/1,35 m (długość/szerokość/wysokość) wykonano ze stopów lekkich. Czterodrzwiowy sedan wygląda przy tym tak ponętnie, że chyba żaden wielbiciel brytyjskiej marki nie obejrzy się już nigdy np. za CLS-em.
Przyczynia się do tego również efektowny system otwierania tylnych drzwi – gustownie zamaskowane otwierają się przeciwnie do kierunku jazdy. Ze względu na cięcia kosztów nie zobaczymy ich zapewne w wersji produkcyjnej. Co ciekawe, dzięki dużej szerokości B99 oferuje przestronność wnętrza większą niż model XF.
Bliższy seryjnej produkcji jest napęd hybrydowy. Pod maską Bertone B99 znajdzie się niewielki silnik spalinowy Range Extender (pełni rolę generatora prądu) – najprawdopodobniej będzie to dwucylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1,2 l. Osiągi godne Jaguara mają zapewniać dwa motory elektryczne o mocy 100 kilowatów każdy, umieszczone przy 20-calowych kołach tylnych. W chwili debiutu w 2014 roku samochód będzie jednak dostępny z konwencjonalnymi jednostkami cztero- i sześciocylindrowymi.
Na pytanie, czy druga generacja X-Type’a będzie dokładnie taka, jak projekt włoskich stylistów, przedstawiciele Jaguara odpowiadają: „B99 jest pojazdem studyjnym Bertone”. Szkoda, gdyż właśnie tak powinna wyglądać nowoczesna limuzyna klasy średniej brytyjskiej marki. Prosimy o wdrożenie jej do produkcji. I to w takiej formie!