Mimo że zdobycie prawa jazdy w Polsce na tle innych krajów UE jest jednym z trudniejszych wyzwań, rząd chce je dodatkowo utrudnić. Ministerstwo Infrastruktury opublikowało właśnie projekt nowelizacji, w której jednym z pomysłów jest utajnienie bazy pytań na egzamin teoretyczny. Pomysł wzbudził kontrowersje, i to nie tylko wśród przyszłych kandydatów na kierowców, ale także wśród ekspertów z dziedziny szkoleń i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Warto przypomnieć, że aktualnie wszystkie materiały (3718 pytań) egzaminacyjne są dostępne na rządowej stronie. Wystarczy je ściągnąć i w ten sposób przygotowywać się do egzaminu. Jedni twierdzą, że takie podejście sprawia, że kandydaci nie zakładają nawet do Kodeksu drogowego, ustaw i rozporządzeń. Drudzy – obrońcy systemu jawnych pytań – ripostują, że tylu pytań się nie zapamięta, a ich przeglądanie sprawia, że kandydat przyswaja przepisy drogowe i to w bardziej atrakcyjnej formie.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTajne pytania – skąd taki pomysł?
Jak wyjaśnia resort infrastruktury, według statystyk młodzi kierowcy są w Polsce sprawcami co piątego wypadku drogowego. Według ministerstwa mamy problem ze szkoleniami, a o braku ich skuteczności świadczy to, że głównymi przyczynami wypadków powodowanych przez młodych wiekiem (do 24 lat) i stażem (do 2 lat) kierowców są: nadmierna prędkość, nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe zachowania wobec pieszego.
Przeczytaj też:
Resort infrastruktury poinformował, że nowelizacja ma poprawić skuteczność szkolenia. Jednym z pomysłów jest utajnienie pytań egzaminacyjnych oraz wchodzących w ich skład scenariuszy, wizualizacji i opisów. To jednak nie koniec. Ministerstwo chce wyznaczyć pytania kluczowe, na które trzeba będzie odpowiedzieć prawidłowo. W innym przypadku zostanie on przerwany bez względu na to, czy pytanie pojawi się jako pierwsze czy ostatnie.
MI jednak broni się, że na zmianę w egzaminach nie wpadło samo. Pomysły miały wypłynąć od ekspertów zajmujących się aktywnie szkoleniami dla kierowców, m.in. instruktorów nauki jazdy, egzaminatorów, jak i samych kierowców. Podobno to organizacje zrzeszające te grupy wystąpiły do resortu z postulatami o dokonanie zmian w zasadach prowadzeniu ośrodków szkolenia, przeprowadzania i oceny egzaminu państwowego na prawo jazdy, oraz w zasadach organizacji egzaminów w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego.
Rząd planuje wprowadzenie tych zmian pod koniec 2022 r.