Auto Świat COMMON RAIL

COMMON RAIL

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W systemie tym olej napędowy jest dostarczany przez pompę paliwa dospecjalnego wysokociśnieniowego zbiornika (w pierwszej generacji tego układu miał onformę rurki, stąd określenie "szyna", obecnie konstruuje się zbiornikikuliste), wspólnego dla wszystkich wtryskiwaczy jednostki napędowej

COMMON RAIL
Auto Świat
COMMON RAIL

Dzięki zastosowaniu owego wspólnego zbiornika możliwe jest przy jednakowo wysokim ciśnieniu wtrysku dla wszystkich elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy realizowanie precyzyjnego wtrysku, w tym wtrysku pilotażowego, dzięki któremu praca jednostki napędowej jest równa, cicha i miękka.

Wystarczy powiedzieć, że dla zapewnienia biegu jałowego w silniku tego typu wystarczy podawanie do cylindrów 4 mm3 oleju napędowego, a wtrysk pilotażowy to obłoczek paliwa o objętości 0,5 mm3!

Producenci zdecydowanie wycofują się z najstarszego typu wtrysku sterowanego elektronicznie, opartego na zwykłej pompie wtryskowej. Common Rail jest najbardziej obecnie rozpowszechnionym systemem wtrysku bezpośredniego w silnikach wysokoprężnych.

Konstrukcyjną konkurencję ma on tylko w postaci systemu pompowtryskiwaczy, stosowanego przez Volkswagena (który już odchodzi od tego rozwiązania).

W obu wariantach uzyskiwane jest wysokie ciśnienie wtrysku, które konieczne jest, by wtryskiwane paliwo można było silnie rozpylić w komorze spalania. Dzięki temu spala się ono w całości, a spaliny mają niższą zawartość trucizn.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków