Dzięki zastosowaniu owego wspólnego zbiornika możliwe jest przy jednakowo wysokim ciśnieniu wtrysku dla wszystkich elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy realizowanie precyzyjnego wtrysku, w tym wtrysku pilotażowego, dzięki któremu praca jednostki napędowej jest równa, cicha i miękka.

Wystarczy powiedzieć, że dla zapewnienia biegu jałowego w silniku tego typu wystarczy podawanie do cylindrów 4 mm3 oleju napędowego, a wtrysk pilotażowy to obłoczek paliwa o objętości 0,5 mm3!

Producenci zdecydowanie wycofują się z najstarszego typu wtrysku sterowanego elektronicznie, opartego na zwykłej pompie wtryskowej. Common Rail jest najbardziej obecnie rozpowszechnionym systemem wtrysku bezpośredniego w silnikach wysokoprężnych.

Konstrukcyjną konkurencję ma on tylko w postaci systemu pompowtryskiwaczy, stosowanego przez Volkswagena (który już odchodzi od tego rozwiązania).

W obu wariantach uzyskiwane jest wysokie ciśnienie wtrysku, które konieczne jest, by wtryskiwane paliwo można było silnie rozpylić w komorze spalania. Dzięki temu spala się ono w całości, a spaliny mają niższą zawartość trucizn.