Auto Świat > Wiadomości > CES 2025: Goodyear i TNO prezentują wyniki testów istotne dla łagodzenia skutków wypadków w niekorzystnych warunkach pogodowych

CES 2025: Goodyear i TNO prezentują wyniki testów istotne dla łagodzenia skutków wypadków w niekorzystnych warunkach pogodowych

Materiał promocyjny
Goodyear

Integracja technologii inteligencji opon z autonomicznym systemem hamowania awaryjnego (AEB) może pomóc w łagodzeniu skutków wypadków, umożliwiając wcześniejsze rozpoczęcie hamowania, szczególnie w trudnych warunkach drogowych.

Źródło: Goodyear

Dzięki danym o kontakcie opony z nawierzchnią system AEB zyskuje dokładniejszy obraz rzeczywistych warunków drogowych, co pozwala na podejmowanie bardziej precyzyjnych i skutecznych decyzji. Wyniki wspólnych badań, przeprowadzonych przez Goodyear – jednego z liderów w produkcji opon i rozwiązań dla flot – oraz holenderską organizację badawczą TNO, zostały zaprezentowane podczas targów Consumer Electronics Show 2025 w Las Vegas.

Po udanych testach integracji technologii Goodyear SightLine z systemami zapobiegającymi blokowaniu kół (ABS), zaprezentowanych podczas ubiegłorocznych targów CES, obecny projekt jeszcze wyraźniej ukazuje kluczową rolę danych dostępnych dzięki oponom dla rozwoju zaawansowanych systemów bezpieczeństwa pojazdów.

Źródło: Goodyear

System AEB, zaprojektowany do zapobiegania kolizjom lub minimalizowania ich skutków poprzez automatyczne uruchamianie hamulców w sytuacji zagrożenia, stał się kluczowym elementem współczesnej motoryzacji. Istniejące systemy są zwykle dostosowane do nawierzchni o wysokim współczynniku tarcia, takich jak suchy asfalt, natomiast integracja z Goodyear SightLine, czyli zaawansowanym pakietem rozwiązań w zakresie inteligencji opon, może pomóc systemowi AEB skutecznie funkcjonować w szerszym spektrum warunków drogowych, w tym na nawierzchniach o niskim współczynniku tarcia, takich jak mokre lub oblodzone drogi. Dzięki precyzyjnym danym o powierzchni styku opony z nawierzchnią drogi system AEB może uzyskać lepszy obraz rzeczywistych warunków jazdy, umożliwiając podejmowanie bardziej trafnych i precyzyjnych decyzji.

„Bezpieczeństwo jest kluczowym motorem napędzającym innowacje Goodyeara” - powiedział Chris Helsel, starszy wiceprezes i dyrektor ds. technologii w Goodyear. „Dostarczając systemom AEB krytyczne informacje o oponach i warunkach drogowych, wspieramy producentów OEM i ich klientów w podnoszeniu standardów bezpieczeństwa. Znacznie wyprzedzamy przy tym planowane przez Amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wdrożenie przepisów w zakresie obowiązkowego wyposażenia pojazdów osobowych w systemy AEB od 2029 roku. Poza wymogami regulacyjnymi, systemy AEB będą odgrywać kluczową rolę w rozwoju zautomatyzowanej jazdy, oferując kompleksowe rozwiązania bezpieczeństwa w każdej sytuacji na drodze”.

Źródło: Goodyear

Niedawne testy na mokrej nawierzchni wykazały, że ulepszony system AEB korzystający z technologii Goodyear SightLine może złagodzić skutki zderzeń przy prędkościach do 80 km/h poprzez wcześniejsze rozpoczęcie hamowania. Ogólnie rzecz biorąc, integracja AEB z SightLine w zakresie dostarczania danych o oponach i stanie drogi, znacząco zwiększa niezawodność działania systemu w różnych warunkach drogowych.

„TNO koncentruje się na poprawie bezpieczeństwa, wydajności i zrównoważonego rozwoju pojazdów” - powiedział Martijn Stamm, dyrektor ds. marketingu w dziale mobilności i środowiska zurbanizowanego w TNO. „Nasza współpraca z Goodyear ma na celu precyzyjne przewidywanie drogi hamowania pojazdu w różnych warunkach, takich jak suchy i mokry asfalt, oraz aktywację systemu AEB we właściwym momencie, aby zmniejszyć liczbę wypadków i chronić życie. Ta wiedza stanowi kluczowy element umożliwiający bezpieczne wprowadzenie bardziej zaawansowanych poziomów automatyzacji pojazdów”.

To przełomowe rozwiązanie umacnia pozycję Goodyeara i jego partnerów jako liderów w dostarczaniu zaawansowanych technologii bezpieczeństwa, które nie tylko spełniają, ale i przewyższają wymogi prawne. W obliczu przygotowań głównych producentów OEM i dostawców do obowiązkowego wdrożenia systemów AEB od 2029 roku, integracja technologii SightLine oferuje znaczącą przewagę konkurencyjną w dążeniu do tworzenia bezpieczniejszych i bardziej inteligentnych pojazdów.

Materiał promocyjny
Goodyear
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków