Asfalt może być na tyle plastyczny, że fałduje się pod kołami wszystkich pojazdów. Największe nierówności tworzą się zazwyczaj na najbardziej ruchliwych drogach - np. wyjazdowych z dużych miast, a także w miejscach, gdzie samochody zatrzymują się na kilka minut wgniatając nawierzchnię, czyli m.in. przy zatoczkach autobusowych oraz przed sygnalizacją świetlną. Jazda głębokim wyżłobieniem bywa bardzo niebezpieczna. W koleinie samochód jedzie jak po szynach - ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault - Z głębokiej koleiny czasem trudno wyjechać, co utrudnia np. płynną zmianę pasa ruchu, a omijanie przeszkód jest podwójnie trudne. Z kolei w przypadku deszczu może dojść do tzw. akwaplanacji, czyli niebezpiecznego poślizgu wodnego. Jeśli szerokość jezdni na to pozwala, należy jechać obok kolein, po ich grzbietach - jest to szczególnie ważne podczas opadów deszczu. Nie zawsze jednak jest to możliwe, zwłaszcza na wąskich ulicach miast. Jeśli więc nie ma wyboru i trzeba poruszać się koleiną, niezbędne jest ograniczenie prędkości. Trzeba też bardzo mocno trzymać kierownicę. Nie powinno się wykonywać nią żadnych gwałtownych ruchów, ani nagle ostro hamować - radzą eksperci ze Szkoły Jazdy Renault - Wszystkie manewry muszą być płynne i spokojne. Zbyt raptowna zmiana pasa np. podczas wyprzedzania, doprowadzi do poślizgu, ponieważ przednie koła "wyskoczą" z kolein, ale tylne w niej pozostaną. Dlatego - chociaż jazda w koleinie nie jest zbyt bezpieczna - lepiej nie wyjeżdżać z niej zbyt gwałtownie. Nie można pozwolić, aby to koleina "prowadziła" samochód. Ma ona zmienną szerokość i w pewnym momencie może mocno szarpnąć kołami - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault - Ponieważ także inni kierowcy poruszają się po tej samej zniszczonej nawierzchni i mogą mieć problemy z płynnym i bezpiecznym manewrowaniem, należy jechać jeszcze ostrożniej i wyjątkowo uważnie obserwować pozostałych uczestników ruchu drogowego. Zdeformowana nawierzchnia może być również niebezpieczna dla samochodu. Wystające ponad powierzchnię jezdni asfaltowe grzbiety są czasem bardzo wysokie i mogą uszkodzić zawieszenie samochodu. źródło: Szkoła Jazdy Renault