• Dieter Zetsche jest szefem Mercedesa od 2005 roku. Jego kontrakt wygasa w przyszłym roku
  • Docelowo Zetsche obejmie stanowisko przewodniczącego rady nadzorczej koncernu
  • Nowym szefem Mercedesa zostaje Ola Kallenius ze Szwecji. Wcześniej kierował m.in. AMG oraz McLaren Automotive

Od menedżera do prezesa. Ola Kallenius potrzebował 24 lat, aby objąć stanowisko szefa Mercedesa oraz prezesa zarządu Daimler AG. Zastąpi jedną z najbardziej znanych i charyzmatycznych osób w motoryzacyjnej branży: Dietera Zetsche. Zetsche nie rozstaje się jednak z firmą na dobre. W 2021 roku obejmie inne stanowisko w koncernie: zostanie nie tylko członkiem rady nadzorczej w miejsce Manfreda Bischoffa, ale także jej przewodniczącym.

Ustępujący 65-letni prezes może się poszczycić szczególnym dorobkiem (kierownictwo sprawował od 2005 roku). To za jego rządów Daimler znacząco poszerzył gamę produkowanych pojazdów, jak i rozpoczął w 2010 roku ścisłą współpracę z sojuszem Renault-Nissan. Zapoczątkowało ją powstanie modelu Smart Fortwo, czyli krewniaka Renault Twingo. Kolejnym krokiem była kontrowersyjna decyzja o wykorzystaniu przez Mercedesa francuskich silników. Dla wielu fanów marki trudne do przyjęcia były także kolejne wspólne przedsięwzięcia z francusko – japońskim partnerem: Mercedes Citan, czyli przebrane Renault Kangoo, a następnie Klasa X, której dawcą jest Nissan Navara. Na tym jednak nie koniec kontrowersji.

Nie sposób zapomnieć o historycznej transakcji, która szczególnie poruszyła Niemcy. Grono udziałowców Daimlera powiększyło się o chińskiego miliardera Li Shufu. Jego firma Geely Holding (właściciel Volvo) stała się największym akcjonariuszem niemieckiego koncernu. Za 9 miliardów dolarów kupiła bowiem 9,7 proc. akcji.

Dieter Zetsche podczas prezentacji nowej marki EQ i elektrycznego modelu EQC Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
Dieter Zetsche podczas prezentacji nowej marki EQ i elektrycznego modelu EQC

Dieter Zetsche zapisze się także w historii jako ten, który rozpoczął elektryfikację Mercedesa. Wiąże się to także z powstaniem nowej marki czyli EQ, której pierwszy produkt (EQC) już wkrótce pojawi się w salonach Mercedesa na całym świecie.

Kontrakt obecnego prezesa Daimlera wygasa w przyszłym roku. To wtedy Ola Kallenius przejmie stery. Szwed jednak już teraz ma spory udział w strategicznym rozwoju marki. Zajmuje bowiem stanowisko członka zarządy koncernu i od stycznia 2017 roku jest odpowiedzialny za badania i rozwój działu samochodów Mercedes-Benz.