Polaków stać na nowe samochody: wyraźnie wskazują na to dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), z których wynika, że w 2024 r. liczba pierwszych rejestracji aut osobowych wśród klientów indywidualnych w porównaniu z 2023 r. wzrosła — gdzie tam wzrosła, skoczyła — o 34,1 proc. do 175 tys. 136 pojazdów. Jak wyglądała piątka samochodów osobowych z najwyższą liczbą pierwszych rejestracji wśród osób prywatnych w Polsce w 2024 r.?
Najczęściej kupowane samochody w Polsce
Top 5 przedstawia się następująco:
- Toyota Yaris Cross: 8950 sztuk
- Kia Sportage: 8001 sztuk
- Toyota C-HR: 6892 sztuk
- Dacia Duster: 5743 sztuk
- Toyota Yaris: 5139 sztuk
Przeczytaj także: Porównałem ceny aut z Chin z podobnie wyposażonymi modelami Toyoty i Dacii. Zaskoczenie to mało powiedziane
Skąd taki wzrost? Przecież Polacy wciąż narzekają na inflację, za wschodnią granicą nadal trwa wojna, a perspektywy makroekonomiczne i geopolityczne nie są hurraoptymistyczne.
— Wydaje mi się, że z powodu inflacji i pandemii COVID-19 klienci indywidualni wstrzymywali się z kupnem nowych aut, ale w 2024 r. uznali, że nie ma co czekać na wymianę samochodu. Nastąpiło pewne odreagowanie i mam wrażenie, że Polacy już się przyzwyczaili do niedobrych wiadomości z kraju i z zagranicy — uważa Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Totalna dominacja jednej marki i jednego typu nadwozia
Jak widać, pierwsza czwórka składa się wyłącznie z SUV-ów. Mało tego, w Top 10 jest ich aż osiem, a na dodatek jedyne dwa modele niebędące SUV-ami firmuje ten sam producent: Toyota (Toyota Yaris na 5. miejscu, Toyota Corolla na 9.).
Przeczytaj także: Dlaczego akurat teraz chińskie marki pojawiają się u nas jedna po drugiej? Co to oznacza dla klientów?
Mało tego, Toyota ma trzy modele w Top 5 i cztery w Top 10: żadna inna marka nie ma więcej niż jednego auta w czołowej dziesiątce. W całym Top 15 jest już sześć Toyot.
Bardzo ciekawie wygląda rynek premium. O ile w 2024 r. w Polsce prestiżowe auta stanowiły aż 23,5 proc. wszystkich pierwszych rejestracji, to wśród klientów indywidualnych ten odsetek był prawie dwa razy niższy i wynosił jedynie 12,4 proc.
Ale i tak najczęściej rejestrowany przez klientów indywidualnych nowy samochód premium firmuje koncern Toyoty. To Lexus NX, który znalazł się na 29. miejscu.
Przeczytaj także: Te 70 samochodów zadebiutuje w Polsce w 2025 r. Sama Toyota pokaże aż pięć nowych SUV-ów
No to w takim razie przejdźmy do największych wygranych i przegranych, bazując na ekskluzywnie udostępnionym nam przez PZPM rankingu 50 najczęściej rejestrowanych przez klientów indywidualnych nowych samochodów osobowych w Polsce w 2024 r.
Toyota Yaris Cross - jaka sprzedaż

Toyota Yaris CrossToyota
Toyota Yaris Cross wygrała 2024 r. w Polsce. Pierwsze miejsce jest oczywistym sukcesem, 29,4-proc. wzrost pierwszych rejestracji w porównaniu z 2023 r. też imponuje, ale największe wrażenie robi coś innego: udział w rynku na poziomie 5,1 proc. A to oznacza, że w 2024 r. Toyota Yaris Cross była średnio co 20. nowym autem osobowym w Polsce rejestrowanym przez klientów indywidualnych. Coś niesamowitego.
Kia Sportage - sprzedaż w Polsce

Kia Sportage (piąta generacja)Kia
Kia Sportage też znalazła się w gronie zwycięzców z powodu pozycji (2. miejsce) i wyjątkowego udziału w pierwszych rejestracjach (4,6 proc.; prócz Toyoty Yaris Cross żaden inny model nie przekroczył progu 4 proc.). Na dodatek ich liczba wzrosła o 47,6 proc. w porównaniu z 2023 r.
Jak sprzedaje się MG

MG HS (druga generacja; od 2024 r.)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
To imponujące, że model marki, która przez kilkanaście lat była w Polsce nieobecna — a nawet wtedy uchodziła za niszę — znalazł się na 17. miejscu, zaledwie o 47 pierwszych rejestracji ustępując takiemu gigantowi jak VW Tiguan (2557 vs 2604 rejestracje). MG wróciło do Polski pod koniec listopada 2023 r. i już w ciągu pierwszego pełnego roku zanotowało taki wynik! Mało tego, na 41. pozycji znalazło się MG ZS.
Toyota C-HR nadspodziewanie wysoko, nawet jak na Toyotę

Toyota C-HR (druga generacja)Toyota
Witamy w Top 3! Pojawienie się nowej generacji przyniosło temu SUV-owi awans z 4. miejsca na 3. i skok pierwszych rejestracji aż o 64,6 proc.: to największy wzrost w czołowej dziewiątce, ponieważ...
Renault Captur - sprzedaż w Polsce

Renault Captur (druga generacja)Renault SAS
... największy wzrost w Top 10 odnotował Renault Captur (+116,5 proc.), którego na dodatek witamy w pierwszej dziesiątce. Francuski SUV awansował bowiem aż o osiem miejsc, z 18. w 2023 r. na 10. w 2024 r.
Jak dziś sprzedaje się Volkswagen Golf

VW Golf (ósma generacja)Volkswagen
W epoce SUV-ów taki wzrost hatchbacka (i kombi) po prostu musiał dać VW Golfowi miejsce wśród zwycięzców 2024 r. Liczba pierwszych rejestracji Golfa skoczyła aż o 197,9 proc., przesuwając go o niesamowite 37 miejsc — na 36. lokatę.
Toyota Yaris ustąpiła innej Toyocie

Toyota Yaris (czwarta generacja)Toyota
Czy Toyota Yaris rzeczywiście zasłużyła na to, aby trafić do grona przegranych 2024? To przecież 5. najczęściej rejestrowany nowy samochód osobowy przez klientów indywidualnych w Polsce w 2024 r., który na dodatek odnotował 7,5-proc. wzrost. Tyle że to najniższy wzrost w całym Top 15 (gdzie nie ma ani jednego spadku). O miejscu Toyoty Yaris wśród przegranych przesądziło jednak coś innego: wypadniecie z Top 3 — a to już duży prestiżowy cios.
Kia Picanto mocno w dół

Kia Picanto (trzecia generacja)Kia
Kia Picanto miała słaby rok: spadła o 16 pozycji (na 46. miejsce), zanotowała drugi największy spadek pierwszych rejestracji w Top 50 (-8,3 proc.) i, jakby tego było mało, uzyskała przeszło 2,5 raza gorszy wynik niż rywalizująca z nią Toyota Aygo X (1057 vs 2724 rejestracji).
Toyota Corolla Cross to największe zaskoczenie

Toyota Corolla CrossToyota
Toyota Corolla Cross to chyba największy zeszłoroczny przegrany. W 2024 r. liczba pierwszych rejestracji zmalała aż o 27,3 proc.: to największy spadek w Top 50 i jedyny (!) w Top 35. W efekcie SUV Toyoty przemieścił się aż o 16 miejsc w dół — z wysokiej 12. pozycji na 28.
Skoda Scala trzy razy gorzej od Octavii

Skoda ScalaSkoda
9,6-procentowy wzrost pierwszych rejestracji okazał się nie tylko za słaby, żeby poprawić pozycję sprzed roku, ale nawet, by ją utrzymać. Skoda Scala znalazła się na 49. miejscu, spadając aż o 13 pozycji. Mało tego, w porównaniu ze Skodą Octavią zanotowała aż trzy razy mniej pierwszych rejestracji (1039 vs 3127).