- W muzeum Alfy Romeo w Arese można podziwiać zarówno modele, które znamy z ulic, jak i koncepty, które powstały tylko w jednym egzemplarzu
- Tajemnicze pojazdy to nie tylko sportowe czy futurystyczne modele studyjne, lecz także projekty, dzięki którym próbowano przekazać, jak będą wyglądały w przyszłości samochody rodzinne czy taksówki używane w aglomeracjach
- Oficjalna wystawa obejmuje około 286 pojazdów, a oprócz tego w dwóch dodatkowych halach zgromadzono 180 samochodów
Podczas naszej wizyty muzeum Alfy Romeo w Arese było zamknięte dla odwiedzających, ale dla nas to akurat sprzyjająca okoliczność. Dzięki temu ekspert od historii Alfy Romeo Lorenzo Ardizio może nam w spokoju pokazać najcenniejsze okazy stojące w świątyni każdego Alfisti.
Najpierw podziwiamy powszechnie znane modele, jak A.L.F.A. 24 HP z 1910 r., zapierającą dech w piersiach Giuliettę z 1954 r. czy piękną Giulię z 1962 r. Lorenzo przedstawiający nam te samochody wygląda wręcz na zakochanego, a przy tym z dumą dodaje: "Mam trzy Alfy Romeo Giulie GT z 1966 r, z 1967 r. oraz z 1972 r.".
Przeczytaj też:
- Limuzyny klasy średniej z lat 70.
- Volkswagen Golf GTI Pirelli - tak powinno jeździć prawdziwe GTI
- To Fiat 126, ale nie ten polski. Ma odsuwane drzwi
Teraz czas na modele, dla których odwiedziliśmy muzeum Alfy Romeo – na studyjne wersje, które nigdy nie trafiły do seryjnej produkcji. To auta, które nie miały powiększać liczby sprzedanych egzemplarzy Alfy Romeo, lecz pokazywały możliwości konstruktorów włoskiej marki.
Spojrzenie na firmę zmienia się, gdy stoimy przed Alfą Roemo Carabo z 1968 r. To zaprojektowane przez Marcello Gandiniego z Bertone studium w kształcie klina i z drzwiami otwieranymi do góry. Stwierdzamy, że wygląd, jak Lamborghini Countach i w tym samym momencie uświadamiamy sobie, że Lorenzo patrzy na nas tak, jakbyśmy chcieli jeść carbonarę łyżką.
"Nie, nie, nie to Countach wygląda, jak Carabo" – oponuje nasz przewodnik. To akurat prawda, bo Lamborghini Countach pojawiło się dopiero w 1971 r., a zatem trzy lata po Alfie Romeo Carabo.
Alfa Romeo – nowatorskie rozwiązania
Czas na bardziej tajne projekty z logo Alfy Romeo. Przed nami otwierają się kolejne drzwi, a my przenikamy niejako do równoległego świata. Naszym oczom ukazują się samochody, które nigdy nie trafiły do seryjnej produkcji i o której wielu fanów motoryzacji nie miało nawet pojęcia.
Lorenzo stoi obok silnika i mówi: "to nasza pierwsza hybryda z lat 70. zaprojektowana do modelu Alfasud. Silnik elektryczny zamontowano na spalinowym, a cylindry były odłączane po odjęciu pedału gazu. Lorenzo dodaje jeszcze – pomysłem Alfy Romeo był także bak, w którym w razie wypadku paliwo mieszało się ze specjalnym płynem, a to zapobiegało wybuchowi".
"Nie zapominajcie również, że Alfa Romeo 156 JTD była pierwszym seryjnym dieslem z wtryskiem common rail. To auto pojawiło się przecież jeszcze przed tym, jak Bosch kupił patent na ten rodzaj wtrysku" – kontunuuje z dumą Lorenzo.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoAlfa Romeo – futurystyczne koncepty
W 1972 r. przedstawiono postępową Alfę Romeo Alfasud, która o dwa lata wyprzedziła Volkswagena Golfa. Z kolei rok przed modelem Alfasud pojawił się koncept Caimano. Projekt wygląda niczym mniejszy brat Lamborghini, a jednocześnie pod poszyciem skrywa technikę z produkowanej masowo Alfusud, np. 4-cylindrowy silnik 1.3 o mocy 86 KM. Zanim wejdzie się do tego samochodu, trzeba podnieść kopułę, którą tworzy szyba wykonana z pleksi.
To całkowicie niepraktyczne, ale za to widowiskowe przedstawienie. Pojazd jest tak płaski, iż ma się wrażenie, że mógłby zmieścić się pod szlabanami przy bramkach poboru opłat. Jednak Giugiaro pomyślał o sytuacjach tego typu i po bokach zrobił specjalne otwory, dzięki którym można dokonywać płatności bez konieczności otwierania kopuły.
Alfa Romeo – praktyczne projekty
Wchodzimy na dwa sekretne piętra, na których samochody upakowano tak ciasno, że trzeba je wypchnąć, żeby móc podziwiać ich wygląd oraz walory wewnętrzne. Dotyczy to np. nowojorskiej taksówki. W 1975 r. Muzeum Sztuki Współczesnej (Museum of Modern Art) poprosiło o sugestie dotyczące rozsądnej taksówki – niewielkiej z zewnątrz, przestronnej we wnętrzu, a do tego niezbyt paliwożernej.
Za projekt wzięła się Alfa Romeo wraz z Giugiaro. W ten sposób powstał 4-metrowy, kanciasty pojazd, który z każdej strony ma przesuwne drzwi, a we wnętrzu miejsce dla kierowcy i pięciu pasażerów.
Kolejnym kosmicznym projektem jest Z33 Free Time z 1984 r. Pojazd, którego autorem jest Zagato to minivan o długości 4 m i z dużą powierzchnią szyb. We wnętrzu wykończonym brązowym pluszem zmieściło się sześć foteli.
Alfa Romeo – auta na jeden dzień
Teraz przechodzimy się obok tzw. jednodniowych projektów. W 1966 r. Alfę Romeo Giulię przerobiono na kabriolet, którym podczas wizyty w fabryce wożono prezydenta Włoch (w latach 1964-71) Giuseppe Saragata. Jest tu również Alfa Romeo 164 Procar, którą pod koniec lat 80. przerobiono na cywilną maszynę wyścigową Formuły 1.
To odpowiedź na marzenia o występach w wyścigach samochodów turystycznych. Do napędu wykorzystano 3,5-litrowy silnik V10 o mocy 620 KM. Podobno tak skonfigurowane auto rozpędzało się do 329 km/h.
Alfa Romeo zgromadziła w oficjalnej collezione 286 samochodów, a w dwóch dodatkowych halach stoi jeszcze 180 pojazdów. Ich zbieranie rozpoczęło się w 1956 r., kiedy to Włosi postanowili pielęgnować swoją historię. Dzięki temu możemy dzisiaj podziwiać te modele, a Lorenzo Ardizio może być z nich dumny.
Galeria zdjęć
Od lewej: Alfa Romeo 75, Alfa Romeo 156 i Alfa Romeo 155 V6 TI – jeden z najlepszych modeli występujących w wyścigach samochodów turystycznych w latach 90.
W Arese znajdującym się na obrzeżach Mediolanu w 1963 r. rozpoczęto produkcję aut. Alfa Romeo nie jest tam wytwarzana od 2005 r., ale pozostało muzeum
Muzeum, w którym można prześledzić historię marki Alfa Romeo rocznie odwiedza około 100 tys. osób
Alfa Romeo Duetto czyli pierwszy Spider. Auto weszło do produkcji w 1966 r. i zapoczątkowało dynastię sportowych modeli o tej nazwie
Alfa Romeo Giulia, Giulietta, GT to modele, dzięki którym marka z północnych Włoch jest nadal czczona przez miliony fanów na całym świecie
Prawdziwy Olimp Alfy Romeo – od lewej: Alfa Romeo Montreal, Alfa Romeo Alfasud i Alfa Romeo Alfetta
Alfa Romeo Carabo została zaprojektowana przez Marcello Gandiniego na bazie Tipo 33. Silnik V8 produkował 230 KM. Powstał tylko jeden prototyp tego modelu
Alfa Romeo Spider z 1968 r. z przebiegiem zaledwie 62 539 km
Samochód to prezent Donatelli dla Massimo. Samochód trafił do muzeum po śmierci właściciela
W 1966 r. prezydent Włoch Giuseppe Saragat odwiedził fabrykę Alfy Romeo. Na potrzeby zwiedzania Alfa Romeo Giulia Super została przerobiona na kabriolet dla czterech osób
Alfa Romeo Giulia Super przerobiona na kabriolet widziana od tyłu
Specjalnie do badań w tunelu aerodynamicznym wykonano z plastiku i gliny modele wielkości autek dla dzieci
W 1976 r. Giugiaro na zlecenie złożone rok wcześniej przez Museum of Modern Art zbudował nowojorską taksówkę.
Tym modelem pokazano, że w aucie o długości zaledwie 4 m można zmieścić siedzenia dla sześciu osób
W 1959 r. testowano Alfę Romeo Giulię w Jugosławii
Podczas testu w Jugosławii dla niepoznaki z przodu przyczepiono napis ROVER
Alfa Romeo 164 Procar to unikat zbudowany pod koniec lat 80.
Alfa Romeo 164 Procar
Alfa Romeo 164 Procar ma wolnossący silnik V10 o mocy 620 KM, a prędkość maksymalna pojazdu to 329 km/h
Alfa Romeo 4C to współczesny, sportowy model włoskiej marki. Pojazd powstawał w latach 2013-20 jako coupe oraz roadster, a do napędu wykorzystano doładowany silnik o mocy 240 KM. Przyspieszenie do setki po 4,5 s, a szybkość maksymalna 258 km/h
Lorenzo Ardizio odsłania model Matta, który w latach 50. był na wyposażeniu włoskiej armii
Koncept Caimano zbudowany przez Giorgetto Giugiaro. Wraz z drzwiami otwiera się przednia szyba. Z boku znalazły się otwory do uiszczania opłat
Oficjalny pojazd sztabowy sił pokojowych ONZ
Alfa Romeo Z33 Free Time – tak Zagato wyobrażał sobie vana Alfy Romeo w 1984 r.
Z tyłu zastosowano światła, jakie znamy z Opla Kadetta
Wnętrze pojazdu wykończono brązowym pluszem
Pojazdem może podróżować sześć osób – po dwie w każdym rzędzie siedzeń
Alfa Romeo Z33 Free Time miała wyjmowane półki na drzwiach
Alfa Romeo 6C 2500 z lat 20. dwudziestego wieku. Alfa oferowała podwozia z silnikami o poj. 1,5-2,5 l, a na nich można było mieć nadwozie typu roadster czy limuzynę. Na zdjęciu samochód w wersji Touring
Alfa Romeo RL Super Sport z 1925 r. nosi na karoserii ślady patyny. Samochód wprowadzono do oferty w 1922 r. i początkowo miał rzędowy, 6-cylindrowy silnik o mocy 56 KM. Później wprowadzono 89-konną jednostkę
A.L.F.A 24 HP z 1910 r. to pierwszy samochód poprzedniczki Alfy Romeo. Pojazd o długości 4,25 m zaprojektował Giuseppe Marosi, a pod maską pracuje 42-konny silnik, dzięki któremu pojazd rozpędza się do 100 km/h
Dowód na to, że Alfa Romeo niemal od początku pracowała nad aerodynamiką pojazdów. W 1913 r. powstała Aerodinamica 40/60 HP