Najnowsza wersja Optimy PHEV ma wyższą pojemnością akumulatorów oraz większym zasięgiem przy napędzie wyłącznie elektrycznym niż modele wcześniejsze i bez użycia silnika benzynowego 2.0 GDI (z bezpośrednim wtryskiem paliwa) pozwala pokonać dystans nawet do 54 km w trybie elektrycznym i bez emisji szkodliwych substancji.

Michael Cole, dyrektor operacyjny (COO) Kia Motors Europe tak uzasadnia wprowadzenie do oferty nowej Optimy wersji hybrydowej typu plug-in: „Sprzedaż pojazdów z napędem hybrydowym w Europie wzrosła ponad dwukrotnie na przestrzeni ostatnich pięciu lat i ma szansę osiągnąć poziom około 700.000 egzemplarzy do roku 2020. Optima Plug-in Hybrid pozwala nam uczestniczyć w rosnącym rynku nisko-emisyjnych pojazdów i realizować zapowiedź przyjętego na rok 2020 celu redukcji przeciętnego zużycia paliwa samochodów marki Kia o 25 procent w stosunku do roku 2014.”

Najnowsza generacja stanowi kontynuacj markowej transformacji rozpoczętej globalnie w roku 2010. Optima Plug-in hybrid za sprawą licznych zmian stylizacji zewnętrznej wyznacza kolejny etap tej transformacji. Zmiany te odróżniają model hybrydowy od innych w gamie Optimy, które są napędzane konwencjonalnymi silnikami spalinowymi. Ponadto, zmiany te poprawiają własności aerodynamiczne samochodu. Wyposażenie nowej Optimy Plug-in Hybrid obejmuje szereg intuicyjnych systemów wspomagania kierowcy pod kątem zarówno zwiększenia bezpieczeństwa jazdy, jak i optymalizacji osiągów hybrydowego zespołu napędowego.

Zasięg na energii elektrycznej (EV) wynosi 54 km, a emisja CO2 – jedynie 37 g/km.

Optima Plug-in Hybrid jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 50 kW zasilanym akumulatorami litowo-polimerowymi o pojemności 9,8 kWh, które umożliwiają przejechanie nawet 54 km przy prędkościach do nawet 120 km/h. Taki wynik plasuje ten model w czołówce pojazdów segmentu D pod względem zasięgu na energii eklektycznej.

Sercem hybrydowego zespołu napędowego nowej Optimy jest wydajna, czterocylindrowa jednostka napędowa 2.0 GDI, rozwijająca moc 156 KM i osiągająca moment obrotowy 189 Nm, współpracująca z silnikiem elektrycznym, który może napędzać pojazd samodzielnie. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 205 KM przy 6000 obr/min w warunkach chwilowego wspomagania spalinowej jednostki napędowej przez silnik elektryczny. Łącznie z pełnym potencjałem napędu elektrycznego moment obrotowy Optimy PHEV sięga 375 Nm przy zaledwie 2300 obr/min. Moment obrotowy generowany przez zespół napędowy jest przenoszony na przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej, która charakteryzuje się płynną pracą podczas zmiany przełożeń. Umieszczony w przekładni 50-kilowatowy silnik elektryczny zastępuje tradycyjny konwerter momentu obrotowego.

Elektryczny układ napędowy składa się z akumulatorów litowo-polimerowych o pojemności 9,8 kWh, dostarczających około 60 procent więcej energii niż akumulatory hybrydowej Optimy poprzedniej generacji. Kompaktowe rozmiary zespołu napędowego pozwalają na jego dogodną zabudowę nad przednią osią z uwzględnieniem minimalizacji strat konwersji energii.

Zaletą Optimy Plug-in Hybryd jest doskonała współpraca silników – elektrycznego i spalinowego, która owocuje bardzo dobrymi osiągami. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s, a więc o 0,6 sekundy szybciej niż poprzednia generacja hybrydowej Optimy.

Emisja CO2 Optimy PHEV wynosi jedynie 37 g/km (średnio, wg NEDC). W przypadku modelu poprzedniej generacji było to 119 g/km. Średnie zużycie paliwa to zaledwie 1,6 l/100 km.

Pomimo umiejscowienia akumulatorów za tylną kanapą i we wnęce na koło zapasowe, pojemność bagażnika tego modelu wynosi 307 litrów (VDA). Zastosowanie nowej generacji napędu Plug-in Hybrid pozwoliło zmniejszyć pojemność zbiornika paliwa z 65 do 55 litrów w porównaniu z hybrydową wersją poprzedniej generacji.

Nowa Kia Plug-in hybrid - podstawowe dane techniczne

Silnik 2.0 GDI, czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący
Pojemność skokowa 1999 cm3
Rodzaj akumulatorów litowo-polimerowe 360 V
Pojemność energetyczna silnika elektrycznego 9,8 kWh
Moc silnika elektrycznego 50 kW
Moc hybrydowego zespołu napędowego 205 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy hybrydowego zespołu napędowego 375 Nm przy 2300 obr./min
Przekładnia 6-stopniowa automatyczna
Prędkość maksymalna 192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Dlugość 4855 mm
Szerokość 1860 mm
Wysokość 1465 mm
Rozstaw osi 2805 mm
Masa własna 1705 kg
Zbiornik paliwa 55 l
Bagażnik (VDA) 307 l