Wybierz samochód

Fiat Coupe

Ikona samochodu

Fiat Coupé to sportowy samochód osobowy produkowany przez włoską markę. Auto pojawiło się na rynku w 1994 roku, choć jego produkcja rozpoczęła się już rok wcześniej. Coupé było pierwszym tego typu autem od czasów modelu 128 3p, który jednak ze względu na zbyt słabe silniki, nie zapewniał takich doznań z jazdy, co nowsze coupe Fiata.

2-drzwiowe nadwozie zostało zaprojektowane przez Chrisa Bangle'a, a następnie nieco poprawione przez doświadczoną Pininfarinę, która zresztą w całości zajęła się projektem wnętrza. Karoseria Fiata była bardzo atrakcyjna i nawet z biegiem lat nie starzała się.

Uwagę zwraca przednia maska, która otwiera się wraz z częścią przedniego błotnika, duże reflektory, okrągłe, skośnie umieszczone światła tylne, po 2 po każdej ze stron oraz ostre cięcia wykonane pod kątem nad kołami na błotnikach z przodu i z tyłu. Konstrukcyjnie pojazd zbudowano na płycie podłogowej, z której korzystał m.in. Tipo, Alfa Romeo 155 oraz Lancia Delta.

Początkowo Coupé napędzane było 4-cylindrowymi silnikami 2.0 w odmianie wolnossącej oraz turbodoładowanej. Pierwsza z nich generowała 139, a druga – 190 KM (ten sam silnik stosowano w Lancii Delta Integrale). 2 lata po debiucie, zdecydowano się zastosować nowsze, 5-cylindrowe benzyniaki. Miały one również 2 litry pojemności, ale generowały w zależności od obecności turbo lub jego braku 147 oraz 220 KM. Oprócz tego, 139-konny silnik 2.0 został zastąpiony jednostką z Barchetty – 1.8 131 KM. Dodatkowo, wraz z modyfikacją gamy silników, zmianie uległa konsola środkowa.

Ponieważ Coupé miało napęd na przednią oś, podczas ostrzejszej jazdy auto zachowywałoby się podsterownie. By ego uniknąć, Fiat zastosował specjalny dyferencjał w wersjach turbo o nazwie Viscodrive. W 1998 roku wolnossąca odmiana silnika 2.0 dzięki modyfikacjom układu dolotowego zyskała dodatkowe 7 KM (ten sam silnik montowano w Fiacie Bravo HGT).

Ostatnia modyfikacja odmian Turbo odbyła się w 2000 roku – zmianie uległy progi, nowy wzór felg oraz fotele. W zależności od wersji, Fiat oferował 5- oraz 6-biegowe skrzynie manualne.

W 2000 roku zakończono produkcję Fiata Coupé. Jego rywalami byli m.in. Honda Prelude, Opel Calibra oraz Toyota Celica.

Fiat Coupe - generacje

Fiat Coupe - powiązane artykuły