- Chery Automobile zatrudnia aż 80 tys. osób, z czego 9 tys. to konstruktorzy
- W Polsce ten chiński koncern znany jest już z marek Jaecoo i Omoda
- Jedna z fabryk Chery produkuje nowe auto średnio co półtorej minuty
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
W gruncie rzeczy Chery już jest w Polsce — tyle że ten koncern na razie oferuje samochody pod swoimi dwiema najmłodszymi markami, czyli Jaecoo i Omoda. Jako trzecia pojawi się "imienna" marka, czyli po prostu Chery. O ile Polska została 4. krajem w UE, w którym zadebiutowały SUV-y Omody i Jaecoo, o tyle modele Chery nasz kraj dostanie jako pierwszy w całej Unii. W ciągu kilku miesięcy pojawią się u nas aż cztery SUV-y.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoChery może nie jest w Polsce powszechnie znane, ale to gigant — na dodatek w globalnym tego słowa znaczeniu.
Przeczytaj także: Jeździłem chińskim SUV-em Jaecoo 5. Cena niczym z dyskontu, design i jakość jak w premium. A reszta?
Chery: właściciel 18 tys. patentów motoryzacyjnych
Chery Automobile powstało relatywnie niedawno, bo w 1997 r., ale rozwija się w niesamowitym tempie. Do wyprodukowania pierwszego miliona samochodów ten chiński koncern potrzebował zaledwie ośmiu lat — imponujące osiągnięcie jak na firmę, która zaczynała od zera. Mało tego, w ciągu kolejnych ośmiu lat Chery zbudowało aż cztery miliony aut, a w ciągu pierwszych 11 miesięcy 2024 r. sprzedało przeszło 2,3 mln pojazdów. To wzrost o 38 proc.!
Przeczytaj także: Najciekawsze samochody z chińskich ulic. Galeria sensacji i niespodzianek
Chery Automobile zatrudnia 80 tys. osób, w tym aż 9 tys. konstruktorów, którzy działają w pięciu centrach badawczo-rozwojowych. Chiński koncern ma na koncie, bagatela, 18 tys. patentów, a mnóstwo kolejnych czeka na zatwierdzenie.
Chery zostało też pierwszym chińskim producentem samochodów osobowych, który zaczął je eksportować na masową skalę. Koncern jest dziś obecny w ponad 100 krajach i nieprzerwanie od 21 lat dzierży tytuł największego chińskiego eksportera aut osobowych (biorąc pod uwagę modele sprzedawane pod własnymi markami).
Przeczytaj także: Jeździłem chińskim SUV-em, który chce pokonać Toyotę RAV4 jej własną bronią
Chery Automobile współpracuje m.in. z firmami Qualcomm, Panasonic, Bosch, Continental, Michelin, Hella, ZF i Valeo. Chiński koncern to część Chery Holding Group działającego także m.in. w finansach, przemyśle lotniczym, transporcie i nieruchomościach.
Wkrótce kluczowa marka koncernu Chery Automobile pojawi się w Polsce.
Chery Tiggo 7: chiński rywal Kii Sportage
Marka Chery ma zadebiutować w Polsce w drugiej połowie 2025 r. i do końca przyszłego roku zamierza przedstawić aż cztery SUV-y. Kluczowe znaczenie będzie mieć kompaktowe Chery Tiggo 7, czyli rywal m.in. Hyundaia Tucsona i Kii Sportage.
Chery Tiggo 7 w wersji na chiński rynek ma 455,3 cm długości, 186 cm szerokości, 169,6 cm wysokości i 267 cm rozstawu osi, ale rozmiary odmiany dla Polski mogą być inne, bo np. nieco inaczej będzie wyglądać m.in. grill tego SUV-a. Samochód ma bagażnik o pojemności od 500 do 1305 l i 19-calowe obręcze kół.
Nieznane jest jeszcze wyposażenie standardowe Chery Tiggo 7, ale w Polsce może obejmować m.in.:
- podgrzewanie i wentylację fotela kierowcy oraz elektryczną regulację w sześciu kierunkach;
- panoramiczny dach o powierzchni 1,1 m kw.;
- elektrycznie podnoszoną i opuszczaną klapę bagażnika;
- bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i Android Auto;
- wskaźnik typu head-up;
- sprzęt audio Sony z ośmioma głośnikami
- sterowanie głosowe wybranymi funkcjami (np. otwieranie okna dachowego)
Chery Tiggo 7 będzie dostępny w Polsce z napędem spalinowym (silnik 1.6 turbo; moc na rynki UE jest jeszcze nieznana) i z napędem hybrydowym.
Chery: gama w Polsce
Poza kompaktowym Tiggo 7 w polskiej gamie Chery znajdą się trzy modele (wymiary dotyczą wersji na rynek chiński):
- Chery Tiggo 4: SUV z pogranicza kompaktów i aut miejskich; kluczowi rywale: Dacia Duster i Toyota C-HR; długość: 432 cm; szerokość: 183,1 cm; wysokość: 165,2 cm; rozstaw osi: 261 cm; planowane wersje napędu: hybrydowy;
- Chery Tiggo 8: SUV klasy średniej; kluczowi rywale: Nissan X-Trail i Renault Espace; długość: 472,2 cm; szerokość: 186 cm; wysokość: 170,5 cm; rozstaw osi: 270 cm; planowane wersje napędu: spalinowy i hybrydowy;
- Chery Tiggo 9: SUV klasy średniej; kluczowi rywale: Hyundai Santa Fe i Kia Sorento; długość: 481 cm; szerokość: 192,5 cm; wysokość: 174,1 cm; rozstaw osi: 280 cm; planowane wersje napędu: hybrydowy
Niewykluczone, że w 2025 r. koncern Chery Automobile wprowadzi na polski rynek jeszcze jedną markę. Może nią być Exlantix, rywalizujący w klasie premium.