Auto Świat Wiadomości Aktualności W tunelu na trasie S3 włączono nową pułapkę na kierowców

W tunelu na trasie S3 włączono nową pułapkę na kierowców

Od poniedziałkowego popołudnia 5 sierpnia kierowcy korzystający z tunelu na trasie S3 w województwie dolnośląskim muszą mieć się na baczności. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) uruchomiło tam nową system odcinkowego pomiaru prędkości, który już wcześniej rejestrował rekordowe wykroczenia. Teraz kierowcy dostaną mandaty za nieprzepisową jazdę.

Droga S3 Bolków - Kamienna Góra
GDDKiA
Droga S3 Bolków - Kamienna Góra
  • W nowym tunelu na trasie S3 w województwie dolnośląskim zaczął działać odcinkowy pomiar prędkości
  • Podobne systemy stosowane są w innych tunelach w Polsce, na przykład na Zakopiance, w tunelu pod Świną i na Ursynowie na S2
  • GITD rejestruje dużą liczbę wykroczeń związanych z przekraczaniem prędkości w tunelach i na autostradach

Nowy tunel na S3 nie jest wyjątkiem w kwestii przekraczania w nim prędkości. Nie jest też pierwszy, gdzie zainstalowano system do odcinkowego pomiaru prędkości. Jak informowaliśmy, już cztery dni po otwarciu tunelu jeden z kierowców przejechał przez niego z prędkością 187 km/h, przekraczając limit o ponad 100 km/h. To wykroczenie nie zostało ukarane, ale od 5 sierpnia 2024 r. każdy, kto złamie ograniczenie ustanowione do 80 km/h, może spodziewać się niechcianej korespondencji od GITD.

Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu staje się standardem

Instalacja systemów do odcinkowego pomiaru prędkości w nowo oddawanych do użytku tunelach staje się standardem. Podobne rozwiązania zastosowano w obiektach na Zakopiance, pod Świną łączącym wyspy Wolin i Uznam oraz na Ursynowie na S2. Nowy tunel na S3 jest również wyposażony w zaawansowany system zapewnienia bezpieczeństwa, który obejmuje czujniki dymu i czadu oraz baterię kamer monitorujących ruch przez całą dobę.

Gdzie jeszcze uruchomiono odcinkowe pomiary prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości uruchomiono również na drodze krajowej nr 50 między Drwalewem a Chynowem w województwie mazowieckim. Na tym odcinku o długości 7,5 km obowiązuje ograniczenie prędkości do 90 km/h.

Wyposażenie tuneli w urządzenia do pomiaru średniej prędkości jest uzasadnione. Wypadki w takich obiektach stanowią znacznie większe zagrożenie niż na zwykłych drogach. Dane zebrane przez GITD pokazują, że Polacy nie jeżdżą rozsądniej w tunelach niż poza nimi. W pierwszym miesiącu wakacji tunel na Zakopiance był trzecim najczęściej rejestrującym wykroczenia miejscem. W ciągu miesiąca 2285 kierowców otrzymało tam mandaty za przekroczenie prędkości.

"Uwielbiamy" popełniać wykroczenia

Systemy do odcinkowego pomiaru prędkości na drogach ekspresowych i autostradach w Polsce również okazują się wyjątkowo skuteczne. Polska należy do krajów Unii Europejskiej z najmniej restrykcyjnymi ograniczeniami prędkości na tych trasach – 140 km/h na autostradach i 120 km/h na drogach ekspresowych.

Mimo to wielu kierowców w Polsce łamie przepisy. W pierwszym miesiącu wakacji najwięcej wykroczeń zarejestrowano na autostradzie A4 między Kątami Wrocławskimi a Kostomłotami, gdzie wystawiono aż 8186 mandatów.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji