- Łada Niva zniknęła z rynku 14 lat temu. W 2006 roku słynny model z napędem 4x4 został przemianowany na Ładę 4x4
- Po kilkunastu latach koncern GM wycofał się ze spółki GM-AvtoVAZ. Wszystkie udziały odkupiła Łada, przejmując tym samym także swoją dawną konstrukcję
- W rosyjskich salonach wkrótce będą dostępne dwa modele z napędem na wszystkie koła: Łada Niva i Łada 4x4
Na rosyjskim rynku znów pojawiła się Łada Niva. Tym samym rosyjska marka może się poszczycić aż dwoma modelami z napędem 4x4. W firmowych salonach znajdziemy prawdziwą Nivę, nazwaną 4x4, oraz dawny owoc współpracy Chevroleta i Łady, czyli… Nivę. Skomplikowane? Najlepiej sięgnąć do historii, by zrozumieć prawdziwy galimatias z nazewnictwem.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu
- Łada ma już 50 lat i świętuje urodziny kultowego modelu - galeria z czasów ZSRR
- Łada Niva 1600 - klasyk, który zmienił historię
Łada Niva zniknęła z rynku 14 lat temu. W 2006 roku słynna Łada z napędem 4x4 została bowiem przemianowana na Ładę 4x4. Skąd ta zmiana? To wynik porozumienia z amerykańskim partnerem. Dzięki wspólnej inwestycji Chervoleta i Łady udało się utrzymać produkcję następcy, który od 2001 roku występował jako VAZ-2123 Niva. Tym samym na rynek trafił Chevrolet Niva. Dawna Niva, czyli VAZ-2121, zyskała z kolei nową nazwę handlową - Łada 4x4. Na tym jednak nie koniec historii.
Po kilkunastu latach koncern General Motors wycofał się ze spółki GM-AvtoVAZ. Wszystkie udziały odkupiła Łada, przejmując tym samym także swoją dawną konstrukcję. Pozostało tylko rozwiązać jedną kwestię - jak nazwać model oferowany do tej pory jako Chevrolet Niva? Wybrano rozwiązanie najprostsze z możliwych. W miejsce Chevroleta pojawiła się znów Łada, a nazwa modelu została po staremu. Chevrolet Niva zmienił się w Ładę Nivę. Łada 4x4 została zaś bez zmian.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW nowej historii Łady jest też niewielki polski wątek. O rozpoczęciu produkcji modelu w zakładach Łady poinformował Olivier Mornet, odpowiedzialny w rosyjskiej firmie za dział sprzedaży i marketingu. Przed laty sprawował on m.in. funkcje kierownicze w koncernie PSA (w Polsce zajmował stanowisko dyrektora działu sprzedaży detalicznej) oraz kierował chińską spółką Changan PSA Automobile.
„Lada Niva bezproblemowo uzupełnia ofertę Lada, stając się drugim SUV-em z napędem na wszystkie koła w rodzinie” - stwierdził Mornet.
Galeria zdjęć
Po kilkunastu latach koncern GM wycofał się ze spółki GM-AvtoVAZ. Wszystkie udziały odkupiła Łada, przejmując tym samym także swoją dawną konstrukcję, czyli VAZ-2123.
Produkcja w zakładach Łady już trwa. Oficjalnych cenników jednak jeszcze nie ma.
Wnętrze przeszło niewielkie zmiany. Modyfikacje objęły m.in. menu zestawu multimedialnego
Dawna Niva od wielu lat oferowana jest jako Łada 4x4
Prawo do używania nazwy Niva zyskała amerykańsko-rosyjska spółka GM-AvtoVAZ kilkanaście lat temu. W Rosji oferowano zatem Ładę 4x4 i jej następcę, czyli Chevroleta Niva (dawny VAZ-2123).
Chevrolet Niva znika z Rosji. Zamiast niego ten sam pojazd będzie oferowany jako Łada Niva. Łącznie powstało ponad 700 tys. sztuk.