To pierwsze Mini o trójbryłowej karoserii. Płaska sylwetka oraz oryginalny dach w kształcie hełmu dają autu indywidualny wygląd. Wysokość pojazdu jest mniejsza o 29 mm w porównaniu z klasycznym Mini. To także pierwsze Mini z aktywnym spojlerem, który wysuwa się automatycznie przy prędkości 80 km/h. Usunięcie tylnej kanapy pozwoliło uzyskać bagażnik o całkiem sporych rozmiarach, jak na ten segment, o pojemności 280 litrów.
Pod maską samochodu mogą znaleźć się najmocniejsze silnik z gamy jednostek napędowych marki. Ofertę otwiera Mini Cooper Coupéze 122-konnym motorem 1.6. Dalej występuje wersja Cooper S Coupé z 184 KM pod maską, które są wspomagane turbosprężarką TwinScroll. W najbardziej sportowym Mini nie mogło zabraknąć oczywiście odmiany Mini John Cooper Works Coupé, generującej 211 KM. Zaymka ona cennik z kwotą 131 900 zł. Z drugiej strony, dla oszczędnych przygotowano dwulitrowego turbodiesla o mocy 143 KMw wersji Cooper SD (110 700 zł).
Mini Coupé w standardowej wersji wyposażenia Cooper (86 700 zł) posiada m.in.: ABS, układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), 4 poduszki powietrzne, 15-calowe obręcze kółz lekkiego stopu, czujniki parkowania,elektrycznie sterowane szyby i lusterka i radio CD. Niestety w podstawie nie ma klimatyzacji, która jest na pokładzie dopiero w wersji Cooper S (106 700 zł).