Redakcja "Auto Świata" co roku tworzy ranking satysfakcji, bazując na wynikach autorskiego badania Narodowy Auto Test. Najnowsza edycja NAT jasno pokazuje, że Polacy są wyjątkowo zadowoleni z samochodów, którymi jeżdżą. Na pytanie "czy jesteś zadowolony(-a) ze swojego samochodu?" aż 74,3 proc. czytelników "Auto Świata" odpowiedziało "zdecydowanie tak", z kolei odpowiedź "raczej tak" wskazało 22,7 proc. Niezadowolonych było wyjątkowo mało.
Zaledwie 0,8 proc. uczestników Narodowego Auto Testu odpowiedziało "zdecydowanie nie", a 1,4 proc. — "raczej nie". Jednocześnie każdy z nich wskazał markę swojego samochodu. Zsumowaliśmy więc odsetki odpowiedzi "zdecydowanie nie" z "raczej nie" i tak powstał nasz ranking niezadowolenia. Jeśli dwie marki uzyskały ten sam wynik, o pozycji przesądzał wyższy odsetek odpowiedzi "zdecydowanie nie". Co ważne, ranking obejmuje tylko te marki, co do których wypowiedziało się co najmniej 100 respondentów Narodowego Auto Testu (w tym roku w Narodowym Auto Teście wzięło udział ponad 18,6 tys. osób). Tym samym do zestawienia trafiło 27 graczy.
Narodowy Auto Test 2024: z tych marek samochodów Polacy są najmniej zadowoleni
Na pytanie "czy jesteś zadowolony(-a) ze swojego samochodu?" tylko dwie marki dostały zero odpowiedzi "zdecydowanie nie": w zestawieniu wyróżniamy je gwiazdką. Jak się pewnie domyślasz, raczej nie ma co ich szukać na czele tego rankingu.
Przeczytaj także: Przebyłem 10 tys. km, żeby pojeździć Omodą 9. Z taką ceną ten wielki SUV z Chin wywoła wstrząs na rynku
Zestawienie przynosi kilka niespodzianek. Po pierwsze, w Top 10 mamy aż trzy marki premium — i to te wyjątkowo cenione. Po drugie, trzy marki z czołowej czwórki pochodzą z tego samego koncernu. Po trzecie, jedno państwo ma aż trzech reprezentantów w Top 6. Za to inny kraj nie ma ani jednego w pierwszej trzynastce.

Chevrolet CruzeŻródło: Auto Świat
No to spójrzmy teraz na marki z najwyższymi odsetkami odpowiedzi "zdecydowanie nie" i "raczej nie" na pytanie "czy jesteś zadowolony(-a) ze swojego samochodu?" w Narodowym Auto Teście 2024:
- 1
Chevrolet: 4,8 proc.
- 2
Citroen: 4,7 proc.
- 3
Opel: 3,9 proc.
- 4
Peugeot: 3,5 proc.
- 5
BMW: 3,4 proc.
- 6
Renault: 3,1 proc.
- 7
Fiat: 2,5 proc.
- 8
Volvo: 2,2 proc.
- 9
Mercedes: 2,0 proc. (1,0 proc.)
- 10
Ford: 2,0 proc. (0,6 proc.)
- 11
Audi: 1,9 proc.
- 12
Dacia: 1,8 proc. (0,5 proc.)
- 13
Skoda: 1,8 proc. (0,1 proc.)
- 14
Suzuki: 1,7 proc.
- 15
VW: 1,6 proc.
- 16
Mazda: 1,5 proc. (0,6 proc.)
- 17
Nissan: 1,5 proc. (0,4 proc.)
- 18
Kia: 1,5 proc. (0,2 proc.)
- 19
Toyota: 1,3 proc.
- 20
Jeep: 1,2 proc.
- 21
Seat: 1,1 proc.
- 22
Hyundai: 0,8 proc. (0,4 proc.)
- 23
Lexus*: 0,8 proc. (0,0 proc.)
- 24
Honda: 0,7 proc.
- 25
Alfa Romeo 0,6 proc. (0,6 proc.)
- 26
Mitsubishi*: 0,6 proc. (0,0 proc.)
- 27
Subaru: 0,5 proc.
Podobnie jak w przypadku rankingu satysfakcji różnice w wynikach między markami są naprawdę niewielkie.
Jak czytać wyniki
Ranking uszeregowaliśmy zgodnie z odsetkiem odpowiedzi sugerujących niezadowolenie z auta danej marki. Lista jest jednak bardzo długa - zdecydowanie nie można powiedzieć, że z samochodów okupujących dalsze miejsca w rankingu kierowcy nie są zadowoleni. W ich przypadku odsetek niezadowolonych posiadaczy jest symboliczny. Wiele marek, które znalazły się na odległych lokacjach powyższej listy, jest wysoko w rankingu samochodów, z których Polacy są najbardziej zadowoleni.