60 lat temu w Hanowerze Volkswagen rozpoczął budowę fabryki, w której miał powstawać Transprter.

Lekki dostawczak produkowany był już od 1950 roku w Wolfsburgu. Jednak w latach 50. XX wieku Niemcy przeżywają tzw. cud gospodarczy – szybki rozwój zapoczątkowany reformami kanclerza Konrada Adenauera.

Fabryka w Wolfsburgu nie nadąża z produkcją Transportera, więc zapada dyeczja o wybudowaniu ogromnej fabryki. Wybrano Hanower – ze względu na bliskość kanału łączącego Ren z Łabą (transport wodny był wówczas szeroko stosowany) oraz już istniejącą stację kolejową.

Jeśli ktoś widział migawki z budowy Nowej Huty lub Trasy Łazienkowskiej („Czterdziestolatek"), to z łatwością wyobrazi sobie, jak budowano fabrykę VW Transportera w Hanowerze.

Jedyna różnica to tempo budowy – fabrykę o powierzchni 1,1 miliona matrów kwadratowych (110 hektarów) wybudowano w szczerym polu w ciągu zaledwie roku – produkcja Transportera ruszyła 8 marca 1956 r.

Pierwszą generację VW Transportera produkowano w Hanowerze przez 11 lat – do 1967 roku. Przez ten czas powstało 1,8 miliona samochodów.

Dziś fabryka w Hanowerze zatrudnia 12 200 pracowników. Obok Transporterów (zbudowano już 11 milionów egz.!) powstają tam: pikap Amarok oraz nadwozia Panamery.

Polska od lat także wpisuje się w historię Volkswagena – w poznańskiej fabryce VW powstają Caddy w wersjach krótkiej i Maxi oraz Transportery.

Kawałek dalej – we Wrześni – powstaje właśnie fabryka, w której produkowane będą dostawcze Craftery. Zajmuje powierzchnię 200 hektarów, a więc dwa razy większą niż miała w 1955 r. fabryka w Hanowerze.

Budowa we Wrześni ruszyła jesienią 2014 r. a pierwsze Craftery wyjadą z fabryki jesienią 2016 roku. Rocznie budowanych tam będzie 85 tys. modeli Crafter w różnych odmianach.