- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Jak pokazuje analiza limitów prędkości, ustawodawcy wszystkich 27 państw członkowskich Wspólnoty są w jednym zgodni. W całej Unii Europejskiej obowiązuje jedna górna granica tempa poruszania w obszarze zabudowanym — to 50 km na godz. Oczywiście są wyjątki obniżające limit. W Polsce wprowadza go znak "strefa zamieszkania", która nakłada prędkość 20 km na godz. W Hiszpanii od maja 2021 r. w terenie zabudowanym, na drogach z jednym pasem w każdą stronę obniżono prędkość aż do 30 km na godz.
Sprawdź: Jedziesz dzisiaj samochodem? Uważaj, w całym kraju policja prowadzi akcję "Prędkość"
Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZerknij: Beton czy asfalt? Nieistotne, bo i autostrady i drogi ekspresowe muszą wytrzymać 30 lat
Limity prędkości na drogach w terenie niezabudowanym we Wspólnocie wahają się od 70 (Belgia, Litwa i Szwecja) do 100 km na godz. (Austria, Irlandia i Niemcy). Podobnie sytuacja wygląda na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie maksymalna prędkość wynosi od 80 (Łotwa) do 140 km na godz. (Bułgaria i Polska). Wyjątkiem są Niemcy, gdzie limitów prędkości nie ma.
Prędkość a pogoda
Część krajów wprowadziło przepisy obniżające limity prędkości w związku z warunkami pogodowymi lub... porami roku. Przy francuskich drogach stoją znaki informujące o ograniczeniu tempa jazdy z powodu opadów deszczu lub śniegu na autostradach do 110 km na godz., a w terenie niezabudowanym do 70 km na godz. W przypadku wystąpienia mgły ograniczenie prędkości na wszystkich drogach wynosi 50 km na godz.
W Szwecji i Finlandii w okresie zimowym dużo wolniej pojedziemy autostradami i drogami ekspresowymi. Na szwedzkich drogach prędkość zmniejszona jest do 90, a na drogach poza terenem zabudowanym do 70 km na godz. W Finlandii zimą można jeździć jedynie 100 po autostradach i 80 km na godz. w terenie bez zabudowy.
Czytaj: Chciał jeździć jak Frog, ale nagrywała go grupa SPEED
Limity prędkości w terenie zabudowanym, niezabudowanym oraz na drogach ekspresowych i autostradach 27 państw Unii Europejskiej przedstawia poniższa tabela.
| Kraj | Teren zabudowany | Teren niezabudowany | Autostrady i Drogi ekspresowe |
|---|---|---|---|
| Austria | 50 | 100 | 130 |
| Belgia | 50 | 70/90 | 120 |
| Bułgaria | 50 | 90 | 140/120 |
| Chorwacja | 50 | 90 | 130 |
| Cypr | 50 | 80 | 100 |
| Czechy | 50 | 90 | 130/110 |
| Dania | 50 | 80 | 130 |
| Estonia | 50 | 90 | 90 (latem - 110) |
| Finlandia | 50 | 80 | Brak. Należy przestrzegać ograniczeń prędkości na znakach drogowych. |
| Francja | 50 | 80/90 | 130/110 |
| Grecja | 50 | 90 | 130/110 |
| Hiszpania | 50 | 80/90 | 90/120 |
| Holandia | 50 | 80 | 130/120 |
| Irlandia | 50 | 80/100 | 120 |
| Litwa | 50 | 70/90 | 110/130 |
| Łotwa | 50 | 80 | brak danych |
| Malta | 50 | 80 | 80 |
| Niemcy | 50 | 100 | Brak ograniczeń. Prędkość zalecana - 130 |
| Polska | 50 | 90 | 120/140 |
| Portugalia | 50 | 90 | 120/100 |
| Rumunia | 50 | 80/90 | 120 |
| Słowacja | 50 | 90 | 130 |
| Słowenia | 50 | 90 | 130/110 |
| Szwecja | 50 | 70 | 110 |
| Węgry | 50 | 90 | 130/110 |
| Włochy | 50 | 90 | 130 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych udostępnionych na portalu Komisji Europejskiej.