W 2008 roku wielkość krajowego rynku olejów silnikowych dla aut osobowych osiągnęła 56 000 000 litrów. Oznacza to, że w ciągu ostatniego roku jego potencjał zwiększył się o 0,72%. To znacznie mniej, niż na przełomie lat 2006/2007. Wówczas GIPA zanotowała przyrost o ponad 4 000 000 litrów.

Dla producentów środków smarnych Polska jest jednym z największych rynków zbytu w tej części Europy. „Chwilowa stabilizacja rynku nie powinna być powodem do niepokoju. Szczególnie, że liczba zarejestrowanych aut nadal rośnie” – mówi Danuta Michałus-Sokołowska, dyrektor ds. marketingu ExxonMobil Poland.

Polski rynek olejów silnikowych wg raportu GIPA (2008)

Polscy kierowcy najczęściej zalewają silnik olejem Mobil (27%). Jego dwoma największymi konkurentami są Lotos i Castrol, odpowiednio 24% i 17% udziałów w rynku. Pozostałym producentom z udziałami poniżej 10% bardzo trudno będzie powalczyć o miejsce na podium. Jakie więc kryteria decydująo wyborze produktów z logo Mobil?

Dla Polaków głównymi kryteriami wyboru oleju silnikowego są zaufanie do marki i cena. Jednakw ostatnim czasie bardzo wzrosła na znaczeniu trwałość, czyli możliwość przejechania większej ilości kilometrów bez wymiany oleju. Kierowcy przy zakupie olejów Mobil sugerują się zaufaniem do marki (56%) oraz dobrą ochroną silnika (47%). U konkurencji ta ostatnia cecha nie była oceniana, aż tak wysoko.

W porównaniu do 2007 roku, zmniejszyła się z 81,3 do 72 proc. liczba kierowców, którzy wymienili olej silnikowy. Jednocześnie od kilku lat stale rośnie udział w rynku olejów na uzupełnienie. Od 2004 roku wzrósł on z 4,39 do ponad 9,58 miliona litrów. Eksperci przewidują, że obecny trend w najbliższych latach jeszcze się wzmocni.

Polak wymienia olej silnikowy 1,3 razy w roku, średnio 4,1 litra

Statystyczny samochód, który porusza się po polskich drogach ma 10,6 lat i roczny przebieg rzędu 15 000 km. Na jego sprzedaży zarobilibyśmy 13 400 złotych. Oglądając dziesiątki samochodówna giełdzie, dużą uwagę zwracamy na silnik. Dobrze utrzymane auto na pewno będzie mniej zawodnew dalszej eksploatacji. Pomóc w tym może stosowanie wysokiej jakości olejów silnikowych, takich jakw pełni syntetyczny Mobil 1. Syntetyki używa już co czwarty kierowca. W kolejnych latach silników zalanych olejami mineralnymi (obecnie 25%) i półsyntetycznymi (35%) będzie coraz mniej. Badania GIPA pokazują, że olej silnikowy samodzielnie kupuje ponad połowa kierowców. Pozostali zlecają jego wymianę serwisom motoryzacyjnym.

„Wyraźny spadek liczby kierowców wymieniających regularnie olej, na korzyść tych którzy go tylko dolewają, to dla mnie dowód, że kierowcy stosują coraz lepsze, syntetyczne i półsyntetyczne oleje, wydłużając jednocześnie okres między wymianami. Jeśli dodamy do tego fakt, że przy wyborze oleju kierujemy się zaufaniem do marki i maksymalną ochroną silnika, to mamy odpowiedź, dlaczego Mobil jest liderem rynku - powiedziała Danuta Michałus-Sokołowska, dyrektor ds. marketingu ExxonMobil Poland

Naszą domeną jest segment warsztatów samochodowych, w których klient oprócz doskonałego produktu otrzymuje również fachową poradę specjalisty. Tegoroczny raport GIPA potwierdził, że segmentemo najbardziej dynamicznym wzroście jest internet. Klienci szukają w nim nie tylko korzystnych cen,ale też pełnych informacji o produkcie. Świadczy o tym, między innymi, ilość odwiedzin na stronie www.mobil.pl, która w ciągu ostatniego roku wzrosła trzykrotnie. Wg mojej oceny rola internetujako kanału dystrybucji będzie rosła, a to oznacza, że tradycyjne punkty sprzedaży oleju muszą zwiększyć lojalność swoich klientów.Mobil pomaga swoim partnerom w budowaniu trwałych relacji z klientami poprzez uczestnictwow programach marketingowych i edukacyjnych. Troska o zadowolenie klienta to podstawa budowania silnej marki”.

Metodologia GIPA

Raport GIPA powstał w oparciu o wyniki ankiet przeprowadzonych w marcu i kwietniu 2008 roku metodą face-to-face na reprezentatywnej grupie polskich kierowców. Wyniki raportu dotyczą aut osobowych,z wykluczeniem pojazdów flotowych oraz taksówek. Próba na poziomie 2482 osób oraz metodologia badania czynią raport GIPA jednym z najbardziej wiarygodnych badań rynku motoryzacyjnego w Polsce.