Auto Świat Wiadomości Aktualności Polacy kupują drogie auta premium. Gustują w niemieckich markach, ale hitem jest SUV Volvo

Polacy kupują drogie auta premium. Gustują w niemieckich markach, ale hitem jest SUV Volvo

Tegoroczny marzec okazał się rekordowy pod względem sprzedaży samochodów klasy premium. Do klientów trafiło wówczas 12 250 pojazdów tego typu. Niekwestionowanym liderem okazało się BMW, które przewodzi stawce także w okresie styczeń-marzec.

BMW M3 Touring
Zobacz galerię (8)
Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
BMW M3 Touring
  • Pierwsze trzy miejsca wśród marek premium zajęły niemieckie samochody
  • Największym wzrostem w pierwszym kwartale 2024 r. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. może cieszyć się Rolls-Royce – 133,33 proc.
  • Najpopularniejszym modelem w marcu okazało się Volvo XC40, a w pierwszym kwartale 2024 r. – Volvo XC60

Luksus umiera ostatni. Potwierdzeniem prawdziwości tej tezy są tegoroczne wyniki sprzedaży samochodów klasy premium. Nie dość, że ich popularność utrzymuje się na wysokim poziomie, to w dodatku w marcu do klientów dotarła rekordowa liczba 12 250 aut.

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, był to wynik lepszy o 15,25 proc. w porównaniu z marcem 2023 r., kiedy to zarejestrowano 10 629 takich pojazdów. Jednocześnie to wzrost w stosunku do lutego 2024 r. o 13,71 proc. Udział marek premium w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych wyniósł w marcu 24,5 proc.

W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedano 32 931 samochodów premium, a to oznacza, że pojazdy tego typu w łącznej sprzedaży aut mają udział w rynku wynoszący 23,7 proc. Poza tym w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. jest to więcej o 27,15 proc.

Pierwsza piątka marek premium w okresie styczeń-marzec

  • 5. miejsce: Lexus – od stycznia do marca 2024 r. japońska marka dostarczyła 3327 samochodów, czyli o 26,94 proc. więcej niż przed rokiem. Trójka najpopularniejszych modeli to: Lexus RX (1037 aut), Lexus NX (1022 szt.) i Lexus UX (763 egzemplarze).
  • 4. miejsce: Volvo – w stosunku do pierwszego kwartału 2023 r. sprzedaż tej marki wzrosła o 46,95 proc. Najchętniej wybierane modele to: Volvo XC60 (1706 szt.), Volvo XC40 (1372 szt.), Volvo XC90 (736 szt.). Co ciekawe czwarte miejsce w zestawieniu najpopularniejszych modeli zajęło elektryczne Volvo EX30 (342 szt.).
  • 3. miejsce: Mercedes – na najniższym stopniu podium stanął Mercedes. Dom klientów trafiło 6260 aut tej marki, czyli o 52,79 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2023 r. Wyniki uwzględniają Mercedesa klasy V, ale nie obejmują Citana, Vito, Marco Polo i Sprintera. Pierwsza trójka modeli to: Mercedes GLC (883 szt.), Mercedes CLA (636 szt.), Mercedes GLB (575 szt.).
  • 2. miejsce: Audi – dzięki dostarczeniu do klientów 6699 aut niemiecka marka odnotowała wzrost (w stosunku do pierwszych trzech miesięcy 2023 r.) o 10,8 proc. Pierwszą trójkę stanowią: Audi A3 (1536 szt.), Audi A4 (1089 szt.), Audi Q5 (957 szt.).
  • 1. miejsce: BMW – pozycja lidera przypadła monachijskiej marce, która w okresie styczeń-marzec sprzedała 7165 pojazdów. Z kolei w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. wzrost popularności modeli BMW wyniósł 29,05 proc. Najpopularniejszymi modelami okazały się BMW serii 3 i BMW X3 (oba po 899 szt.). Niewiele mniej sprzedano BMW X5 (877 szt.).

Sprzedaż nowych aut – wzloty i upadki

Wśród samochodów segmentu premium, największym, procentowym wzrostem sprzedaży może cieszyć się Rolls-Royce. Podczas gdy w pierwszym kwartale 2023 r. do klientów trafiły trzy modele tej marki, to w analogicznym czasie 2024 r. – 7 aut. Tym samym wzrost wyniósł aż 133,33 proc.

Znacznie mniej powodów do zadowolenia ma Jaguar. W pierwszym kwartale 2024 r. marka dostarczyła do klientów 59 pojazdów, a tymczasem w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. – 80 egzemplarzy. To oznacza spadek zainteresowania Jaguarami o 57,55 proc. i jest to jednocześnie największa strata wśród marek premium.

Top 10 marek premium w marcu 2024 r.

  • BMW – 2634 szt.
  • Mercedes – 2404 szt.
  • Audi – 2237 szt.
  • Volvo – 2226 szt.
  • Lexus – 853 szt.
  • Tesla – 631 szt.
  • Porsche – 578 szt.
  • MINI – 254 szt.
  • Land Rover – 159 szt.
  • Alfa Romeo – 157 szt.

Top 10 marek premium w pierwszym kwartale 2024 r.

  • BMW – 7165 szt.
  • Audi – 6699 szt.
  • Mercedes – 6260 szt.
  • Volvo – 5011 szt.
  • Lexus – 3327 szt.
  • Porsche – 1345 szt.
  • Tesla – 1264 szt.
  • MINI – 709 szt.
  • Land Rover – 439 szt.
  • Alfa Romeo – 396 szt.
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji