Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Citroen BX

Citroen BX

Ikona samochodu

Citroën BX to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez francuski koncern PSA. Auto zadebiutowało w 1982 roku jako następca dla modelu GS, choć projekt powstał tuż po tym, jak Peugeot przejął upadającego Citroëna. Zadecydowano wtedy o stworzeniu taniego auta, które miało wykorzystać wiele podzespołów Peugeota, a jednocześnie posiadać hydropneumatyczne zawieszenie rozwijane i popularne u Citroëna.

Co ciekawe, francuska marka zerwała tym modelem z dotychczasowymi krągłymi kształtami – BX wyróżniał się kanciastym, 5-drzwiowym nadwoziem typu liftback (zwanym Berline) i bardzo nisko poprowadzoną linią dachu. W oka mgnieniu był to jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych modeli Citroëna. Co ciekawe, sztywność i wytrzymałość nadwozia była dopracowywana komputerowo (CAD), a maska i tylna klapa zostały wykonane z tworzyw sztucznych aby zaoszczędzić na masie.

Jednak to rozwiązania zastosowane wewnątrz pojazdu zaskakiwały najbardziej. Początkowo auto miało prędkościomierz „bębenkowy” który można skojarzyć z mechanizmem wyświetlania masy na wadze „starej generacji”, mianowicie wskazówka stała w miejscu, a poruszała się tarcza (w przypadku Citroëna, był to bęben). Oprócz tego zrezygnowano z klasycznych manetek do włączania kierunkowskazów czy wycieraczek, a wszystkie przełączniki umieszczono ma mocno wysuniętej desce rozdzielczej. Charakterystycznym elementem była także 1-ramienna kierownica.

W 1985 roku do produkcji weszła odmiana kombi (Break), która wyróżniała się bardzo dużą ładownością (Berline miał 455 litrów pojemności bagażnika, natomiast Break – aż 512 l). Rok później BX doczekał się gruntownego liftingu, przez co uznaje się go za II generację modelu. O ile nadwozie zmieniło się tylko w detalach (inna maska i zderzaki oraz tylne lampy) o tyle wnętrze nieco „zeszło na ziemię”. Nietypowe rozwiązanie licznika oraz przełączników zostało zamienione tradycyjnymi technologiami – zegary były analogowe z nieruchomą tarczą i obracającą się wskazówką, a przyciski z deski rozdzielczej przeniesiono na tradycyjne manetki.

Warto dodać, iż powstawały także wersje z cyfrowymi zegarami na desce rozdzielczej. Oprócz tego, ważną zmianą było obustronne cynkowanie blach, co zapewniało długotrwała obronę przed korozją.

Gama jednostek napędowych, oferowanych przez Citroëna jest bardzo rozległa i w zależności od roku produkcji oferowane były różne silniki o różnych wariantach mocy. Wśród benzyniaków do wyboru były jednostki 1.1 (55-58 KM), 1.4 (61-75 KM), 1.6 (72-94 KM) oraz 1.9 (95-110 KM). Topową odmianą był BX GTi, który dysponował mocą 127 lub 160 (w przypadku wersji 16-zaworowej) z silnika 1.6. Oprócz tego, Citroën w celu uzyskania licencji rajdowej, wyprodukował ok. 200 egzemplarzy BX-a 2.1 4TC, którego napędzał 200-konny silnik 2.1 z turbo.

Poza tym, dostępne były także jednostki wysokoprężne. Silnik 1.8 w wersji wolnossącej rozwijał 60 KM, a turbodoładowanej – 90 KM. 1,9-litrowy turbodiesel generował 64 lub 72 KM. Moc przekazywana była w większości przypadków na przednią oś, choć w 1989 roku do produkcji weszła także odmiana 4x4. Do wyboru była skrzynia 4- i 5-biegowa ręczna oraz 4-stopniowy automat.

W 1993 roku zakończono produkcję odmiany Berline, a rok później – Break. Design nadwozia był kontynuowany w wyższym modelu – XM, a następcą BX-a była Xantia.

Citroen BX - generacje

Ikona samochodu

Citroen BX (1982 - 1994)

Citroen BX - powiązane artykuły

Artykuły o Citroen BX

Volvo, które nie stało się Citroënem BX

Volvo, które nie stało się Citroënem BX

Zazwyczaj mówi się, że Volvo nie zaakceptowało studyjnej Tundry i Citroën zrobił z niej BX-a. Ale czy aby na pewno tak było? I co z tymi wspólnego ma koncepcyjny pojazd Mazdy?

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech