• Dynamiczny, sportowy styl karoserii
  • Najnowsza odsłona systemu multimedialnego MMI touch
  • Silnik TDI w serii S osiąga moment obrotowy 700 Nm

W dobie sztucznej inteligencji i zaawansowanych technologii coraz trudniej jest stworzyć produkt, który potrafi jeszcze czymś zaskoczyć. Smartfony, mobilny internet, aplikacje rozumiejące ludzką mowę – wszystko to mamy na co dzień na wyciągnięcie ręki. Czy w takim świecie da się jeszcze stworzyć magnes, który przyciągnie i zatrzyma na dłużej?

Tak, ale w przypadku samochodu, który zawiera mnóstwo techniki, o której przeciętny kierowca nie ma nawet pojęcia, to duża sztuka. Nie wystarczy wyposażyć auta we wszelkie dostępne nowości. Trzeba stworzyć spójny, kompletny produkt. Nowoczesny, ale jednocześnie podsycający emocje i przyjazny dla użytkownika.

Słowem-kluczem jest tu harmonia, z której Audi słynie od dziesięcioleci. Inżynierowie tej marki potrafią wyczarować samochód, który nadaje się zarówno do emocjonującej jazdy po górskich serpentynach, jak i do podążania w peletonie samochodów na zakorkowanych ulicach miast.

Do tego dochodzi wielokrotnie doceniana w naszych testach odczuwalna jakość, na którą składają się wszelkie niuanse kokpitu. Wszystko jest ważne, nawet dźwięk, który towarzyszy zamykaniu drzwi. Jedni mówią, że to magia, a projektanci dobrze wiedzą, że stoją za tym tysiące godzin pracy nad najdrobniejszymi szczegółami.

Audi A5 Sportback - kokpit Foto: Audi
Audi A5 Sportback - kokpit

I zaraz przybliżymy Ci te detale stylistyczne, które składają się na pierwsze wrażenie, jakie robi Audi A5 Sportback, a potem podeprzemy je mocnymi technologicznymi filarami.

Ewolucja linii stylistycznej Audi A5 rozpoczęła się w 2007 roku od subtelnie narysowanej, klasycznej linii nadwozia. W 2016 roku druga generacja modelu zyskała bardziej wyostrzone rysy, a obecnie pojawiły się kolejne sportowe akcenty. A5 zyskało nowy wzór osłony chłodnicy z kratownicą o strukturze plastra miodu, a umieszczone powyżej szczeliny wentylacyjne nawiązują do legendarnego Audi Sport quattro z 1984 roku. Nowa forma progów dodaje sylwetce smukłości, a tylny zderzak z dyfuzorem i trapezoidalnymi wylotami wydechu ma jednoznacznie sportowy charakter.

Optyczną sygnaturą Audi A5 są także przednie reflektory, które już w standardzie wyposażono w technikę LED. Opcjonalnie dostępne są światła matrycowe, umożliwiające wyciemnianie wybranych obszarów drogi przed samochodem podczas jazdy na światłach drogowych. W ten sposób można uniknąć oślepiania innych użytkowników drogi bez utraty dalekiego zasięgu.

Unikalne w klasie reflektory laserowe Audi A5

Jeżeli jednak kierowcy zależy na maksymalnym zasięgu, to może sięgnąć po unikatowe w tej klasie samochodów diodowe reflektory Matrix LED ze światłami laserowymi Nie ma obecnie technologii, która zapewniałaby większy zasięg świateł samochodu.

Opcja matrycowych reflektorów przednich, niezależnie od typu świateł drogowych, oznacza również diodowe światła tylne z dynamicznymi kierunkowskazami, w których animacja światła dodatkowo wskazuje planowany kierunek jazdy. To rozwiązanie jest nie tylko efektowne, lecz także poprawia bezpieczeństwo aktywne, przyciągając uwagę kierowców.

Przyciągną ją zapewne także dostępne kolory nadwozia – do wyboru jest dziewięć lakierów w tym nowy odcień metalizowanej zieleni. Wygląd auta można dodatkowo indywidualizować, korzystając z zewnętrznych linii stylistycznych Advanced i S line, dostępnych obok podstawowej specyfikacji. Co istotne, zewnętrzne linie stylistyczne można dowolnie zestawiać z pakietami wyposażenia wnętrza S line lub Audi design selection.

Audi A5 Sportback Foto: Audi
Audi A5 Sportback

A teraz – czas na łączność i multimedia.

Nowy system MMI touch w Audi A5 oferuje użytkownikowi to, co lubi najbardziej, czyli wrażenia znane ze smartfona. Zamiast stosowanego wcześniej pokrętła, mamy tu ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala z cenną funkcją akustycznej reakcji zwrotnej, która potwierdza wybór żądanej opcji. System udostępnia m.in. wyszukiwanie oparte o wprowadzenie dowolnego tekstu i sterowanie głosowe.

Najbardziej rozbudowana, połączona z siecią nawigacja MMI Navigation Plus, potrafi uczyć się preferowanych tras i proponować przebieg aktualnej drogi na podstawie wcześniej wybieranych przez kierowcę kierunków jazdy. Dzięki pakietom usług Audi connect i Audi connect plus, można korzystać z informacji pobieranych z internetu, dotyczących m.in. znaków drogowych, zagrożeń i miejsc parkingowych przy ulicy.

Dla wielu użytkowników - aplikacja myAudi

Dzięki aplikacji myAudi możliwa jest integracja z telefonem kierowcy, a nawet kierowców, bo personalizacja umożliwia stworzenie aż siedmiu różnych profili użytkownika. Jeżeli masz smartfona z systemem Android, to opcjonalny cyfrowy kluczyk Audi Connect Key zamieni go w kluczyk do Audi A5. Można za jego pomocą otwierać i zamykać drzwi oraz uruchamiać pojazd.

Nowe Audi A5 ma także centralny komputer o zwiększonej mocy obliczeniowej, a na pokładzie auta standardowo znajduje się punkt dostępowy Wi-Fi. Tradycyjne zegary mogą być zastąpione przez 12,3-calowy wirtualny kokpit, obsługiwany poprzez wielofunkcyjną kierownicę. Kierowcy, pragnący przede wszystkim skupiać uwagę na drodze, mogą skorzystać z wyświetlacza head-up, pokazującegom najważniejsze informacje na szybie, w polu widzenia kierowcy.

O bezpieczeństwie biernym – czyli o systemach, minimalizujących skutki kolizji, do której już doszło – nie będziemy pisali, bo Audi w całej gamie modelowej od lat zalicza najwyższe noty w testach zderzeniowych. Ciekawsze jest natomiast to, co czyni markę z Ingolstadt pionierem w zakresie bezpieczeństwa czynnego, czyli chodzi tu o wszelkie systemy, mogące zapobiec kolizji.

Dzięki zaawansowaniu oprogramowania adaptacyjnego tempomatu, połączonego z układem utrzymania samochodu na środku pasa ruchu, Audi A5 daje przedsmak wrażeń, jakie kiedyś będą nam towarzyszyły podczas autonomicznej jazdy. System kamer i radar stale skanują drogę przed samochodem i potrafią to robić znacznie sprawniej od kierowcy – komputer nie męczy się, nie robi się senny, więc jest w stanie zapewnić wsparcie dokładnie w momencie, kiedy będzie ono kierowcy najbardziej potrzebne.

Adaptacyjny tempomat korzysta z kamery i radaru

Audi A5 potrafi utrzymać bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu, zahamować lub przyspieszyć, poruszać się w rytm miejskiego korka, a w razie potrzeby autonomicznie zahamować przed przeszkodą.

Co istotne, wszelkie systemy wspierające kierowcę są tak zestrojone, żeby nie odbierały mu przyjemności z dynamicznej, sportowej jazdy. Bo co do tego, że Audi A5 ma sportowe aspiracje, nie ma wątpliwości – wystarczy spojrzeć na paletę silnikową, w której nie brakuje wersji dla prawdziwych entuzjastów adrenaliny za kierownicą.

Audi A5 Sportback - tylna kanapa Foto: Audi
Audi A5 Sportback - tylna kanapa

Nowe Audi A5 dostępne jest z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, a moc startuje od pułapu 163 koni mechanicznych. Takim potencjałem dysponuje diesel w Audi A5 35 TDI, podczas gdy wersja 40 TDI ma 190 KM. Benzynowe Audi A5 40 TFSI ma 190 KM, a 45 TFSI – 245 KM. Wszystkie odmiany Audi A5 mają automatyczne skrzynie biegów (dwusprzęgłowe lub hydrokinetyczne). Napęd 4x4 quattro jest dostępny w następujących konfiguracjach:

  • 40 TFSI 190 KM - tylko z przednim napędem
  • 45 TFSI 245 KM - zawsze z napędem quattro
  • 35 TDI 163 KM - tylko z przednim napędem
  • 40 TDI 190 KM - z napędem przednim lub z quattro

Cztery wersje silnikowe posiadają system miękkiej hybrydy, który zapewnia wsparcie silnika spalinowego przez dwufunkcyjny alternator, działający jako prądnica podczas hamowania rekuperacyjnego i jako silnik elektryczny podczas przyspieszania. Za magazynowanie energii elektrycznej do powtórnego wykorzystania w systemie miękkiej hybrydy (MHEV) odpowiada niewielki akumulator litowo-jonowy. System hybrydowy pozwala obniżyć zużycie paliwa tam, gdzie występuje częste hamowanie i przyspieszanie, czyli szczególnie w mieście.

Zawieszenie: w harmonii z charakterem

Aby zapewnić pełną kontrolę nad samochodem i dostosować nastawy zawieszenia do mocy silnika, Audi oferuje w modelu A5 różne warianty resorowania. Standardowo montowane jest zawieszenie o najbardziej komfortowym usposobieniu, jednak tak zestrojonemu Audi A5 nie sposób też odmówić właściwej klasie premium stabilności jazdy.

Opcjonalnie można wybrać twardsze sprężyny i amortyzatory, a szczytem możliwości jest amortyzacja z adaptacyjną kontrolą tłumienia, dostosowującą charakter układu jezdnego do życzeń kierowcy oraz aktualnych warunków drogowych i dynamiki jazdy. Dzięki systemowi wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select można zmieniać reakcję układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów oraz silnika (na dodanie gazu). Ustawienia te są także profilowane, dając możliwość wyboru charakteru auta jednym ruchem.

I takich możliwości w Audi A5 jest bardzo wiele, moglibyśmy o nich długo pisać, ale tak naprawdę nie musisz znać się na technice, żeby jeździć tym samochodem i cieszyć się każdym przejechanym kilometrem. To Ty finalnie poprowadzisz swoje Audi, a elektronika w tle będzie zawsze o krok przed Tobą, żeby w razie potrzeby udzielić Ci wsparcia.

W Audi to kierowca zawsze ma być w centrum uwagi.