Wśród tej piątki jako pierwszy na rynku pojawił się Mercedes W114/115, bo jego produkcja rozpoczęła się w 1967 roku. Od tego momentu salony Mercedesa były pierwszym adresem, gdy ktoś interesował się prestiżową limuzyną klasy średniej.

Audi było jedną z firm, która zareagowała najszybciej na ofertę Mercedesa, bo w 1968 roku przedstawiło pierwszą generację modelu 100 (C1). Żeby jednak nikomu nie było za łatwo zdobywać klienta w tym samym roku co zadebiutowało Audi pojawił się ciekawy, i co ważne udany konkurent z Francji – Peugeot 504.

W tym czasie Opel już dawno miał w produkcji Rekorda (pierwsza generacja pojawiła się w 1953 roku, ale były to już zamierzchłe czasy. W czasie, gdy debiutował Mercedes klienci Opla udawali się do salonów tej marki po Rekorda C (1966-71). Jednak tak naprawdę godnym rywalem W114/115 okazał się dopiero Opel Rekord D, który powstawał od 1972 roku.

W tym samym okresie pojawił się również nowy model u odwiecznego konkurenta Mercedes – w BMW. To właśnie w 1972 roku zadebiutowało pierwsze wydanie BMW serii 5.

Wprawdzie to Mercedes wprowadzając model W114/115 zapoczątkował nowe trendy w stylistyce samochodów, ale rywale szybko posuwali się na przód pod względem unowocześniania swoich modeli, a tym samym kwestionowali wiodącą rolę Mercedesa. Tak było przynajmniej do 1975 roku, gdy na rynku pojawiła się kolejna generacja Mercedesa w postaci W123.

Samochody konkurencji miały trudne zadanie z pokonaniem utytułowanego rywala, ale z drugiej strony musiały jeszcze przezwyciężyć własne słabości. I zważywszy na późniejsze sukcesy tych marek należy im się szacunek. Przecież w momencie debiutu Audi 100 firma z Ingolstadt chciała jak najszybciej zapomnieć o swoim dwusuwowym wizerunku. To od tego czasu Audi zaczęło wchodzić na kurs, który doprowadził tę markę do klasy premium.

BMW wraz z wprowadzeniem serii 5 uwolniło się z objęć modelu 02, następnie poszerzyło gamę modelową, a co najważniejsze ugruntowało pozycję marki oferującej samochody o sportowym wizerunku. Wszystko to sprawiło że bawarski producent stawał się coraz bardziej niebezpiecznym rywalem dla Mercedesa.

Opel Rekord D stracił nieco na prestiżu w porównaniu z poprzednikiem, bowiem z gamy silnikowej nowego modelu zniknął silnik 6-cylindrowy. Jednak to nie zniechęciło przesadnie klientów, bo trafiło do nich ponad 1,1 mln egzemplarzy tego pojazdu.

Peugeot 504 podobnie, jak Mercedes zaskoczył nowatorską stylistyką nadwozia. Do tego doszedł jeszcze atut w postaci wysokiej jakości. Z dzisiejszego punktu widzenia ten model zasługuje na uznanie jeszcze z innego powodu – okazał się bowiem najdłużej produkowanym modelem wśród opisywanych aut. W Europie jego produkcja trwała do 1983 roku, a na świecie aż do… 2005 roku. To wówczas po 37 latach od debiutu z taśm fabryki Peugeota w Nigerii zjechał ostatni egzemplarz modelu 504.

W naszej galerii możecie zobaczyć każdy z tych samochodów, przekonać się jakimi szczegółami kusiły i dlaczego obecnie są tak bardzo cenionymi i poszukiwanymi klasykami.