- Łada Niva zniknęła z rynku 14 lat temu. W 2006 roku słynny model z napędem 4x4 został przemianowany na Ładę 4x4
- Po kilkunastu latach koncern GM wycofał się ze spółki GM-AvtoVAZ. Wszystkie udziały odkupiła Łada, przejmując tym samym także swoją dawną konstrukcję
- W rosyjskich salonach wkrótce będą dostępne dwa modele z napędem na wszystkie koła: Łada Niva i Łada 4x4
Na rosyjskim rynku znów pojawiła się Łada Niva. Tym samym rosyjska marka może się poszczycić aż dwoma modelami z napędem 4x4. W firmowych salonach znajdziemy prawdziwą Nivę, nazwaną 4x4, oraz dawny owoc współpracy Chevroleta i Łady, czyli… Nivę. Skomplikowane? Najlepiej sięgnąć do historii, by zrozumieć prawdziwy galimatias z nazewnictwem.
Łada Niva zniknęła z rynku 14 lat temu. W 2006 roku słynna Łada z napędem 4x4 została bowiem przemianowana na Ładę 4x4. Skąd ta zmiana? To wynik porozumienia z amerykańskim partnerem. Dzięki wspólnej inwestycji Chervoleta i Łady udało się utrzymać produkcję następcy, który od 2001 roku występował jako VAZ-2123 Niva. Tym samym na rynek trafił Chevrolet Niva. Dawna Niva, czyli VAZ-2121, zyskała z kolei nową nazwę handlową - Łada 4x4. Na tym jednak nie koniec historii.
Po kilkunastu latach koncern General Motors wycofał się ze spółki GM-AvtoVAZ. Wszystkie udziały odkupiła Łada, przejmując tym samym także swoją dawną konstrukcję. Pozostało tylko rozwiązać jedną kwestię - jak nazwać model oferowany do tej pory jako Chevrolet Niva? Wybrano rozwiązanie najprostsze z możliwych. W miejsce Chevroleta pojawiła się znów Łada, a nazwa modelu została po staremu. Chevrolet Niva zmienił się w Ładę Nivę. Łada 4x4 została zaś bez zmian.
W nowej historii Łady jest też niewielki polski wątek. O rozpoczęciu produkcji modelu w zakładach Łady poinformował Olivier Mornet, odpowiedzialny w rosyjskiej firmie za dział sprzedaży i marketingu. Przed laty sprawował on m.in. funkcje kierownicze w koncernie PSA (w Polsce zajmował stanowisko dyrektora działu sprzedaży detalicznej) oraz kierował chińską spółką Changan PSA Automobile.
„Lada Niva bezproblemowo uzupełnia ofertę Lada, stając się drugim SUV-em z napędem na wszystkie koła w rodzinie” - stwierdził Mornet.