Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Alfa Romeo Alfasud

Alfa Romeo Alfasud

Alfa Romeo Alfasud

Alfa Romeo Alfasud to kompaktowy samochód osobowy produkowany przez włoską markę. Auto zaprezentowano w 1971 roku i wiązano z nim wielkie nadzieje, choć z punktu widzenia, Alfa najchętniej zapomniałaby o tym epizodzie w swojej historii.

Alfasud miała być swojego rodzaju przełomem – kompaktowy hatchback z napędem na przednie koła i wzdłużnie umieszczonym silnikiem typu boxer (obie technologie zastosowano pierwszy raz w seryjnie produkowanej Alfie) miała zmotoryzować Włochy. Jednak ze względu na duże różnice gospodarcze między północą a południem Włoch, postanowiono rozbudować fabrykę Pomigliano d'Arco w tej drugiej części. Największym problemem początkowo okazał się brak doświadczenia, a szkolenia również niewiele wnosiły. Później „wyszła na jaw” mentalność i niechęć do pracy robotników z tamtejszych okolic.

W trakcie 12 lat produkcji, odbyło się aż ok. 700 strajków, co bardzo odbiło się nie tylko na ilości produkowanych egzemplarzy, ale przede wszystkim na ich jakości. Z zakładanych 500 sztuk dziennie, udało się zrealizować średnio jedynie... 70 sztuk. Późniejsi właściciele zgłaszali wiele problemów – od pękających progów i podszybi (co skutkowało wypadaniem przedniej szyby) przez klamki, które zostawały w rękach podczas próby otwarcia drzwi, a skończywszy na ogromnych problemach z korozją. Wiele czynników składało się na taki obraz.

Jednym z nich była blacha bogata w węgiel, innym z kolei fakt, że podczas kilkudniowych strajków, goła, niczym niezabezpieczona karoseria stała pod tzw. chmurką, przez co była narażona na czynniki atmosferyczne, a co najgorsze – na „sól” znad morza, który wędrowała razem z wiatrem. Z kolei gdy wracano do pracy, nikt nie przejmował się, że jeszcze przed montażem nadwozie miało ognisk korozji – tak jak stało, tak się lakierowało, przez co mówiono potem, że auto rdzewiało jeszcze w salonie, a nawet w katalogu.

Niestety z chęci ogromnego sukcesu, wyszła ogromna klapa, a w rzeczywistym rozliczeniu, Alfa poniosła ogromne straty przez Alfasuda, a zestawiając koszty wybudowania fabryki i stworzenia auta z zyskami ze sprzedaży, włoska marka praktycznie „dopłacała” do każdego egzemplarza.

Zostawiając jednak problemy z jakością i korozją, Alfasud było całkiem dobrze zaprojektowanym autem. Niska masa w połączeniu z niezłymi silnikami oraz dobrym prowadzeniem mogła dawać frajdę z jazdy, a co ciekawe, hamulce tarczowe zostały zamontowane na wszystkich kołach, co ówcześnie było rzadkością. Za projekt nadwozia odpowiedzialny był słynny Giorgetto Giugiaro.

Początkowo dostępny był tylko 5-drzwiowy hatchback, jednak z biegiem lat pojawiła się także odmiana 3-drzwiowa (z okrągłymi reflektorami), 3-drzwiowe kombi (o nazwie Giardinetta) oraz atrakcyjne 3-drzwiowe coupe (Sprint).

Do napędu służyły już wcześniej wspomniane jednostki o układzie przeciwsobnym. Miały one pojemność 1.2, 1.3, 1.5 oraz 1.7 litra i generowały kolejno 63 lub 68, 71 lub 86, 84,95 lub 105 (TI QV) oraz 114 KM (Sprint QV). W zależności od wariantu, do wyboru była 4- lub 5-biegowa przekładnia manualna.

Produkcję Alfy Romeo Alfasud zakończono w 1983 roku, a jego następcą by model 33.

Alfa Romeo Alfasud - generacje

Alfa Romeo Alfasud (1971&nbsp-&nbsp1989)

Alfa Romeo Alfasud (1971 - 1989)

Alfa Romeo Alfasud - powiązane artykuły

Alfa Romeo i jej tajna kolekcja

Alfa Romeo i jej tajna kolekcja

Alfa Romeo – należy obecnie do koncernu Stellantis – historię zbudowała na kultowych, sportowych modelach, które do dzisiaj fascynują fanów włoskiej marki. Jednak w zbiorach muzeum Alfy Romeo w Arese są również pojazdy, które nigdy nie trafiły do seryjnej produkcji. Zapraszamy do nostalgicznej wycieczki wśród modeli studyjnych oraz specjalnych.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test