"Auto Świat" od 2005 r. organizuje Narodowy Auto Test, w którym zadaje polskim kierowcom kilkadziesiąt pytań dotyczących użytkowanych przez nich samochodów, polis ubezpieczeniowych i innych rzeczy związanych z użytkowaniem samochodu. W najnowszej edycji tego wielkiego badania opinii wzięło udział ponad 18,6 tys. osób. Oto co nam powiedziały o swoich autach.
Z tego tekstu dowiesz się, jakimi samochodami jeżdżą internauci, którzy wzięli udział w Narodowym Auto Teście 2024 oraz jakie realne przebiegi mają posiadane przez nich samochody. Zachęcamy też do przeczytania pozostałych rankingów powstałych po analizie wyników głosowania:
Najpopularniejsze marki aut w Polsce
Oto Top 20 marek samochodowych, których posiadanie najczęściej deklarowali respondenci najnowszej edycji Narodowego Auto Testu:
- Toyota: 8,6 proc.
- Opel: 7,5 proc.
- Volkswagen: 7,4 proc.
- Ford: 6,8 proc.
- Audi: 5,6 proc.
- Skoda: 5,5 proc.
- Renault: 5,0 proc.
- Mercedes: 4,4 proc.
- BMW: 4,3 proc.
- Kia: 3,7 proc.
- Peugeot i Volvo: po 3,4 proc.
- Citroen, Fiat, Honda i Hyundai: po 3,3 proc.
- Mazda: 3,0 proc.
- Nissan: 2,4 proc.
- Seat: 1,9 proc.
- Suzuki: 1,8 proc.
- Dacia: 1,6 proc.
- Mitsubishi: 1,5 proc.
- Lexus: 1,0 proc.
- Alfa Romeo, Jeep i Subaru: po 0,8 proc.
Toyota Yaris (czwarta generacja; od 2019 r.)Źródło: Toyota
Jak widać, w czołowej dziesiątce jest aż pięć marek z Niemiec (Opel, VW, Audi, Mercedes i BMW) — z czego trzej to gracze premium. Z kolei zajmująca z dość dużą przewagą pierwsze miejsce Toyota to jedyna japońska firma w Top 10. Co ciekawe, taki sam odsetek czytelników "Auto Świata" zadeklarował posiadanie Porsche co Daewoo (po 0,3 proc.).
Przeczytaj także: Przebyłem 10 tys. km, żeby pojeździć Omodą 9. Z taką ceną ten wielki SUV z Chin wywoła wstrząs na rynku
Ile lat mają samochody w Polsce
Narodowy Auto Test 2024 pokazał, że wśród czytelników "Auto Świata" jest bardzo dużo właścicieli młodych samochodów, czyli w wieku do pięciu lat — taki pojazd ma aż co piąty respondent. Z kolei autem z rocznika 2024 jeździ 2 proc. uczestników sondażu. A oto jak wyglądają wyniki dla poszczególnych grup wiekowych:
- 0-5 lat (2024-2019): 21,6 proc.;
- 6-10 lat (2018-2014): 22,6 proc.;
- 11-15 lat (2013-2009): 19,7 proc.;
- 16-20 lat (2008-2004): 21,1 proc.
Posiadanie samochodu wyprodukowanego między 1991 a 2000 r. deklaruje 6,8 proc. uczestników Narodowego Auto Testu 2024. A jak jest z przebiegami?
Jakie realne przebiegi mają samochody w Polsce
Okazuje się, że tylko co 63. polski kierowca jeździ samochodem, którego przebieg przekracza pół miliona kilometrów. Tym samym ta kategoria zajmuje ostatnie, ósme miejsce w rankingu najbardziej popularnych przebiegów wśród pojazdów uczestników Narodowego Auto Testu 2024. Oto pełne zestawienie:
- od 100 tys. do 200 tys. km: 29,2 proc.
- od 200 tys. do 300 tys. km: 23,5 proc.
- od 50 tys. do 100 tys. km: 15,8 proc.
- od 10 tys. do 50 tys. km: 12,9 proc.
- od 300 tys. do 400 tys. km: 9,8 proc.
- do 10 tys.: 4,6 proc.
- od 400 tys. do 500 tys. km: 2,5 proc.
- ponad 500 tys. km: 1,6 proc.
A jaki jest najpopularniejszy rodzaj samochodu w Polsce? Pewnie SUV? Otóż nie. Pewnie z silnikiem Diesla? Też nie.
Narodowy Auto Test 2024: najpopularniejsze nadwozia samochodów w Polsce
Fiat 500 (druga generacja; od 2007 r.)Źródło: Stellantis
Okazuje się, że SUV i crossover są dopiero na drugim miejscu. Pierwsze zajął hatchback: posiadanie samochodu z takim nadwoziem deklaruje aż co czwarty uczestnik Narodowego Auto Testu 2024. Z kolei kampera ma co tysięczny respondent (0,1 proc. głosów). Oto czołowa dziesiątka:
- hatchback: 25,3 proc.
- SUV/crossover: 22,4 proc.
- kombi: 19,5 proc.
- sedan: 18,7 proc.
- minivan/van: 6,9 proc.
- coupe: 2,5 proc.
- dostawczy: 0,9 proc.
- kabriolet: 0,7 proc.
- pick-up: 0,4 proc.
- ciężarowy: 0,3 proc.
Wśród właścicieli hatchbacków trzema najpopularniejszymi markami są kolejno: Fiat (50,3 proc.), Seat (42 proc.) i Opel (38,5 proc.). Z kolei u posiadaczy SUV-ów i crossoverów króluje Dacia (53,8 proc.). Drugie miejsce zajął Nissan (53,5 proc.), trzecie Mitsubishi (53,2 proc.; w zestawieniu pominęliśmy marki, które oferują wyłącznie SUV-y, crossovery i terenówki jak np. Jeep i Land Rover).
Dacia Duster (trzecia generacja; od 2024 r.)Źródło: Renault Group
Z kolei wśród właścicieli kombi najpopularniejszą marką jest Volvo z wynikiem 37,8 proc. (i jak tu nie ulegać niektórym stereotypom). Drugie miejsce zajęło Audi (35,4 proc.), trzecie należy do Skody (35,2 proc.). Co ważne, wszystkie trzy nadwoziowe zestawienia uwzględniają wyłącznie marki, na temat których wypowiedziało się co najmniej 100 respondentów.
Narodowy Auto Test 2024: najpopularniejsze napędy samochodów w Polsce
Choć słabość Polaków do silników Diesla jest powszechnie znana, to w Narodowym Auto Teście 2024 bezapelacyjnie wygrywają jednostki benzynowe. To właśnie posiadanie tego rodzaju napędu w swoich autach zadeklarowało najwięcej czytelników "Auto Świata". Oto czołowa piątka:
- benzyna: 47,7 proc.
- olej napędowy: 33,3 proc.
- benzyna+LPG: 12,1 proc.
- napęd hybrydowy: 5,4 proc.
- napęd elektryczny: 1,1 proc.
Jak widać, posiadanie samochodu z instalacją LPG deklaruje zaledwie co ósmy respondent Narodowego Auto Testu 2024 (uwaga: dla uproszczenia w przypadku aut z napędem hybrydowym nie wprowadziliśmy rozróżnienia na wersje benzynowe i z dieslem).
Sondaż potwierdza niewielką popularność samochodów elektrycznych w Polsce: posiadanie takiego samochodu deklaruje jedynie co 90. uczestnik Narodowego Auto Testu 2024.
A tak wygląda Top 5 najpopularniejszych marek wśród osób, które mają samochód z silnikiem benzynowym:
- Suzuki: 74,9 proc.
- Mazda: 73,6 proc.
- Honda: 64,4 proc.
- Hyundai: 63,2 proc.
- Subaru: 63,1 proc.
Niesamowite, ale czołowa piątka składa się wyłącznie z marek azjatyckich, przy czym tylko jedna z nich nie pochodzi z Japonii. Z kolei wśród pięciu najpopularniejszych marek właścicieli samochodów z silnikiem Diesla jest aż czterech graczy premium:
- Land Rover: 65,5 proc.
- Peugeot: 56,3 proc.
- Volvo: 55,1 proc.
- Audi: 53,5 proc.
- BMW: 52,9 proc.
Dwa powyższe zestawienia uwzględniają wyłącznie marki, na temat których wypowiedziało co najmniej 100 respondentów. Nie musimy dodawać, że Suzuki, Mazda, Honda, Hyundai i Subaru mają też na koncie auta z silnikiem Diesla, a Land Rover, Peugeot, Volvo, Audi i BMW — z jednostkami benzynowymi.
Zdecydowana większość respondentów Narodowego Auto Testu 2024 ma samochody z ręczną skrzynią biegów (aż 65,9 proc.). Z kolei pojazd z automatyczną przekładnią posiada co trzeci ankietowany (34,1 proc.).