Wybierz samochód

Ford Granada

Ford Granada

Ford Granada był samochodem osobowym klasy średniej-wyższej. Auto zadebiutowało w 1972 roku jako następca dla modelu Taunus 20M/26M, a jego bliźniaczym, nieco gorzej wyposażonym „bliźniakiem” był model Consul.

Granada był już 3. modelem opracowanym we współpracy brytyjskiego i niemieckiego oddziału Forda. Amerykański Granada i europejski, nie mają ze sobą nic wspólnego, poza oczywiście nazwą. Ford Granada miał być całkowicie na nowo opracowanym autem. i pod wieloma względami tak też było. Niestety zabrakło na nowe skrzynie biegów, przez co Ford zmuszony był montować te, pamiętające początek poprzedniej dekady. Również silniki nie były „najświeższe”. Mocną stroną Granady było za to zawieszenie, które wcale nie odstawało od analogicznych modeli innych marek premium.

Oprócz sedana, oferowano także 5-drzwiowe kombi (Turnier) oraz 2-drzwiowego fastbacka, który w późniejszym czasie zyskał oficjalnie dopisek Coupe. W 1975 roku oficjalnie modele Consul i Granada zostały połączone w jedno. Przy okazji zmodernizowano nieco pas przedni, usunięto niektóre elementy chromowane (w niektórych przypadkach niemal wszystkie), poprawiono ustawienie foteli, design deski rozdzielczej, a oprócz tego za dopłatą dostępna była klimatyzacja.

Pod maską Granady I generacji pracować mogły benzynowe silniki V4 1.7/70, 75 KM oraz V6: 2.0/90 KM, 2.3/108 KM, 2.6/125 KM, 3.0/138 KM oraz jedyny silnik wtryskowy - 2.8i/150KM. Obok 4-biegowej skrzyni manualnej, dostępny był także 3-stopniowy „automat”. Moc kierowana była na tylne koła.

W 1978 roku pojawiła się II odsłona Forda Granady. O ile linie nadwozia w poprzedniku skutecznie maskowały jego szerokość, w kolejnej generacji widać było każdy „nadwymiarowy” centymetr. I choć doceniało się je w trakcie podróży, kiedy Granada rozpieszczała wygodą i ilością miejsca, to przeklinało się je np. w trakcie parkowania w centrum miasta. obłe linie zostały wyparte przez modne kanciaste kształty. Również finezyjne coupe nie doczekało się następcy - Ford obok kombi (Turnier) oraz 4-drzwowego sedana, wypuścił jedynie 2-drzwiową odmianę tego ostatniego. Odświeżono także wnętrze.

W 1981 roku przeprowadzono kolejne modyfikacje, lecz tyczyły się one głównie podzespołów mechanicznych, niż zewnętrznych. W tym samym roku wycofano z rynku 2-drzwiowego sedana z uwagi na niewielkie zainteresowanie nim. II odsłona poza nowy designem, przyniosła też silniki wysokoprężne. Wolnossące jednostki od Peugeota miały pojemność 1.9, 2.1 oraz 2.5 litra i generowały kolejno 54, 63 i 69 KM, co przy wadze Granady dochodzącej do blisko 1400 kg, nie mogło dać dobrych rezultatów jeśli chodzi o dynamikę, a i jednostki były dosyć łase na paliwo.

Jeśli chodzi o benzyniaki, początkowo dostępne były te same silniki V4 co w poprzedniku, które przy okazji liftingu zostały zamienione na silnik R4 1.6/75 KM. Poza tym zadebiutowała także jednostka R4 2.0/101 KM. Pozostałe jednostki pozostały bez zmian, z kilkoma wyjątkami: 2.3 wzmocniono do 114 KM, 2.6 i 3.0 został wycofany, a 2.8 występował w wersji gaźnikowej (135 KM) oraz wtryskowej (160 KM). Diesle występowały jedynie z 5-biegową skrzynią manualną, która była opcją dla 6-cylindrowych jednostek. Dodatkowo można było także wybrać 3-stopniową przekładnię automatyczną.

W 1985 roku zakończono produkcję Forda Granady, a jego następcą został model Scorpio. Co ciekawe, w Wielkiej Brytanii, nazwa Granada tak silnie zakorzeniła się w mentalności społeczności, iż zdecydowano że Scorpio będzie tam sprzedawany jako III generacja Granady.

Ford Granada - generacje

Ford Granada I (1972&nbsp-&nbsp1977)

Ford Granada I (1972 - 1977)

Ford Granada III (1985&nbsp-&nbsp1994)

Ford Granada III (1985 - 1994)

Ford Granada - powiązane artykuły

Przeglądarka blokuje powiadomienia - Zobacz jak zmienić ustawienia
Zamknij
Auto Świat
Czy chciałbyś otrzymywać powiadomienia z najciekawszymi informacjami?
Subskrybuj

Dzięki, teraz zawsze będziesz na bieżąco!