Auto Świat Wiadomości Aktualności W tym miejscu jest 256 znaków. Jesteśmy rekordzistami w Europie

W tym miejscu jest 256 znaków. Jesteśmy rekordzistami w Europie

Polska może się pochwalić rekordowymi budowlami. Poza wysokimi budynkami, mamy także węzeł drogowy, który w dniu otwarcia był największy w Europie. W Polsce kierowcy do tej pory mogą się zastanawiać, jak to jest możliwe, że udało się to zbudować i jeszcze działa. Chodzi o węzeł Gliwice-Sośnica, który ma 3 kondygnacje. To prawdziwe drogowe spaghetti.

Superwęzeł autostradowy Gliwice-Sośnica po ukończeniu budowy w 2010 r.
Mikołaj Welon vel Welones / Wikipedia
Superwęzeł autostradowy Gliwice-Sośnica po ukończeniu budowy w 2010 r.
  • Węzeł Gliwice-Sośnica może zaskakiwać kierowców swoją wielkością. Ma 36 zjazdów i 256 znaków drogowych
  • W dniu oddania do użytku był największą tego typu konstrukcją w Europie
  • Największy węzeł na świecie należy do Chińczyków

Na drogowej mapie Polski jest kilka miejsc, które zasługują na szczególną uwagę. Jednym z nich jest węzeł Gliwice-Sośnica – gigantyczna infrastruktura, która łączy dwie najważniejsze polskie autostrady, A1 i A4, a także kluczowe drogi krajowe. Kiedy został oddany do użytku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nie kryła dumy, nazywając go największym węzłem tego typu w Europie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Największy węzeł w Polsce. Łącznie 33 km długości i 256 znaków

Węzeł Gliwice-Sośnica to prawdziwy majstersztyk inżynierii drogowej. Powstał w miejscu, gdzie krzyżują się nie tylko autostrady A1 i A4, ale także Droga Krajowa 44, Droga Krajowa 88 oraz Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ), która w tym miejscu jest oznaczona jako droga numer 902. Budowa węzła rozpoczęła się w 2005 r., a jego pełne otwarcie nastąpiło w 2009 r., choć ostatni zjazd ukończono dopiero dwa lata później.

Liczby związane z tą inwestycją robią wrażenie. Węzeł ma aż trzy poziomy, a łączna długość dróg o trzech pasach ruchu wynosi tutaj 33 km. Kierowcy mają do dyspozycji aż 36 zjazdów, które pozwalają na sprawne przemieszczanie się w każdym kierunku. Na trasie znajduje się 16 wiaduktów, 256 znaków drogowych, a mieszkańców okolic chronią cztery kilometry ekranów akustycznych.

Węzeł Gliwice-Sośnica
Węzeł Gliwice-Sośnicamat. prasowe GDDKiA / GDDKiA

Mimo imponującego rozmachu inwestycji, nie obyło się bez kontrowersji. Węzeł leży na terenie gliwickiej dzielnicy Ligota Zabrska, ale jego nazwa nawiązuje do pobliskiej Sośnicy. Prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz, chciał, aby węzeł nosił nazwę "Gliwice", argumentując, że "Sośnica" nie jest rozpoznawalna poza Śląskiem. GDDKiA pozostała jednak nieugięta i nazwa "Gliwice-Sośnica" została utrzymana. Dziś węzeł jest nie tylko kluczowym punktem na mapie komunikacyjnej Polski, ale także symbolem nowoczesnej infrastruktury.

Pod Krakowem powstaje inna rekordowa konstrukcja

W Polsce powstaje teraz także inna rekordowa konstrukcja - węzeł Mistrzejowice. Znajduje się on pod Krakowem i w ma być gotowy w przyszłym roku. Jego budowa jest bardzo skomplikowana ze względu na silnie zurbanizowany rejon, przez który biegną różnego rodzaju linie podziemne. Powstaje tam długa na 1300 m estakada nad linią kolejową w Nowej Hucie. GDDKiA podaje, że jest to najdłuższa, budowana tą metodą estakada w Polsce.

Największy węzeł na świecie. Trochę nam brakuje

Choć węzeł Gliwice-Sośnica jest największym tego typu obiektem w Europie, nie może się równać z gigantami światowej infrastruktury. Za największy węzeł drogowy na świecie uchodzi wiadukt Huangjuewan w chińskim Chongqing. Ma aż pięć poziomów, rozprowadza drogi w ośmiu kierunkach, a jego budowa trwała 13 lat. Wielkie rozjazdy występują również w USA, gdzie spaghetti z asfaltu zdarza się w dużych miastach i czasem jest pokazywane na filmach.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji