Logo
WiadomościAktualnościMercedes osiągnął kolejny poziom. Kierując autem możesz oglądać filmy

Mercedes osiągnął kolejny poziom. Kierując autem możesz oglądać filmy

Niemiecki producent dostał zielone światło, by w Niemczech wprowadzić system Drive Pilot do prędkości 95 km na godz. Teraz kierowca może nawet czytać gazetę, a auto i tak będzie samo jechało.

Mercedes Drive Pilot
Mercedes
Mercedes Drive Pilot
  • Mercedes otrzymał zgodę na wprowadzenie systemu Drive Pilot do prędkości 95 km/h w Niemczech
  • System umożliwia praktycznie autonomiczną jazdę na autostradzie i pozwala kierowcy na zajęcie się innymi czynnościami
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Mercedes pochwalił się, że otrzymał w Niemczech pozwolenie do jazdy praktycznie autonomicznej z prędkością do 95 km na godz. Do tej pory system Drive Pilot mógł działać do prędkości 60 km na godz. To sprawia, że możemy podczas jazdy na przykład przeglądać internet, czy oglądać film. Warunkiem jednak jest to, że auto musi znajdować się na autostradzie, a w jego otoczeniu muszą być inne pojazdy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Do jakiej prędkości działa system Drive Pilot?
Gdzie w Europie Mercedes Drive Pilot został dopuszczony do użytku?
Czy system Drive Pilot wymaga od kierowcy trzymania kierownicy?
Jakie modele Mercedesa będą miały dostępny Drive Pilot na początku 2025 roku?

Pierwszy system dopuszczony w USA i w Europie

Mercedes Drive Pilot to pierwszy system jazdy autonomicznej 3. poziomu, który został dopuszczony do użytku zarówno w Europie (Niemcy), jak i w USA (Nevada i Kalifornia). I jest to już rzeczywiście system jazdy autonomicznej, który nie wymaga patrzenia na drogę, trzymania kierownicy itp. Co, jeśli system sobie nie radzi? Auto poinformuje o tym kierowcę i da 10 s na reakcję.

Drive Pilot 95 wykorzystuje obecność innego pojazdu na pasie ruchu, którym jedziemy. Musi to być prawy pas autostrady
Drive Pilot 95 wykorzystuje obecność innego pojazdu na pasie ruchu, którym jedziemy. Musi to być prawy pas autostradyŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Kolejnym etapem 130 km/h

O bezpieczną samodzielną jazdę dba aż 35 czujników i sensorów, w tym LiDAR, który bardzo precyzyjnie jest w stanie określić położenie samochodu w przestrzeni. Producent uważa, że od 3. poziomu jest to niezbędny element samochodu, by móc bezpiecznie poruszać się autonomicznie.

Prędkość 95 km na godz. bez opieki kierowcy jest już dużym osiągnięciem, ale to oczywiście początek długiej drogi rozwijania tego systemu, do poziomu 5., który będzie oznaczał możliwość jazdy autonomicznej w każdych okolicznościach. Przed tym Niemcy zapowiadają jednak, że do końca dekady chcą podwyższyć maksymalną prędkość jazdy autonomicznej do 130 km na godz., czyli największej, jaką dopuszcza prawo.

Warto zauważyć, że pozwolenie obowiązuje jedynie w Niemczech, gdzie istnieją odpowiednie przepisy określające autonomiczną jazdę. W innych krajach takie prawo jest dopiero opracowywane. Nowy Drive Pilot będzie dostępny w modelach S-klasa i EQS na początku 2025 r. W przyszłości będzie on oczywiście dostępny w większej liczbie modeli.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium