Auto Świat organizuje Narodowy Auto Test od 2005 r. Co roku wśród polskich kierowców zbieramy opinie na praktycznie każdy temat związany z zakupem i użytkowaniem pojazdów. Respondenci odpowiadali m.in. na dwa pytania: "czy jesteś zadowolony(-a) ze swojego samochodu?" i "czy w przyszłości kupił(a)byś ponownie/chciał(a)byś ponownie użytkować samochód tej marki?".
Okazuje się, że Polacy są nie tyle zadowoleni, ile wręcz szczęśliwi ze swoich samochodów. Na dodatek są bardzo lojalni wobec marek. Te liczby nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Przed Wami najnowszy ranking zadowolenia z posiadanych samochodów, w którym nie brakuje niespodzianek.
Narodowy Auto Test 2024: Polacy to szczęśliwi i wierni klienci
Na pytanie "czy jesteś zadowolony(-a) ze swojego samochodu?" odpowiedzi "zdecydowanie tak" udzieliło aż 74,3 proc. czytelników Auto Świata. Na dodatek aż 22,7 proc. respondentów Narodowego Auto Testu odpowiedziało "raczej tak". Tym samym ze swojego samochodu jest zadowolonych aż 97 proc. polskich kierowców.
Przeczytaj także: Przebyłem 10 tys. km, żeby pojeździć Omodą 9. Z taką ceną ten wielki SUV z Chin wywoła wstrząs na rynku
Zaledwie 0,8 proc. było niezdecydowanych (wybrało "nie wiem/trudno powiedzieć"), a 0,8 proc. okazało się "zdecydowanie" niezadowolonych z własnego samochodu: to zaledwie co 125. respondent! "Raczej niezadowolonych" było też wyjątkowo mało, bo jedynie 1,4 proc.
Na dodatek Polacy okazują się bardzo lojalnymi klientami. Oto jak wyglądały odpowiedzi na pytanie "czy w przyszłości kupił(a)byś ponownie/chciał(a)byś ponownie użytkować samochód tej marki?":
- zdecydowanie nie: 1,54 proc.;
- raczej nie: 4,48 proc.;
- nie wiem/trudno powiedzieć: 5,91 proc.;
- raczej tak: 30,09 proc.;
- zdecydowanie tak: 57,98 proc.
No to teraz zobaczmy, jakie marki przynoszą najwięcej satysfakcji swoim użytkownikom.
Najlepsze samochody zdaniem Polaków
Jak powstał ranking satysfakcji? Jego podstawą były odpowiedzi na pytanie "czy jesteś zadowolony(-a) ze swojego samochodu?". Uwzględniliśmy jednak tylko te marki, na temat których wypowiedziało się co najmniej 100 respondentów. Potem zsumowaliśmy odsetki odpowiedzi "zdecydowanie tak" i "raczej tak". Jeżeli dwie lub więcej marek uzyskały taki sam wynik, o miejscu decydował wyższy odsetek odpowiedzi "zdecydowanie tak" (podajemy go w nawiasie).
Zwycięzca rankingu może być dla niektórych zaskoczeniem. Co ciekawe, Toyoty — czyli marki, która zdominowała rynek nowych aut w Polsce — nie ma ani w Top 3, ani nawet w czołowej piątce.
Mało tego, w Top 10 znalazły się jedynie dwie marki premium, a to przecież z definicji właśnie one powinny przynosić użytkownikom najwięcej zadowolenia. Na dodatek żaden z tej dwójki prestiżowych graczy nie pochodzi z Niemiec. Z kolei najwyżej notowana francuska marka nie trafiła nawet do czołowej dwudziestki. Za to Top 10 zdominowali gracze z jednego kraju.
Alfa Romeo GiuliaŹródło: Stellantis
A oto pełny ranking satysfakcji marek samochodowych w 2024 r. w Polsce:
- Alfa Romeo: 99,4 proc.
- Honda: 99,1 proc. (86,3 proc.)
- Mitsubishi: 99,1 proc. (77,7 proc.)
- Subaru: 98,9 proc.
- Lexus: 98,8 proc.
- Hyundai: 98,5 proc.
- Toyota: 98,4 proc.
- Mazda: 98,3 proc.
- Seat: 98,2 proc.
- Nissan: 98,1 proc.
- Kia: 98,0 proc. (71,9 proc.)
- Suzuki: 98,0 proc. (70,9 proc.)
- Audi: 97,8 proc.
- Jeep: 97,7 proc. (77,0 proc.)
- Dacia: 97,7 proc. (70,7 proc.)
- Volvo: 97,5 proc.
- VW: 97,4 proc. (75,5 proc.)
- Skoda: 97,4 proc. (73,6 proc.)
- Ford: 97,4 proc. (73,1 proc.)
- Mercedes: 96,9 proc.
- Renault: 95,9 proc.
- BMW: 95,7 proc. (76,7 proc.)
- Peugeot: 95,7 proc. (66,8 proc.)
- Fiat: 95,5 proc.
- Opel: 94,7 proc.
- Chevrolet: 94,4 proc.
- Citroen: 94,0 proc.
Jak widać, różnice są minimalne: nawet tak niesamowicie wysoki odsetek, jak 95,9 proc. zadowolonych użytkowników nie wystarczył, aby się dostać do Top 20. Ostatni w rankingu Citroen zebrał aż 94 proc. głosów — to nadal bardzo, bardzo dużo. Tym samym można śmiało powiedzieć, że w tym zestawieniu każda z 27 marek jest zwycięzcą.
A jak jest w przypadku rankingu lojalności? Już nieco inaczej. Proszę spojrzeć.
Narodowy Auto Test 2024: ranking lojalności klientów
Ten ranking powstał z odpowiedzi polskich kierowców na pytanie "czy w przyszłości kupił(a)byś ponownie/chciał(a)byś ponownie użytkować samochód tej marki?". I znów pod uwagę wzięliśmy tylko te marki, które zebrały minimum 100 odpowiedzi, a o pozycji w zestawieniu zdecydowało zsumowanie odsetka odpowiedzi "zdecydowanie tak" z odsetkiem "raczej tak". W przypadku takiego samego wyniku decydował wyższy odsetek odpowiedzi "zdecydowanie tak" (podajemy go w nawiasie).
Tym razem znacznie lepiej poszło markom premium i nieco gorzej graczom z Japonii. Tych pierwszych w czołowej dziesiątce jest pięciu — tyle, ile marek z Kraju Kwitnącej Wiśni. A oto pełen ranking:
Toyota Corolla (12. generacja; od 2018 r.)Źródło: Toyota
- Toyota: 95 proc.
- Alfa Romeo: 94,1 proc.
- Honda: 93,6 proc.
- Mercedes: 93,3 proc.
- Lexus: 92,6 proc.
- Volvo: 92,4 proc.
- Subaru: 91,2 proc. (74,6 proc.)
- Mazda: 91,2 proc. (65,0 proc.)
- Audi: 91 proc.
- Hyundai: 90,7 proc.
- BMW: 90,3 proc.
- Skoda: 90,1 proc.
- Dacia: 90,0 proc.
- Mitsubishi: 89,2 proc.
- VW: 88,1 proc.
- Suzuki: 88,0 proc.
- Ford: 87,3 proc.
- Kia: 87,1 proc.
- Nissan: 86,7 proc.
- Seat: 85,6 proc.
- Renault: 84,8 proc.
- Peugeot: 82,7 proc.
- Citroen: 82,4 proc.
- Jeep: 82,0 proc. (53,9 proc.)
- Fiat: 82,0 proc. (49,1 proc.)
- Chevrolet: 77,6 proc.
- Opel: 76,1 proc.
Jak widać, w rankingu lojalności wygrywa Toyota, ale Alfa Romeo — czyli zwycięzca rankingu satysfakcji — jest tuż za nią. Proszę także zwrócić uwagę, że różnice wyników między markami są już dużo większe niż w pierwszym rankingu.
Zaskakują też różnice w pozycjach kilku marek. O ile rankingu satysfakcji Mitsubishi zajęło 3. miejsce, o tyle w zestawieniu lojalności — dopiero 14. Seat jest 9. w pierwszym z rankingów, ale już 20. w drugim. Z kolei Mercedes zajął odpowiednio 20. i 4. miejsce.