Kamper zamiast tradycyjnej kwatery w górach, nad morzem czy na Mazurach - na takie rozwiązanie decyduje się coraz więcej miłośników turystyki. I trudno się dziwić w czasach, gdy wciąż obowiązuje sporo obostrzeń. Charakterystyczne samochody coraz łatwiej dostrzec w wielu popularnych miejscowościach w Polsce. Kierowcy korzystają przy tym nie tylko z pól kempingowych, ale także dość często decydują się na postój na tradycyjnych parkingach.
Wzmożone zainteresowanie turystów nie uszło uwadze producentów pojazdów. Przed letnim sezonem nie brak zatem nowości. Trzeba przy tym mieć na uwadze, że składając obecnie zamówienie na indywidualnie skonfigurowany model do produkcji, możemy oczekiwać długiego czasu dostawy, co oznacza, że nowo zakupionym kamperem wybierzemy się na wakacje dopiero w przyszłym roku.
Trudno nie zwrócić uwagi na nowości czy wzmożone zainteresowanie określonymi rozwiązaniami. Eksperci zwracają uwagę na zapotrzebowanie na większe łazienki, kabiny z podwyższonym dachem czy ułatwienia w transporcie rowerów, a nawet skuterów i motocykli. By sprostać takim zamówieniom, tradycyjne samochody dostawcze jako baza dla kampera mogą okazać się nieco za małe.
Adria Adora z prestiżową nagrodą za projekt przyczepy kempingowej. Doceniono rozwiązania w celu poprawy aerodynamiki przyczepy i ułatwienia w holowaniu.
Przyczepa występuje w kilku wariantach. Sam producent rekomenduje odmianę 613PK dla rodziny nawet z trójką dzieci. We wnętrzu nie zabrakło dwumetrowych łóżek oraz aranżacji z panoramicznym oknem oraz dwoma miejscami na telewizory.
Producent podkreśla, że w sezonie 2021 kamper opracowano na nowo. Matrix to obecnie najpopularniejszy model marki budowany na bazie Fiata Ducato i Citroena Jumpera.
Kabina wyróżnia się dużym oknem panoramicznym (powiększone o 15 proc.), podłogą wykonaną częściowo z kompozytów, nowymi aranżacjami kuchni i łazienki oraz powiększonymi łóżkami. Poszerzono także drzwi wejściowe.
Podstawa to Fiat Ducato. Jest spory wybór odmian napędu. Katalog obejmuje wersje o mocy 120 KM, 140 KM, 160 KM i 180 KM. Wszystko z silnikiem o tej samej pojemności, czyli 2,3 l. W standardzie zbiornik paliwa 75 L. Za dopłatą można zastosować większy 90 l.
Do wyboru trzy wersje nadwozia. We wszystkich może nocować nawet 5 osób na piankowych materacach o podwyższonym komforcie.
Na liście wyposażenia znajduje się kuchnia z lodówką o pojemności od 70 l do 90 l (zależnie od wersji kampera). Na pokładzie nie zabrakło łazienki ze stałą umywalką i wyciąganą głowicą prysznicową.
To kampery na bazie Renault Master. Do wyboru dwie wersje samochodu (Van 550 i wydłużony Van 620) w dwóch wariantach mocy silnika (135 KM i 150 KM). Mocniejsza odmiana dostępna jest z automatyczną skrzynią biegów.
Ahorn Van 620 Sun Edition zawiera m.in. gazowe ogrzewanie postojowe, system solarny o mocy 75 W oraz w pełni wyposażoną kuchnię. W cenie także drzwi z moskitierą oraz 2 panoramiczne włazy dachowe.
W dłuższej odmianie Ahorn Van 620 można liczyć dwa osobne łóżka lub odmianę z łóżkiem dwuosobowym z tyłu i pojedynczym tuż nad kierowcą.
Kuchnia ze sporym zlewem i płytą gazową. Producent chwali się nowymi meblami oraz większym wyborem materiałów wykończeniowych. Kampery powstają na bazie dostawczych modeli Citroena i Fiata.
Producent chętnie eksponuje miejsca do transportu rowerów. To jedna z często wybieranych opcji.
Wśród tegorocznych nowości wskazano także nowe wzory łazienek o poprawionej ergonomii. Dostępne są w kamperach z serii A oraz S.
Podobnie jak w innych modelach niemieckiej marki za podstawę do zabudowy służy Fiat Ducato. Dostępne cztery warianty nadwozia. Silniki o mocy od 120 KM do 180 KM.
W kuchni można zmieścić większą lodówkę o pojemności do 135 l. Nie zabrakło stylowego oświetlenia LED wzorowanego na rozwiązaniach stosowanych w domach (dostępna nowa lampka z mocowaniem na magnes, by łatwo ją umieścić tam gdzie tego najbardziej potrzebujemy).
Producent chwali się funkcjonalną łazienką ze stałą umywalką, wyciąganą głowicą prysznica oraz oknem, by ułatwić wentylację.
Niemcy świętują ostatnie 6-cylindrowe silniki w Mercedesie Sprinterze. Wersja Platin jest bardzo luksusowo wyposażona. Wśród dodatków m.in. 2 akumulatory 120 Ah, zbiornik na wodę (270 l), niewielki garaż o wysokości 1,24 m, izolowane ściany na zimowe wyjazdy i podgrzewana podłoga.
Kabina urządzona bardzo luksusowo. Zadbano m.in. o prawdziwą skórę i drewno. W konfiguracji podwójne łóżko o długości 2 m, kuchnia z kompozytowym mineralnym blatem oraz nagłośnienie firmowane przez Alpine. Wśród opcji m.in. łóżko składane elektrycznie, dodatkowe świetliki, zintegrowany piekarnik czy elektryczna roleta przednia.