Oto test Fiata Coupe 16V Plus sprzed 24 lat, zamieszczony w październiku 1995 r. w Auto Świecie. Przechodnie pytają: ,,A co to?", traktorzyści próbują wyprzedzać, a nastolatki odwracają głowy. Najłatwiej pozbyć się kompleksów jeżdżąc żółtym Fiatem Coupé 16V.
Foto: Auto Świat
Fiat Coupe 16V Plus
Pierwsze wrażenie, jakiego doznaje się przy pierwszym kontakcie, to zaskoczenie oryginalną linią nadwozia, będącą połączeniem nowoczesnej włoskiej sztuki z detalami lat pięćdziesiątych. Zwracają uwagę ostre wcięcia na obłych nadkolach i wyłupiaste oczy, a z detali aluminiowy korek wlewu paliwa i malutkie tylne światła. Dla tych, którzy mają jeszcze jakieś watpliwości, kto był odpowiedzialny za design, autorzy pozostawili podpisy na tylnych błotnikach: Pininfarina. Aby o tym nie zapomnieć zbyt szybko wewnątrz, na samym środku deski rozdzielczej- również.
Foto: Auto Świat
Fiat Coupe 16V Plus
Fiat Coupe – nadwozie
Najważniejszy jest jednak cytrynowo-żółty kolor nadwozia, olśniewający, wyzywający, nikomu nie pozwoli przejść obojętnie. Oprócz atrakcyjnego wyglądu kilka pozytywnych słów można powiedzieć o bagażniku. Objętość 295 litrów na papierze nie wygląda imponująco. W rzeczywistości jednak płaskie powierzchnie komory bagażnika pozwalają na dokładne jego wykorzystanie. Wnętrze jest oświetlone, a lekka klapa zamyka się bardzo łatwo. Przy przewożeniu dłuższych przedmiotów pomaga otwór w lewej części oparcia tylnych foteli.
Fiat Coupe – wnętrze
Siedząc za kierownicą Fiata Coupe 16V Plus łatwo ulega się przyjemnemu nastrojowi stworzonemu przez architekturę wnętrza. Eleganckie fotele, design deski rozdzielczej, sportowy wystrój dają dużo satysfakcji. Jednak szybko można dostrzec mankamenty. Brak regulacji wysokości fotela nie każdemu pozwoli zająć właściwą pozycję. Zegary, choć przypominają te z Lotusa, mają tę samą wadę: są nieczytelne. Dotyczy to zwłaszcza małych zegarów ze wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury oleju, zasłanianymi przez kierownicę mimo jej regulacji w dwóch płaszczyznach. Można mieć też zastrzeżenia do umieszczenia stacyjki i wielkości wstecznych lusterek. Na pochwałę zasługuje wyposażenie. Elektryczne sterowanie szyb i lusterek, poduszka powietrzna kierowcy, klimatyzacja. Wszystko klient otrzymuje jako wyposażenie standardowe Widoczność do tyłu, jak zwykle w samochodach sportowych, jest ograniczona. Obłe kształty błotników nie ułatwiają wyczucia gabarytów samochodu. Po dłuższej jeździe okazuje się, że niemożność zajęcia wygodnej pozycji w fotelu na dłuższą metę może doskwierać. Niewiele pomaga regulacja jego podparcia w fotelu kierowcy.
Foto: Auto Świat
Fiat Coupe 16V Plus
Fiat Coupe – silnik
Testowany Fiat Coupe 16V Plus miał pod maską dwulitrową jednostkę wolno ssącą o mocy 139 KM. Nie jest to najnowszy silnik, od lat wykorzystywany jest m.in. w modelu Croma. Tak więc pewne niedostatki uwidaczniają się natychmiast. Przede wszystkim dokucza brak sportowego charakteru. Zbyt mały moment obrotowy przy niskich obrotach sprawia, że sprawne ruszanie wymaga co najmniej 3000 obr. Przy wyższych obrotach dynamika auta jest zupełnie zadowalająca, pod warunkiem że nie ma się ochoty na jazdę z prędkościami powyżej 160 km/h, bowiem aby osiągnąć prędkość maksymalną, potrzeba bardzo dużo czasu i długiego odcinka prostej.
Foto: Auto Świat
Fiat Coupe 16V Plus
Zużycie paliwa, mimo uwielbienia wysokich obrotów, jest akceptowalne – 10,7 l/100 km nie jest wartością zbyt wygórowaną, jak na samochód sportowy. Do pracy skrzyni biegów nie można mieć zastrzeżeń. Precyzyjne przełączanie, gładka praca nie rodzą żadnych problemów. Udany kompromis między sportowym charakterem i komfortem jazdy. Tak można podsumować układ zawieszenia. Mimo sztywności komfort jazdy nie ucierpiał zbytnio i nawet dłuższa jazda nie staje się koszmarem.
Układ hamulcowy wyposażony jest standardowo w ABS. Jego skuteczność można określić jako dobrą. Prowadzenie jest pewne, przypomina nieco jazdę gokartem. Nawet bardzo ostra jazda nie powoduje zbyt dużych przechyłów. Podobnie konstrukcja zawieszenia wyklucza nurkowanie w czasie hamowania.
Mniej pochlebstw zbiera układ kierowniczy. Mimo wspomagania na kierownicę przenoszone są drgania spowodowane nierównościami nawierzchni. Zwłaszcza wzdłużne wgłębienia potrafią zaskoczyć kierowcę. Tak więc dziurawe drogi nie są właściwym miejscem do jazdy tym samochodem.
Fiat Coupe – podsumowanie
Fiat Coupé 16V Plus jest bardzo oryginalnym samochodem, wyróżniającym się w tłumie identycznych, obłożonych spoilerami wyrobów masowej produkcji. Niewątpliwie jest to jego największa zaleta. Radości z jazdy dostarcza głównie dzięki pełnemu wyposażeniu, dobremu zawieszeniu i wystarczającej dynamice. Mimo korzystnego stosunku ceny do możliwości trudno nie mieć zastrzeżeń w przypadku auta o wartości ponad 80 tys. złotych do nieco męczącego swym charakterem silnika i układu kierowniczego. Niedostatki rekompensuje jednak Coupe 16V urokiem włoskiej sztuki wzorniczej.