Nowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa debiutuje w modelach Opel ADAM i ADAM ROCKS wraz z nowo opracowaną, sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Ten małolitrażowy silnik jest oferowany w dwóch konfiguracjach, rozwijających moc odpowiednio 66 kW/90 KM i 85 kW/115 KM.

Obie konfiguracje oferują wysoką wartość momentu obrotowego już od niskiej prędkości obrotowej: 170 Nm od 1800 obr./min w szerokim zakresie obrotów, z płaskim przebiegiem krzywej momentu. Wartości te sprawiają, że powyższe jednostki – przy znacznie mniejszym zużyciu paliwa i emisji CO2 – zapewniają lepsze przyspieszenie przy niskiej prędkości obrotowej niż większe silniki o zbliżonej mocy.

W porównaniu z dotychczas oferowanym przez Opla wolnossącym silnikiem 1.4 (o mocy 74 kW/100 KM) nowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo w ADAMie zapewnia wyraźnie lepsze osiągi. Zwłaszcza przy przyspieszaniu od 80 do 120 km/h – w przedziale szczególnie istotnym w trakcie wyprzedzania – silnik wyposażony w turbosprężarkę dostarcza solidny zapas mocy przy niskiej prędkości obrotowej. Elastyczność mierzona w tym przedziale wynosi 13,2 sekundy w samochodzie z 90-konnym turbodoładowanym silnikiem 1.0. Pojazdowi z mocniejszym, 115-konnym silnikiem wystarcza już tylko 10,9 sekundy.

Mimo świetnej dynamiki silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo zużywa zaledwie 4,2 (90 KM) lub 4,9 (115 KM) litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym. Do obniżenia zużycia paliwa przyczyniają się także układ odzyskiwania energii z hamowania oraz opony o niskich oporach toczenia (15- lub 16-calowe w modelu ADAM). Nowy trzycylindrowy silnik już teraz spełnia wymagania przyszłej normy emisji spalin Euro 6.

Pod względem osiągów nowy ADAM ROCKS z jednolitrową turbodoładowaną jednostką będzie dorównywał „zwykłej” wersji modelu: prędkość maksymalna wynosi 180 (90 KM) lub 196 (115 KM) km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h to odpowiednio 11,9 oraz 9,9 sekundy. Mimo zwiększonego o 15 mm prześwitu i szerszych nadkoli ADAM ROCKS zużywa tylko minimalnie więcej paliwa w cyklu mieszanym: 4,5 i 5,1 l/100 km – w przypadku odmiany 115-konnej różnica wynosi zaledwie 4 procent.

W silniku zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, takie jak wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, ultrakompaktowy system turbodoładowania, układ bezstopniowej zmiany faz rozrządu oraz lekką konstrukcję aluminiową z kolektorem wydechowym zintegrowanym z głowicą cylindrów. Liczne modyfikacje z zakresu inżynierii akustycznej – takie jak konstrukcja bloku cylindrów uwzględniająca aspekt akustyczny, wałek wyrównoważający w misce olejowej (rozwiązanie unikatowe w silniku trzycylindrowym), strukturalne odseparowanie układu wtrysku i wału korbowego, łańcuchy napędu rozrządu z odwróconymi zębami czy ekrany akustyczne – pozwoliły osiągnąć wzorcowy poziom kultury pracy silnika.

Ceny modeli z silnikiem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo zaczynają się od 56 000 zł (sugerowana cena detaliczna z VAT w Polsce uwzględniająca aktualną promocję w kwocie 2500 zł) za 90-konną wersję ADAMa JAM. ADAM z silnikiem o mocy 115 KM jest droższy zaledwie o 1500 zł.