• Jaki nabywca, takie preferencje. Klienci instytucjonalni preferują przede wszystkim marki z największej grupy w Europie, czyli Skodę i Volkswagena. Indywidualni wybierają: Toyotę i Skodę
  • Toyota Corolla znów najchętniej kupowanym autem w skali miesiąca. Podobnie było we wrześniu. W skali roku Corolla zmniejsza dystans do Octavii
  • Tylko w październiku zarejestrowano łącznie aż 46 901 egzemplarzy modeli osobowych. To aż o 17,5 proc. więcej niż rok wcześniej!

Rośnie sprzedaż nowych samochodów. Przez pierwsze 10 miesięcy tego roku na polskim rynku zarejestrowano łącznie o 3,2 proc. więcej nowych aut osobowych niż w tym samym okresie 2018. Co istotne, sprzedaż rośnie pod koniec roku. Tylko w październiku zarejestrowano łącznie aż 46 901 egzemplarzy modeli osobowych. To aż o 17,5 proc. więcej niż rok wcześniej!

Nie jest szczególną tajemnicą, że za rosnącą sprzedaż odpowiadają przede wszystkim firmy. Z danych CEPiK-u (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) wynika, iż udział klientów instytucjonalnych osiągnął w październiku ponad 73 proc. Według instytutu Samar udział firm może być nawet jeszcze większy ze względu na to, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie są klasyfikowane w firmowych statystykach (podobnie spółki cywilne).

Jaki nabywca takie preferencje. Z danych Samaru wynika, że klienci instytucjonalni preferują przede wszystkim marki z największej grupy w Europie, czyli Skodę i Volkswagena. W pierwszej piątce znalazły się jeszcze: Toyota, Ford i Opel. Nieco inaczej jest w przypadku nabywców indywidualnych. U nich króluje Toyota i Skoda. Ponadto w gronie najpopularniejszych zmieściły się jeszcze" Dacia, Kia oraz Hyundai. A jakie ma to przełożenie na modele aut? Poniżej zbiorcze zestawienie 10 najchętniej kupowanych nowych modeli w naszym kraju.

TOP 10 – sprzedaż w październiku w Polsce

Miejsce Marka i model Liczba sprzedanych egzemplarzy
1 Toyota Corolla 2325
2 Skoda Octavia 1977
3 Skoda Fabia 1575
4 Toyota Yaris 1293
5 Opel Astra 1221
6 Dacia Duster 1035
7 Volkswagen Golf 941
8 Mazda CX-3 875
9 Skoda Superb 854
10 Volkswagen Tiguan 760

Warto zwrócić uwagę na kategorie modeli. Choć tradycyjnie dużą popularnością cieszą się samochody kompaktowe (Corolla, Octavia, Astra, Golf), to nie sposób przeoczyć także SUV-ów (Duster, CX-3 i Tiguan) oraz szczególnego „rodzynka”, czyli Skody Superb. To jedyny reprezentant klasy średniej, który zmieścił się w pierwszej dziesiątce. Nietrudno zgadnąć, że popularność Superba to duża zasługa klientów instytucjonalnych, poszukujących auta dla kadry menedżerskiej czy urzędników wyższego szczebla.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w statystkach sprzedaży za pierwsze 10 miesięcy 2019 roku. Wciąż prowadzi Skoda Octavia, i to mimo że już za kilka dni poznamy następcę tego modelu (Corolla konsekwentnie zmniejsza różnicę do lidera). Zmienia się za to sytuacja w drugiej połówce. W porównaniu do danych z okresu od stycznia do września spada pozycja Volkswagena Golfa (wyprzedzony przez Toyotę Yaris). W górę pnie się zaś Fiat Tipo (z 10 miejsca na 8) oraz Toyota Yaris (z 7 na 6). Z pierwszej dziesiątki zniknął za to Opel Corsa, którego miejsce zajął Ford Focus. Poniżej w tabeli dane za pierwsze 10 miesięcy 2019 roku.

TOP 10 – sprzedaż od stycznia do końca października w Polsce

Miejsce Marka i model Liczba sprzedanych egzemplarzy
1 Skoda Octavia 17 006
2 Toyota Corolla 15 829
3 Skoda Fabia 14 582
4 Dacia Duster 13 208
5 Opel Astra 11 654
6 Toyota Yaris 11 082
7 Volkswagen Golf 11 063
8 Fiat Tipo 7284
9 Renault Clio 7169
10 Ford Focus 6959