Auto jest wyposażony w zmodyfikowany, 105-konny silnik wysokoprężny 1.6 Duratorq TDCi. Motor posiada przeprojektowany układ wtryskowy common-rail, nową turbosprężarkę,
Jednostkę sprzężono z 6-stopniową, manualną skrzynię biegów Durashift o wydłużonym przełożeniu. W oszczędnej jeździe pomagają ponadto: wskaźnik optymalnej zmiany biegu, opono o niższym oporze toczenia, system Auto-start-stop, układ odzyskiwania energii z hamowania oraz tryb Eco.
Z zewnątrz Focus otrzymał specjalne kołpaki oraz pakiet aerodynamiczny nadwozia, w którego skład wchodzi aktywny grill (Active Grill Shutter), który gdy nie jest to konieczne zamyka kratki wlotów powietrza, ograniczając dodatkowo opór powietrza.
Jak podaje producent auto ma średnio zużywać mniej niż 3,5 l oleju napędowego na 100 km i emitować tylko 95 g CO2/km.
Ford Focus ECOnetic będzie oferowany w nadwoziu hatchback oraz kombi. Auto trafi do europejskich salonów na początku 2012 roku. Ceny nie są jeszcze znane.