Większość kierowców zdaję sobie sprawę z tego, że przynajmniej raz w roku należy wymienić filtr powietrza i oleju. Niestety o pozostałych elementach wymagających okresowej wymiany, wiedza bywa ograniczona. Z kolei mechanicy np. o filtrze paliwa przypominają sobie w chwili, kiedy należy znaleźć przyczynę problemów z układem zasilania – nierównej pracy silnika bądź pogorszenia osiągów. Podobna sytuacja jest z filtrami instalacji gazowych.
Co w sytuacji, gdy szyby permanentnie parują? Cóż, niewielu kierowców domyśla się, że przyczyny należy szukać w zapchanym filtrze kabinowym (przeciwpyłkowym). Z kolei stary filtr-osuszacz klimatyzacji trafia zazwyczaj do śmietnika dopiero przy okazji gruntownego remontu całej instalacji.
Pamiętajmy! Filtry należy wymieniać profilaktycznie, a nie dopiero w momencie, gdy pojawią się poważne objawy ich niesprawności. Czasem może być już za późno i zamontowanie nowego filtra nic da, np. brak troski o filtr oleju grozi zniszczeniem silnika, a stary filtr paliwa naraża na szwank pompę paliwa i wtryskiwacze. Natomiast niewymieniony w porę filtra powietrza to częsta przyczyna awarii turbosprężarki. Przed oddaniem auta na przegląd, warto przejrzeć książkę serwisową i sprawdzić czy to nie pora, na któryś z elementów. Jeśli nie mamy pojęcia, czy ktokolwiek do nich zaglądał lepiej od razu wymieńmy na nowe.
Filtr oleju - Podczas każdej wymiany oleju należy zamontować nowy filtr zgodny z zaleceniami producenta pojazdu. Nie warto na tym oszczędzać – różnica w cenie między produktem markowym a tanim zamiennikiem wynosi zwykle zaledwie kilkanaście złotych, a koszty usunięcia awarii spowodowanej zastosowaniem nieodpowiedniego filtra są przeważnie liczone w tysiącach złotych! Niektóre tanie filtry wykonane są z materiałów niekompatybilnych z nowoczesnymi olejami syntetycznymi!
Osuszacz - W klimatyzacjach samochodowych pomiędzy skraplaczem i parownikiem znajduje się filtr-osuszacz, który oczyszcza czynnik chłodniczy z zanieczyszczeń oraz wilgoci. To bardzo ważne, bo skraplająca się wewnątrz układu para wodna przyczynia się do jego korozji, zmniejsza wydajność klimatyzacji i pogarsza właściwości smarne preparatów dodawanych do chłodziwa. W skrajnym przypadku woda zbierająca się w klimatyzacji może zamarznąć, powodując zniszczenie kompresora.
Filtr powietrza
Wymiana wkładu filtra powietrza to w większości aut nic trudnego – zwykle jest umieszczony w taki sposób, by można się było do niego dostać bez użycia narzędzi, co najwyżej potrzebny jest do tego zwykły śrubokręt. Przewidziane przez producentów okresy między wymianami dotyczą zwykle eksploatacji samochodu w tzw. normalnych warunkach. Jazdę po polskich drogach można jednak uznać za warunki trudne, bowiem brud na jezdniach przyspiesza zatykanie się filtra.
Filtr kabinowy
W większości współczesnych samochodów filtry przeciwpyłkowe znajdują się na podszybiu pod plastikowymi maskownicami, a niekiedy dostęp do nich jest możliwy z wnętrza auta (np. po zdemontowaniu schowka). Typowe objawy zanieczyszczenia filtra to nieprzyjemny zapach w kabinie oraz problemy z wentylacją – zaparowane szyby i słaba wydajność nawiewów. Z instrukcją w ręku filtr można wymienić samodzielnie.
Filtr gazu
Proste instalacje gazowe wyposażone są zwykle tylko w jeden filtr oczyszczający paliwo znajdujące się jeszcze w fazie ciekłej. Filtr ten montuje się między zbiornikiem gazu a parownikiem, zazwyczaj we wspólnej obudowie z elektrozaworem odcinającym. W nowoczesnych instalacjach wtryskowych znaleźć można na ogół jeszcze jeden filtr, który oczyszcza gaz w fazie lotnej, montowany między reduktorem a wtryskiwaczami lub mikserem. Gaz płynny wcale nie jest czysty – sprzedawane na stacjach paliwo zawiera pyły, opiłki metalu, wodę, śladowe ilości oleju i wiele innych zanieczyszczeń. O tym, jak jest ich dużo, można się przekonać, oglądając filtr gazu po przebiegu kilku tysięcy kilometrów. Zatkany filtr poważnie zagraża silnikowi, powoduje bowiem pracę na zubożonej mieszance, czego efektem bywa przegrzanie jednostki.
Filtr paliwa
W każdym samochodzie znajdziemy co najmniej jeden filtr paliwa, zwykle jest ich jednak więcej. Prosty filtr siatkowy znajduje się w baku, natomiast pod podłogą (tak jest najczęściej w wersjach benzynowych) lub w komorze silnika (w dieslach) montowany jest filtr zasadniczy. W starych autach z silnikami benzynowymi zaniedbanie wymiany filtra kończyło się tym, że pojazd zatrzymywał się i konieczne było czyszczenie gaźnika. W nowych konstrukcjach konsekwencje są poważniejsze – zaniedbania kończą się awariami aparatury wtryskowej. Najwrażliwsze na jakość paliwa są diesle. W filtrach poza innymi zanieczyszczeniami gromadzi się woda, która może unieruchomić auto!