- Dieter Zetsche jest szefem Mercedesa od 2005 roku. Jego kontrakt wygasa w przyszłym roku
- Docelowo Zetsche obejmie stanowisko przewodniczącego rady nadzorczej koncernu
- Nowym szefem Mercedesa zostaje Ola Kallenius ze Szwecji. Wcześniej kierował m.in. AMG oraz McLaren Automotive
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Od menedżera do prezesa. Ola Kallenius potrzebował 24 lat, aby objąć stanowisko szefa Mercedesa oraz prezesa zarządu Daimler AG. Zastąpi jedną z najbardziej znanych i charyzmatycznych osób w motoryzacyjnej branży: Dietera Zetsche. Zetsche nie rozstaje się jednak z firmą na dobre. W 2021 roku obejmie inne stanowisko w koncernie: zostanie nie tylko członkiem rady nadzorczej w miejsce Manfreda Bischoffa, ale także jej przewodniczącym.
Poznaj kontekst z AI
Ustępujący 65-letni prezes może się poszczycić szczególnym dorobkiem (kierownictwo sprawował od 2005 roku). To za jego rządów Daimler znacząco poszerzył gamę produkowanych pojazdów, jak i rozpoczął w 2010 roku ścisłą współpracę z sojuszem Renault-Nissan. Zapoczątkowało ją powstanie modelu Smart Fortwo, czyli krewniaka Renault Twingo. Kolejnym krokiem była kontrowersyjna decyzja o wykorzystaniu przez Mercedesa francuskich silników. Dla wielu fanów marki trudne do przyjęcia były także kolejne wspólne przedsięwzięcia z francusko – japońskim partnerem: Mercedes Citan, czyli przebrane Renault Kangoo, a następnie Klasa X, której dawcą jest Nissan Navara. Na tym jednak nie koniec kontrowersji.
Nie sposób zapomnieć o historycznej transakcji, która szczególnie poruszyła Niemcy. Grono udziałowców Daimlera powiększyło się o chińskiego miliardera Li Shufu. Jego firma Geely Holding (właściciel Volvo) stała się największym akcjonariuszem niemieckiego koncernu. Za 9 miliardów dolarów kupiła bowiem 9,7 proc. akcji.
Dieter Zetsche zapisze się także w historii jako ten, który rozpoczął elektryfikację Mercedesa. Wiąże się to także z powstaniem nowej marki czyli EQ, której pierwszy produkt (EQC) już wkrótce pojawi się w salonach Mercedesa na całym świecie.
Kontrakt obecnego prezesa Daimlera wygasa w przyszłym roku. To wtedy Ola Kallenius przejmie stery. Szwed jednak już teraz ma spory udział w strategicznym rozwoju marki. Zajmuje bowiem stanowisko członka zarządy koncernu i od stycznia 2017 roku jest odpowiedzialny za badania i rozwój działu samochodów Mercedes-Benz.