- Pierwsze trzy miejsca wśród marek premium zajęły niemieckie samochody
- Największym wzrostem w pierwszym kwartale 2024 r. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. może cieszyć się Rolls-Royce – 133,33 proc.
- Najpopularniejszym modelem w marcu okazało się Volvo XC40, a w pierwszym kwartale 2024 r. – Volvo XC60
Luksus umiera ostatni. Potwierdzeniem prawdziwości tej tezy są tegoroczne wyniki sprzedaży samochodów klasy premium. Nie dość, że ich popularność utrzymuje się na wysokim poziomie, to w dodatku w marcu do klientów dotarła rekordowa liczba 12 250 aut.
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, był to wynik lepszy o 15,25 proc. w porównaniu z marcem 2023 r., kiedy to zarejestrowano 10 629 takich pojazdów. Jednocześnie to wzrost w stosunku do lutego 2024 r. o 13,71 proc. Udział marek premium w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych wyniósł w marcu 24,5 proc.
W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedano 32 931 samochodów premium, a to oznacza, że pojazdy tego typu w łącznej sprzedaży aut mają udział w rynku wynoszący 23,7 proc. Poza tym w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. jest to więcej o 27,15 proc.
Pierwsza piątka marek premium w okresie styczeń-marzec
- 5. miejsce: Lexus – od stycznia do marca 2024 r. japońska marka dostarczyła 3327 samochodów, czyli o 26,94 proc. więcej niż przed rokiem. Trójka najpopularniejszych modeli to: Lexus RX (1037 aut), Lexus NX (1022 szt.) i Lexus UX (763 egzemplarze).
- 4. miejsce: Volvo – w stosunku do pierwszego kwartału 2023 r. sprzedaż tej marki wzrosła o 46,95 proc. Najchętniej wybierane modele to: Volvo XC60 (1706 szt.), Volvo XC40 (1372 szt.), Volvo XC90 (736 szt.). Co ciekawe czwarte miejsce w zestawieniu najpopularniejszych modeli zajęło elektryczne Volvo EX30 (342 szt.).
- 3. miejsce: Mercedes – na najniższym stopniu podium stanął Mercedes. Dom klientów trafiło 6260 aut tej marki, czyli o 52,79 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2023 r. Wyniki uwzględniają Mercedesa klasy V, ale nie obejmują Citana, Vito, Marco Polo i Sprintera. Pierwsza trójka modeli to: Mercedes GLC (883 szt.), Mercedes CLA (636 szt.), Mercedes GLB (575 szt.).
- 2. miejsce: Audi – dzięki dostarczeniu do klientów 6699 aut niemiecka marka odnotowała wzrost (w stosunku do pierwszych trzech miesięcy 2023 r.) o 10,8 proc. Pierwszą trójkę stanowią: Audi A3 (1536 szt.), Audi A4 (1089 szt.), Audi Q5 (957 szt.).
- 1. miejsce: BMW – pozycja lidera przypadła monachijskiej marce, która w okresie styczeń-marzec sprzedała 7165 pojazdów. Z kolei w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. wzrost popularności modeli BMW wyniósł 29,05 proc. Najpopularniejszymi modelami okazały się BMW serii 3 i BMW X3 (oba po 899 szt.). Niewiele mniej sprzedano BMW X5 (877 szt.).
Sprzedaż nowych aut – wzloty i upadki
Wśród samochodów segmentu premium, największym, procentowym wzrostem sprzedaży może cieszyć się Rolls-Royce. Podczas gdy w pierwszym kwartale 2023 r. do klientów trafiły trzy modele tej marki, to w analogicznym czasie 2024 r. – 7 aut. Tym samym wzrost wyniósł aż 133,33 proc.
- Czytaj także: Czy luksusowy, elektryczny SUV może być lepszy niż odpowiednik z silnikiem Diesla? Odpowiedź jest jednoznaczna
Znacznie mniej powodów do zadowolenia ma Jaguar. W pierwszym kwartale 2024 r. marka dostarczyła do klientów 59 pojazdów, a tymczasem w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. – 80 egzemplarzy. To oznacza spadek zainteresowania Jaguarami o 57,55 proc. i jest to jednocześnie największa strata wśród marek premium.
Top 10 marek premium w marcu 2024 r.
- BMW – 2634 szt.
- Mercedes – 2404 szt.
- Audi – 2237 szt.
- Volvo – 2226 szt.
- Lexus – 853 szt.
- Tesla – 631 szt.
- Porsche – 578 szt.
- MINI – 254 szt.
- Land Rover – 159 szt.
- Alfa Romeo – 157 szt.
Top 10 marek premium w pierwszym kwartale 2024 r.
- BMW – 7165 szt.
- Audi – 6699 szt.
- Mercedes – 6260 szt.
- Volvo – 5011 szt.
- Lexus – 3327 szt.
- Porsche – 1345 szt.
- Tesla – 1264 szt.
- MINI – 709 szt.
- Land Rover – 439 szt.
- Alfa Romeo – 396 szt.