- Fiat 126 Michelotti to zbudowany na bazie Fiata 126 koncepcyjny model z odsuwanymi drzwiami i nadwoziem typu mikrovan
- Autorem konceptu był włoski projektant Giovanni Michelotti
- Pomimo nadwozia o długości zaledwie 2815 mm, we wnętrzu udało się wygospodarować miejsce dla czterech osób
Fiat 126 do produkcji we Włoszech trafił w 1972 r. i powstawał do 1980. Rok po debiucie rozpoczęła się kariera Polskiego Fiata 126p, który wytwarzano u nas w dwóch zakładach FSM – w Bielsku-Białej (1973-2000) oraz Tychach (1975-1991). W tym samym roku, co w Polsce, pojazd trafił również do produkcji w Austrii, ale tam montowano go tylko dwa lata.
Lata 70. to nie tylko okres, w którym Fiat 126 rozpoczął rynkową karierę, lecz także najlepszy czas dla tego modelu na europejskich rynkach. To wtedy powstały również wersje pochodne, które niestety zbudowano wyłącznie jako koncepty. Jednym z ciekawszych projektów był Fiat 126 Michelotti.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Pomysłodawcą tego modelu był niezależny projektant samochodowy Giovanni Michelotti, który karierę rozpoczął już w wieku 16 lat w studiu Farina. Michelotti znany był przede wszystkim z projektowania samochodów sportowych, a oprócz konstrukcji stworzonych na potrzeby Fiata, Lancii czy Abartha odpowiedzialny był również za niektóre modele Triumpha, Volvo, BMW czy Maserati.
Fiat 126 Michelotti był luźną interpretacją tego, jaki może być samochód idealny do jazdy w mieście. Wprawdzie w modelu Michelotti wykorzystano podzespoły z seryjnego modelu (koła, reflektory, silnik), ale kształt karoserii jest zupełnie inny. Dzięki temu powstał kanciasty mikrovan z nietypowymi, odsuwanymi drzwiami.
Fiat 126 Michelotti – idealny do miasta
Niewielkie rozmiary miały sprzyjać poruszaniu się po zatłoczonych miastach, a odsuwane drzwi mogły być pomocne w wysiadaniu z auta zaparkowanego w ciasnych miejscach. Jak na lata 70. sensacyjny był także krzykliwy, pomarańczowy kolor.
Wnętrze z czterema, mocno wyprofilowanymi siedzeniami również prezentowało się oryginalnie. Co ważne, część pasażerska była całkiem przestronna – miejsca na nogi oraz nad głowami (szczególnie z tyłu) było więcej niż w seryjnym 126.
W jaki sposób zaprojektowano ten model? Michelotti wraz z pracownikami przecięli seryjnego Fiata 126 i skrócili o około 24 cm. Mniejszy był nie tylko rozstaw osi (1690 mm wobec 1840 mm w seryjnym modelu), lecz także zwisy przedni oraz tylny. W ten sposób powstał mikrovan o długości zaledwie 2815 mm (Maluch miał długość 3054 mm) i wysokości 1335 mm, czyli takiej samej jak w przypadku seryjnego modelu.
Fiat 126 Michelotti – szybszy niż pierwowzór
Pomimo zastosowania takiego samego silnika, jak w seryjnym modelu (594 cm3/23 KM), koncepcyjny Fiat 126 Michelotti okazał się szybszy. Podczas gdy wersja produkcyjna rozpędzała się do 105 km/h, koncept uzyskiwał 116 km/h. Konstruktorzy przypisują to bardziej dopracowanej aerodynamice.
Samochód stał się bohaterem salonów samochodowych – w 1974 r. zaprezentowano go na wystawie w Turynie, a rok później można go było zobaczyć w Genewie. Fiat 126 Michelotti wzbudzał zainteresowanie nie tylko, gdy był nowy. Teraz gdy stał się już zabytkowym konceptem, pokazywano go podczas Automotoretro w Turynie i okazał się sensacją tej wystawy.
Zresztą, syn projektanta Edgardo Michelotti przyznał, że spośród 1200 aut, jakie zaprojektował jego ojciec, ten pojazd jest jednym z ważniejszych. Dlaczego? Ponieważ stał się zapowiedzią kształtów oraz sposobu wykończenia wnętrza późniejszych, miejskich modeli.
Potwierdzeniem tego może być kształt karoserii oraz projekt drzwi, które zastosowano w produkowanym w latach 2005-2009 Peugeocie 1007. Przecież ten model również był mikrovanem z przesuwanymi (sterowanymi elektrycznie) drzwiami.
Galeria zdjęć
Reflektory i koła są takie same, jak w seryjnym Fiacie 126
Fiat 126 Michelotti miał znacznie mniejszą długość od modelu produkowanego seryjnie
Pomimo zastosowania takiego samego silnika auto było szybsze od seryjnej wersji i rozpędzało się do 116 km/h
Z tyłu Fiat 126 Michelotti prezentuje się równie interesująco, jak z przodu
Odsuwane drzwi ułatwiały dostęp do czterech foteli
Peugeot 1007 z lat 2005-09 miał podobną koncepcję nadwozia i drzwi, jak prototyp Fiat 126 Michelotti