W 2024 r. w Polsce zarejestrowano aż 551 tys. 565 nowych samochodów. Piszemy aż, bo nasz rynek urósł o 16,1 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Sprzedaż napędzają przede wszystkim firmy, które odpowiadają za 68,25 proc. wszystkich rejestracji. Klienci indywidualni, tzw. zwykli Kowalscy, mają znacznie mniejszy udział w rynku. Jednak to ich wybory pokazują prawdziwe preferencje Polaków. Okazuje się, że wszystkie najpopularniejsze modele wśród klientów indywidualnych łączą wspólne rzeczy. Całkiem atrakcyjne ceny i uczciwa oferta.
Polacy pokochali też SUV-y i crossovery, o czym najlepiej świadczą liczby. W pierwszej piątce, którą zaraz weźmiemy dokładnie pod lupę znalazł się tylko jeden klasyczny hatchback segmentu B. Kiedyś auta o tym nadwoziu, miejskie i kompaktowe, zdecydowanie dominowały. Dzisiaj wciąż są popularne, ale podium musiały opuścić na rzecz podniesionych i napompowanych modeli. W motoryzacji, jak wszędzie, obowiązują mody. Aktualnie modne są crossovery i SUV-y. Tak prezentuje się piątka bestsellerów wśród klientów indywidualnych w 2024 r.:
Co ważne, w 2024 r. zaobserwowaliśmy wyraźny wzrost rejestracji nie tylko przez floty, ale także właśnie przez Kowalskich i Nowaków. - Wydaje mi się, że z powodu inflacji i pandemii COVID-19 klienci indywidualni wstrzymywali się z kupnem nowych aut, ale w 2024 r. uznali, że nie ma co czekać na wymianę samochodu. Nastąpiło pewne odreagowanie i mam wrażenie, że Polacy już się przyzwyczaili do niedobrych wiadomości z kraju i z zagranicy — uważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Wjeżdżamy właśnie w nowy rok. Jak wyglądają cenniki powyższych modeli? Wiele wskazuje, że utrzymają swoją mocną pozycję.
Zaczynamy nietypowo, bo od samochodu, który interesuje teraz wszystkich. Od zdecydowanego numeru jeden, a więc Toyoty Yaris Cross. Dla niej rok 2025 będzie szczególnie ważny.
Toyota Yaris Cross - ceny 2025. SUV-ika czekają duże zmiany
Toyota Yaris Cross to przedstawiciel segmentu małych crossoverów i SUV-ów segmentu B. W Polsce i Europie w 2024 r. okazała się popularniejsza od swojej klasycznej siostry, na której oczywiście w znacznej mierze bazuje, Toyoty Yaris. Samochody są do siebie bardzo zbliżone i korzystają w większości z tych samych układów napędowych i technologii, ale to Yaris Cross jest teraz modniejszy. W podstawowej konfiguracji mierzy 4172 mm długości, 1765 mm szerokości, 1595 mm wysokości, a rozstaw osi to 2560 mm. Jest więc wciąż miejskim i poręcznym modelem, ale w porównaniu z Yarisem może zaoferować przestronniejszą tylną kanapę i bagażnik o pojemności 397 l.
Bazowa propozycja w gamie to hybryda 1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 116 KM e-CVT, która zużywa średnio 4,4-5,0 l na 100 km i pozwala rozpędzić Yarisa Cross do 100 km na godz. w 11,2 s. W 2025 r. mała Toyota dostępna jest także z mocniejszą, 130-konną hybrydą. Co ciekawe, w obu przypadkach dostępny jest nie tylko napęd na przód, ale także AWD-i.
Toyota Yaris Cross w 2025 r. wjeżdża z wyjściową ceną na poziomie 110 tys. 900 zł za 116-konną hybrydę. Mocniejsza propozycja w gamie została wyceniona na 130 tys. 900 zł (aktualnie jest tańsza i promocyjnie kosztuje 126 tys. zł) i dostępna jest od wyższej wyposażenia Style. A co oferuje ta najtańsza Active? Całkiem sporo:
- 16" felgi stalowe z oponami 205/65 R16
- Światła główne w technologii projektorowej
- Klimatyzacja automatyczna (jednostrefowa)
- System multimedialny Toyota Touch 3 z kolorowym ekranem dotykowym
- Obsługa stacji radiowych w technologii cyfrowej (DAB)
- Kamera cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi
- Inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC)
- System wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC)
To będzie dla Toyoty Yaris Cross bardzo ważny rok. SUV-ik doczeka się faceliftingu, który wyraźnie zmieni przód modelu, a także doda mu sporo nowości w kabinie.
Kia Sportage - ceny 2025. To model o rozmiar większy od Yarisa
Kia Sportage, solidny gracz w segmencie C, prezentuje się jako SUV, który z łatwością wpisuje się w potrzeby rodziny. Z rozmachem mierzy 4515 mm długości, 1865 mm szerokości i 1645 mm wysokości, co czyni go jednym z bardziej przestronnych przedstawicieli w swojej klasie. Rozstaw osi wynoszący bardzo przyzwoite 2680 mm gwarantuje wygodną kanapę nawet dla wysokich osób. Bagażnik pomieści 591 l.
Klientów indywidualnych interesuje przede wszystkim bazowa spalinowa propozycja. To czterocylindrowa jednostka 1.6 T-GDI. Bez żadnych dodatkowych dopłat dostajemy więc spory (jak na dzisiejsze standardy) silnik o mocy 160 KM Od 0 do 100 km na godz. rozpędza się w 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 194 km na godz. Deklarowane zużycie paliwa to 6,7-7,2 litra na 100 km. Jak na bazową propozycję, to liczby więcej niż wystarczające. Jeśli zależy wam na SUV-ie do codziennej jazdy, to podstawowa propozycja powinna spełnić wszystkie wasze wymagania. Cennik Kii Sportage otwiera wersja z sześciobiegową manualną skrzynią. Silnik 1.6 T-GDI można oczywiście sparować także z automatem. Jak wypadają ceny takiej Kii Sportage?
- Kia Sportage 1.6 T-GDI 160 KM 6MT - od 132 900 zł
- Kia Sportage 1.6 T-GDI 160 KM 7DCT - od 145 900 zł
Przeczytaj także: Ulubiony kompaktowy SUV Polaków ma nowe ceny. Ta wersja opłaca się najbardziej
Wybraliśmy też najważniejsze wyposażenie bazowej wersji M. Podobnie jak w przypadku Yarisa Cross najtańsza odmiana jest całkiem bogato wyposażona.
- Światła dziennie, mijania i drogowe wykonane w technologii LED
- Kierownica skórzana z przyciskami do sterowania systemem audio i obsługi systemu Bluetooth
- Elektroniczny zestaw wskaźników kierowcy z 4,2-calowym kolorowym wyświetlaczem komputera pokładowego
- Kamera cofania z dynamicznymi liniami ułatwiającymi parkowanie
- 17-calowe felgi aluminiowe
- Relingi dachowe
- Przednie i tylne czujniki parkowania
- Czujnik deszczu z automatycznymi wycieraczkami
- 12,3-calowy centralny ekran nawigacji satelitarnej, radio DAB, interfejs Apple CarPlay / Android Auto, usługi cyfrowe Kia Connect
- Wielofunkcyjny panel dotykowy dostosowujący przyciski w zależności od wybranego trybu - multimedia / klimatyzacja
- Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa z nawiewami dla drugiego rzędu
Toyota C-HR - ceny 2025. Jak w Night City. Styl jest najważniejszy
A tu ciekawostka. Okazuje się, że Polacy polubili modną i nowoczesną Toyotę, która otwarcie zamiast na praktyczność i przestronność stawia na styl. Wiele osób wytyka jej, że np. na tylnej kanapie warunki są dość klaustrofobiczne, ale to kierowcom najwyraźniej nie przeszkadza. Toyota C-HR należy do szeroko pojętego segmentu kompaktowych crossoverów. Mierzy 4363 mm długości, 1832 mm szerokości, 1558 mm wysokości, a rozstaw osi to 2640 mm. Bagażnik ma 388 l z podstawową hybrydą, w mocniejszych wersjach jest trochę mniejszy.
Podstawą oferty są oczywiście hybrydy. Ceny 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT (9,9 s do setki przy spalaniu 4,7-4,9 l/100 km) startują od 140 tys. 900 zł . Dużym zainteresowaniem cieszy się też mocniejszy napęd 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM e-CVT (tu odpowiednio: 8,1 s i 4,8-4,9 l na 100 km), który kosztuje wyjściowo 166 tys. 900 zł. Ciekawostką w gamie jest ładowana z gniazdka wersja PHEV, ale z punktu widzenia klientów indywidualnych nie jest to wersja bardzo istotna. Co oferuje bazowa Toyota C-HR?
- 17" felgi aluminiowe z oponami 215/60 R17
- Klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa)
- Światła główne w technologii LED (Basic LED)
- Światła przeciwmgielne w technologii LED
- Kamera cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi
- Asystent bezpiecznego wysiadania z pojazdu (SEA)
- Inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC)
- System monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM)
- System multimedialny Toyota Smart Connect® z kolorowym ekranem dotykowym (8" HD)
- Nawigacja Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych¹
- Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (12,3")
Dacia Duster - ceny 2025. Wciąż bardzo atrakcyjny cennik
Dacia Duster to kompaktowy SUV. Mierzy 4343 mm długości, 2069 mm szerokości z lusterkami, 1656-1661 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2657 mm. Wpisuje się więc idealnie w jeden z najpopularniejszych segmentów w Europie. Niedziwne, że Duster melduje się w czołówkach sprzedaży w wielu krajach. Także w Polsce. Nowa oferta Dacii Duster obejmuje teraz silnik benzynowy z instalacją LPG, 130-konną benzynę TCe, a nawet pełnoprawną hybrydę o mocy 140 KM. Wciąż oczywiście można wybrać wersję z napędem 4x4. Jak wypadają ceny w 2025 r.?
- Dacia Duster ECO-G 100 4x2 - od 80 tys. 800 zł
- Dacia Duster TCe 130 4x2 - od 96 tys. 400 zł
- Dacia Duster Hybrid 140 4x2 - od 111 tys. 400 zł
- Dacia Duster TCe 130 4x4 - od 110 tys. 700 zł
To najtańszy samochód w dzisiejszym zestawieniu. Cieszy, że już w bazowych wersjach ma do zaoferowania najważniejsze rzeczy. Kiedyś Dacia bawiła się w wersje wyposażenia, które były tylko wabikami cenowymi. Dzisiaj w bazowym wydaniu Essential Dacia Duster ma klimatyzację manualną, relingi dachowe, tempomat, Media Control oraz ABS / AEBS / LKA / LDWS / DDAW / ISA / AFU / ESP. Essential jest dostępna tylko dla silnika ECO-G 100. Pozostałe Dustery startują od odmiany Expression, która poszerza wyposażenie o:
- Media Display 10,1”,
- kolorowy, cyfrowy zespół zegarów 7”,
- kamerę cofania,
- czujnik deszczu,
- uchwyt do smartfona You Clip,
- felgi aluminiowe 17”.
Toyota Yaris - ceny 2025. Broni honoru klasycznych hatchbacków
Zamykamy zestawienie moim osobistym faworytem z tej listy, który jednak nie poradził sobie z crossoverami i SUV-ami. Na pocieszenie Toyoty Yaris można podkreślić, że jest jedynym przedstawicielem klasycznych hatchbacków w pierwszej piątce bestsellerów. Dobrze znamy ten samochód. Najnowsza generacja mierzy 3940 mm długości, 1745 mm szerokości, 1500 mm wysokości, a rozstaw osi to 2560 mm.
W 2025 r. polski cennik otwiera 100 tys. 900 zł. Bardzo dużo jak na małego hatchbacka, prawda? To dlatego, że Yaris jest u nas już tylko hybrydą. Zwykła spalinowa propozycja zniknęła z oferty, bo nie cieszyła się zbyt dużym zainteresowaniem. Po wynikach sprzedaży widać, że kierowcom to nie przeszkadza. Teraz bazowym Yarisem jest więc wersja 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT. Rozpędza Yarisa od 0 do 100 km na godz. w mniej niż 10 sekund, a zużycie paliwa to tylko 3,8-4,4 l na 100 km.
Nowa Toyota Yaris dostępna jest również w wydaniu 1.5 Hybrid Dynamic Force 130 KM e-CVT, który legitymuje się przyspieszeniem do setki na poziomie 9,2 s i zużyciem paliwa na poziomie 4,2-5,1 l na 100 km. Mocniejsza hybryda dostępna jest tylko w dwóch najbogatszych wersjach wyposażenia Executive za 122 tys. 900 zł i GR SPORT za 130 tys. 900 zł.