O klimatyzację trzeba zadbać zwłaszcza wtedy, gdy używamy jej najmniej. Jednym z największych wrogów tego podzespołu jest bezczynność. To właśnie zimą warto ją włączać przynajmniej raz na dwa tygodnie na kilkanaście minut.
Naszej "klimie" bardzo szkodzi również ubytek czynnika chłodniczego. Dlatego tak ważne jest okresowe włączanie klimatyzacji nawet zimą, które wydłuża żywotność kompresora, zapobiega bezczynności mocno obciążonych łożysk, a ponadto sprawia, że wewnątrz układu rozprowadzany jest olej, którego jednym z zadań jest uszczelnianie wszelkich połączeń.
Zalecenia zaleceniami, a życie życiem – klimatyzację w okresie jesienno-zimowym uruchamiamy rzadko, a to sprawia, że wiosną może ona wymagać serwisu i uzupełnienia czynnika chłodniczego, którego niewielkie ubytki są naturalne.
Nienaturalna jest natomiast praca klimatyzacji, która "wymaga nabicia" – w takiej sytuacji wydajność układu maleje, a jego elementy są obciążane bardziej niż powinny. To prowadzi m.in. do głośniejszej pracy klimatyzacji i uszkodzeń kompresora, który jest elementem wielokrotnie droższym niż nawet kilka porządnych, ale rutynowych przeglądów klimy w autoryzowanym serwisie.
Taki rutynowy przegląd polega m.in. na sprawdzeniu szczelności układu, a także na przefiltrowaniu i uzupełnieniu czynnika. Praktyka wykazuje, że klimatyzacje serwisowane regularnie znacznie rzadziej ulegają usterkom niż pozostawione samym sobie, a jeśli już dochodzi do awarii, zniszczenia są znacznie mniejsze.
Tak naprawdę nawet ważniejszym powodem, który powinien nas zachęcić do wiosennego serwisu klimatyzacji, jest nasze zdrowie. W klimatyzacji każdego samochodu, dotyczy to również domów i biur, rozwijają się szkodliwe bakterie i grzyby, które są powodem infekcji, w tym poważnych chorób, np. trudne do wyleczenia zapalenia płuc.
Nie da się ich stamtąd usunąć raz na zawsze, gdyż znajdują one w klimatyzacji niezbędną do rozwoju wilgoć i odpowiednie warunki termiczne. Co gorsza, wraz z powietrzem bakterie oraz grzyby są rozpylane we wnętrzu samochodu i wdychane przez kierowcę i pasażerów. U jednych przyczyniają się do rozwoju alergii, innych co jakiś czas zmuszają do łykania antybiotyków.
By korzystać z bezpiecznej klimatyzacji w aucie, warto przynajmniej raz w roku zgłosić się do serwisu. Jest kilka metod na dezynfekcję tego układu. Najprostsza z nich polega na użyciu samoopróżniającego się spreju. Może być stosowana samodzielnie przez właściciela auta, ale ma ona charakter wspomagający.
Najbardziej skuteczne są sposoby warsztatowe, których lepiej nie powtarzać samodzielnie. Skuteczne odgrzybianie klimatyzacji w aucie polega na wprowadzeniu w kanały wentylacyjne środka chemicznego za pomocą długiej sondy. Wydaje się, że nic prostszego, a sprej ze środkiem bakterio- i grzybobójczym do klimatyzacji każdy może kupić w własnym zakresie.
Tymczasem rzecz jest nieco bardziej skomplikowana: specjaliści w autoryzowanym serwisie wiedzą, po pierwsze, jak ustawić nawiewy, by sonda mogła dotrzeć we wszystkie zakamarki, a po drugie, ile preparatu użyć, by jego nadmiar nie spłynął na elementy elektroniczne (np. radio czy nawigację).
Warto w tej kwestii zaufać specjalistom z autoryzowanego serwisu, którzy – w razie wykrycia drobnych usterek – mają najlepszy dostęp do oryginalnych części zamiennych, a poza tym dysponują specjalistycznym oprzyrządowaniem do sprawdzania i czyszczenia systemu. Dopiero klimatyzacja obsłużona "technicznie" oraz odpowiednio zdezynfekowana działa bezawaryjnie i daje pewność, że nie będzie nam szkodzić.
Najbardziej optymalnym okresem na przegląd "klimy" jest jednak nie lato, lecz wiosna – latem serwisy zajęte są bardziej usuwaniem usterek powstających na bieżąco i trudniej jest zarezerwować dogodny termin. Wiosną można liczyć na promocje – np. w autoryzowanych serwisach Volvo za odgrzybienie, napełnienie i przegląd techniczny klimatyzacji do końca maja zapłacimy tylko 149 zł.
Dodatkowo, gdyby niezbędna okazała się wymiana części, Volvo proponuje rabaty 30 proc. na części i aż 50 proc. na usługę ich wymiany. Wizyta w autoryzowanym serwisie ma też ten walor, że w razie potrzeby można liczyć na aktualizację oprogramowania samochodu, co zapewni wydajne i bezpieczne działanie układu klimatyzacji.
Materiał powstał przy współpracy z Volvo